Branschen delar ut 250.000 kronor – här är den oväntade pristagaren

Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset.
Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset. Björn Dalin

Årets grafiska branschpris på 100.000 kronor går till Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, för det arbete han och restaurangkedjan gjort för att uppmuntra barns läsglädje.

Det handlar inte bara om den läsglädje som sprids – utan lika mycket om det som inte sprids när fem miljoner plastleksaker har bytts ut mot böcker i barnens måltider på restaurangen.

Bidrar till branschens utveckling

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt ett uppsatspris.

– Böcker har bjudit in till en värld av fantastiska sagor och öppnat upp framtida möjligheter för barn i hundratals år. Genom att hålla en fysisk bok i din hand och läsa ur den får du något som en skärm inte kan ge. Att väcka läsglädje i tidig ålder är viktigt och att då få tillgång till det tryckta mediet med alla dess möjligheter är den bästa starten någon kan få. Christoffer Bergfors och Max Burgers har förstått vilka möjligheter trycksaker har för att introducera barn till läsning och det initiativet vill GYF uppmuntra.

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen och styrelseledamot i stiftelsen GYF

Juryns motivering lyder:

”För att stimulera barns läsglädje och kreativitet delar Max Burgers ut 5 miljoner böcker i stället för plastleksaker med barnmålet. Det är både sagoböcker, målarböcker och pysselböcker som varvas som gåva. Christoffer Bergfors, vice koncernchef, gillade som pappa att väcka läsglädjen hos sina barn och det är något som man hos Max Burgers också vill föra vidare för att uppmuntra barn i tidig ålder till läsning. Ett lysande initiativ som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande varmt omfamnar”.

Ytterligare tre priser på 125.000 kronor

Alla pristagare Foto Bjorn Dalin 1800
Prisutdelning på Konstnärsbaren. Vinnare av 2021-års priser: Christoffer Bergfors , Amanda Sandberg, Linnea Tjernberg, Sandra Praun och Annika Berner (Fotograf: Björn Dalin)

Utöver branschpriset delar GYF ut tre andra priser. Ett är det utbildningspris som i år har gått till Beckmans Designhögskolas lektor Annika Berner och ett annat är formgivningspriset som tilldelats grafiska designern Sandra Praun. Ett av priserna tilldelas studenter där Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg på Linköpings Universitet vunnit pris för sin uppsats.

Priserna delades ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 november.

Övriga pristagares motiveringar:

  • GYF:s utbildningspris på 50 000 kr till Annika Berner, lärare på Beckmans Designhögskola.

    Juryns motivering lyder:
    ”I sitt arbete har Annika Berner under många år verkat för att förse branschen med högskoleutbildade grafiska designers. Som stor inspirationskälla och med stark kraft har hon utvecklat kursutbudet och varit drivande i utvecklingsarbetet på Beckmans Designhögskola. Detta gör Annika Berner till en mycket välförtjänt mottagare av utbildningspriset från stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande”.
  • GYF:s formgivningspris på 50 000 kr till Sandra Praun, grafisk designer

    Juryns motivering lyder:
    ”Sandra Prauns samlade produktion kan med lätthet kallas œuvre och präglas av, bland mycket annat, egensinne, pregnans, kompetens och elegans. De konstnärliga ambitionerna i varje enskilt projekt är lika skyhöga som resultatet är lyckat. Sandra Praun står för något så sällsynt som ett auteurskap inom svensk grafisk form. Stora ord passar en stor konstnär och värdig mottagare av Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjandes formgivningspris”.
  • GYF:s uppsatspris på 25 000 kr till Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg, Linköpings Universitet

    Juryns motivering lyder:
    ”En angelägen problematik får en genomlysning och förslag till lösning i uppsatsen ”En ansvarsfull cigarettförpackning”. Ett metodiskt och omsorgsfullt forskningsarbete resulterar i en fullt genomförbar teknisk lösning som dessutom gillas av försöksgruppen. Amanda Sandbergs och Linnea Tjernbergs studentuppsats har just den kvalité som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande premierar”.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se