165 miljoner till ”power of print”-projekt

Amerikanska pappersindustrin har fått 25 miljoner dollar från Jordbruksdepartementet till projektet Paper Check-off. Pengarna ska användas för att sprida kunskap i konsumentledet om pappersbaserade produkters hållbarhet. Det handlar om både tryckt information/marknadsföring och alla typer av förpackningar.

Detta sker samtidigt som den Europeiska pappersindustrin nyligen meddelat att man kraftigt minskar sitt stöd till projektet Print Power.

Paper Check-Off har föregåtts av flera års förberedelser där man undersökt nuläge både inom industrin och hos konsumenter – vilket har gjort det möjligt att få tillgång till 165 miljoner kronor från amerikanska myndigheten för att driva projektet vidare. Mycket intressant  information lär komma fram och allt finns att följa på papercheckoff.com.

– Paper Check-Off kommer göra det möjligt att informera konsumenter om de hållbara produkter som vi producerar och att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt, säger John Williams vd för papperstillverkaren Domtar.

Projektet ska täcka in fyra områden

  • Printing and writing
  • Kraft packaging paper (used for products such as grocery bags)
  • Containerboard (used to make shipping containers)
  • Paperboard (used for food and beverage packaging, tubes, etc).

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se