10 finalister utsedda i Print Power Award

Print Power Award
De tio finalisterna i årets Print Power Award. Åker Persson

Under ett vernissage på Berghs i Stockholm presenterades finalisterna i årets Print Power Award.

Print Power Award är en årligt återkommande affischtävling, arrangerad av Grafiska Företagen, där studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor kan delta.

Tio bidrag till final i Print Power Award

I år var det 171 bidrag som kommit in och juryn, under ledning av Carl-Johan De Geer fick ett tufft jobb med att ta ut tio finalistbidrag.

Årets tävling var den 22:a i ordningen och temat var det aktuella ämnet Energi. De tio utvalda bidragen går vidare till finalen den 11:e maj där vinnaren presenteras under Grafiska Företagens framtidsdag. Förutom äran får skaparen av det vinnande bidraget också 10.000 kronor.

Print Power Award
171 affischer tävlar i årets Print Power Award.

Syftet med tävlingen är, enligt Grafiska Företagen, att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.

Välbesökt vernissage

Kvällens vernissage på Berghs i Stockholm var en välbesökt tillställning och inleddes av Grafiska Företagens vd Eva Glückman och Berghs programansvarige Pål Pettersson.

Därefter tog Carl Johan De Geer vid och höll ett underhållande och intressant anförande där han berättade om sitt långa konstnärsliv. Han jobbar ständigt vidare men påstår att han idag vid 84 års ålder tar det lite lugnare. ”Man får ju tänka på att man inte är 70 längre”.

Intressant för de många studenterna i åhörarskaran var det nog att höra när Carl Johan berättade om vilken teknik han använde då han utförde sina tidiga, berömda, affischer och plakat, långt innan det fanns tillgängliga datorer.

Kvällen avslutades med att de tio finalistbidragen presenterades och sedan tog många besökare en andra granskning av de 171 utställda alstren.

Carl Johan De Geer Print Power Award
Carl Johan De Geer och hans mest kända alster efter TV-serien Tårtan, enligt honom själv.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se