Allt fler hoppar på trenden med korkar som sitter fast

Pressbild

Den nya designen förbättrar återvinning och minskar nedskräpning, enligt Carlsberg.

Carlsberg Sverige presenterar en ny design för sina PET-flaskkorkar där korkarna förblir fästa vid flaskan även efter öppning, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Denna förändring görs i enlighet med EU:s engångsplastdirektiv som träder i kraft 2024. Förändringen börjar med utvalda produkter som Pepsi, Ramlösa och Apotekarnes Julmust mellan september och december, för att senare utvidgas till hela produktportföljen 2024.

Med den nya designen siktar Carlsberg på att förbättra återvinning och minska nedskräpning. Korken förblir på flaskan när man dricker och underlättar insamling. Tidigare har 86,7 procent av alla PET-flaskor återvunnits i Sverige, men 10 procent av alla korkar har gått förlorade utanför retursystemet.

Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige, betonar att förändringen inte bara minskar flaskans klimatavtryck utan även bidrar till en högre grad av cirkularitet av materialet.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se