Åtta.45 investerar 120 miljoner för att bli världsmästare i A4-tryck

Erik Mauritzon, Åtta.45
Erik Mauritzon som är vd på Åtta.45 berättar entusiastiskt om den stora satsningen.

Erik Mauritzon, Åtta.45

Erik Mauritzon som är vd på Åtta.45 berättar entusiastiskt om den stora satsningen.

Åtta.45 i är mitt uppe i en 120-miljonersinvestering som dubblerar kapaciteten och förändrar produktionsekonomin i grunden för alla trycksaker i eller i närheten av A4-formatet. 

– Försäljning via nätet, att hitta flera nya samarbeten med tryckerier runt om i landet och att komma igång med det vi kallar samtryck är tre viktiga komponenter för att lyckas med satsningen berättar vd och delägare Erik Mauritzon när Branschkoll träffar honom på tryckeriet i Solna.

Innan sommaren går dessutom flyttbilarna till Veddesta norr om Stockholm. Den nya fastigheten är i stort sett nybygd – idag 3.500 kvadratmeter men håller på att byggas ut. När den står klar i maj kommer Åtta.45 att hyra 9.000 av de 11.500 kvadratmetrarna.

Ersätter fyra pressar med tre

I samband med flytten ersätter man fyra tryckpressar med tre helt nya. In kommer två 70×100 8-färgare varav en med lack och den tredje är en 8-färgare med formatet 120×160 vilket är Heidelbergs största press med en kapacitet på 40 istället för 16 A4-sidor per ark.

Antalet pressar hos Åtta.45 minskar med 25 procent men kapaciteten ökar med nästan 100 procent vid treskiftsproduktion. Det är snabba intag som gäller eftersom upplagorna ofta är små.

– Intagen är 20 procent snabbare i de nya 70×100 än i vår nyaste press från 2010 och vi räknar med i snitt fem intag per timme i 70×100 och fyra intag i den stora pressen säger Erik Mauritzon.

Efterbehandlingen är den springande punkten

– Vi har lite tur som redan för två år sedan skaffade en falsmaskin som är 112 centimeter bred. Det gör att vi nu kan få ut 40 sidor A4 på ett ark och det blir ändå effektivt och hanterbart i falsningen. Dessutom investerar vi i ytterligare en fals och ny klammerkapacitet för att kunna klara vår planerade ökning.

Man investerar också i en skärrobot för automatisk hantering av de stora arken som rymmer upp till 48 sidor A4 om de inte ska falsas.

Världsmästare på A4-tryck

I och med investeringen vill man förändra branschstandarden på 16 sidor som får plats på ett tryckark. Från och med nu vill man få kunderna att tänka i multiplar om 20 sidor istället för 16. I den största pressen får man ut två 20-sidiga ark per intag.

Mellan 50 och 60 procent av all produktion är A4 eller i närheten av A4 och den nya anläggningen kommer att vara väldigt effektiv på den typen av produkter – till exempel tidskrifter, kataloger och årsredovisningar.

– Vi är är redan grymma på A4-produktion och nu blir vi ännu bättre, berättar Erik, som tillägger att en del jobb som passar i en digitalpress idag kommer att åka tillbaka till offset i och med upplägget med samtryck.

Söker samarbete

Med högre kapacitet måste man få in mer och mer jobb för att fylla på maskinerna. Man har en stor säljkår men satsar nu också på att hitta fler samarbeten med mindre tryckerier som har befintliga kundrelationer men en mindre effektiv produktion.

– Vi kommer att bearbeta många av de mindre tryckerierna runt om i landet som kan använda oss som tryckeri för de A4-jobb som passar oss så bra. Men de behåller kundrelationen och producerar själva de snabba jobben som idag så ofta går digitalt.

135 nya tidskrifter

Tidskrifter är en produkt som ryms inom A4-formatet och det är ett stort och viktigt segment för Åtta.45. 2014 fick man in 135 nya titlar och trycker idag totalt 383 titlar. Budgeten för 2015 är satt till att få in ytterligare 120 nya tidskrifter.

– Det målet är jag inte alls orolig för eftersom vi är så vassa på A4-produktion och redan på knappt två månader har vi fått 41 nya titlar. Det kommer inte vara något problem att få in ytterligare tidningar under året, säger Erik.

Sneglar på bokproduktion

I och med det större formatet kan man få in 64 sidor i formatet 190×270 millimeter på samma ark och kan därmed bli konkurrenskraftiga även på bokproduktion i vissa upplagor.

Samtryck 

En del av framtiden för Åtta.45 är att få till det som kallas samtryck där många olika jobb trycks på samma ark. Det är mer en IT-fråga än en tryckproduktionsfråga enligt Erik och man jobbar hårt med utvecklingen av ett system för att hantera både samtryck och beställningar via nätet.

Det handlar också om att styra kunderna.

– En stor del av att lyckas med samtryck-konceptet bygger på att få in kunderna på samma papper och där har vi redan kommit en bra bit på väg med vår prislista som vi släppte för ett år sedan.

Ett annat stort steg är att få in b2b-kunderna att beställa via nätet. Utvecklingen av it-stödet utvecklas för fullt just nu men i slutändan handlar det om att få in tillräckligt med jobb för att få lönsamhet i konceptet.

Samtryck i kombination med en stor mängd tidskrifter och kataloger blir väldigt effektivt.

– Med fyra intag per timme, med 40 sidor i varje, trycker vi 160 sidor varje timme jämfört med dagens 64 sidor per timme. En tidning på 40 sidor kör vi på ett intag istället för på tre och effekten ökar med antalet sidor. En 160-sidig katalog kan köras på fyra intag istället för i tio.

Konkurrens från söder

På kontinenten finns redan tryckerier som jobbar på liknande sätt och där är prisnivåerna en helt annan än i Sverige.

– Många sticker huvudet i sanden när man ser att priserna är låga. Istället för att fundera kring hur de aktörerna jobbar och tänker, så kör man bara på som tidigare. Det blir ett helt nytt sätt att sälja och köpa trycksaker på än tidigare, säger Erik.

Siktar mot 400 miljoner

Målet för Åtta.45 är att inom fyra till fem år komma upp i 400 miljoner i omsättning. Det är tufft men Erik är övertygad om att det kommer finnas ett fåtal stora tryckerier i Sverige. Det är bara att se vad som hänt de senaste månaderna.

– Det är väldigt mycket pengar vi satsar på det här och att få in fler jobb blir a och o. Men den här satsningen är inte den största, relativt omsättningen, vi har gjort i företagets historia och fixar vi en ökad omsättning på 10 till 15 miljoner kronor så är hela investeringen i land, avslutar Erik.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se