21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group.
Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. Press

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt.

Säljare är Priveq Investment (40%), Pulsen-koncernen och ledningsgruppen i 21grams.

Podden: I december gästade 21grams vd Stefan Blomqvist Branschkollpodden som du kan lyssna på här.

Köpeskillingen uppges till 350 miljoner kronor och värderingen gjordes genom en multipel på 7,5 gånger Ebitda för 2020, enligt Bloomberg. Betalning görs till 93 procent kontant och till sju procent med aktier.

– 21grams ledning är glada över att Unifiedpost Group har en stark tillväxtagenda som gör att vi kan fortsätta och ta nästa kliv på vår tillväxtresa, säger Stefan Blomqvist, vd i 21grams i en kommentar.

Unifiedpost Group har en likande verksamhet i Europa och tar sig genom förvärvet in även på den Nordiska marknaden.

Sedan 2015 har 21grams ökat från 500 till 770 miljoner kronor i omsättning och ökat sitt digitala erbjudande kraftigt. Idag hanterar man bland annat var fjärde e-faktura i Sverige.

– I och med förvärvet från Unifiedpost Group öppnas ytterligare möjligheter att stärka kunderbjudandet och att vara plattformen för fortsatt expansion i Norden. 21grams starka kultur och engagerade medarbetare har varit en förutsättning för denna framgång, säger Louise Nilsson som är partner på Priveq Advisory AB.

– Vi undersökte även finansiella köpare, men det känns bra att landa hos en industriell spelare med så många uppenbara synergier, säger Stefan Blomqvist till Di Digital.

Affären blev offentlig dagen före jul och marknaden reagerade positivt. Aktien steg från 21 till 25 euro dagarna efter affären och handlas i skrivande stund till 23 euro.

Fler förvärv

Unifiedpost har sedan börsnoteringen i höstas gjort flera förvärv och målet är att bli en stor europeisk aktör som hjälper företag med administration och ekonomiska transaktioner. BanqUP med verksamhet i Polen och Akti i Belgien är två andra förvärv man nyligen gjort.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se