Så påverkar energikrisen profilbranschen

Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.
Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.

Branschkoll har varit i kontakt med några av de företag i branschen som har stort fokus på egen tillverkning/förädling för att höra hur elpriserna påverkat dem.

”Vi gör av med två miljoner kilowattimmar per år”

Kungsbackaposten har pratat med Hot Screen som säger att de följer elpris-utvecklingen noga och trots att bolaget gjort flera åtgärder för att säkra tillgången till billig el så har man redan börjat märka av prishöjningarna.

– Som storförbrukare av el är det klart vi berörs. Bara i juli betalade vi 300.000 mer för elen jämfört med juli förra året. Priset per kilowattimme har gått från 1 kronor till 1,70 kronor, det säger sig själv att det inte är någon bra utveckling, säger Hot Screens vd Fredrik Skanselid till Kungsbackaposten (låst artikel).

Vidare berättar Skanselid att Hot Screen jobbat länge med att säkra billig och stabil tillgång till el, bland annat har bolaget ett eget ställverk med starkström rätt in. Och sedan många år tillbaka köper man sin ström via elmäklare för att säkra priset långsiktigt. Men då handlar det oftast om tremånadersperioder vilket gör att man nu successivt påverkas av prisutvecklingen.

– I nuläget påverkar elpriserna inte oss så mycket, vi drar inte ner på produktionen. Men om priserna fortsätter uppåt och vi tvingas betala kanske fem kronor kilowatten och vi gör av med två miljoner kilowatt så är det ju bara att göra matten. Då skulle vi tvingas betala 10 miljoner för elen och det skulle slå hårt mot lönsamheten. Vi har gjort stora investeringar och vi är beroende av att de betalar sig, så är det för alla företagare, avslutar Fredrik Skanselid vd på Hot Screen.

”Vi kommer få göra bedömningar utifrån varje offererat jobb”

Branschkoll har pratat med Dean Lax som är vd för Swagg han berättar att elpriset märks men inte är någon katastrof ännu.

– Vi fick elräkningen för augusti igår, den låg på 37.000 och i vanliga fall brukar den ligga på mellan fyra och sju tusen. För oss är det okej, vi säljer ju plagg också så vi har fler intäkter men jag tycker synd om de som bara säljer tryck och brodyr, de får det värre.

Kan det bli aktuellt att tacka nej till uppdrag?

– Nej i dagsläget är det inte läge att tacka nej till jobb utan vi kommer få göra enskilda bedömningar på varje offererat jobb, vi kan inte hålla en fast prislista just nu utan kunden kommer behöva betala vad det kostar. Vi kommer implementera en mer dynamisk prissättning som tar hänsyn till elpriset helt enkelt, säger Dean Lax till Branschkoll.

Har ni någon beredskapsplan?

– Vi sitter alla med nedsläckta lampor nu, men vad hjälper det när vi sitter med ugnar och maskiner som drar el samtidigt som priserna på transporter och förbrukningsvaror gått upp. Jag är rädd att eko-tänket kommer försvinna bland kunderna, man kommer fortfarande ha ett behov av våra produkter men man kommer ta en billigare t-shirtmodell tillexempel säger Dean och fortsätter:

Annons

– Vi kommer ta oss igenom det här men vi har ju fått ställa om våra förhoppningar när vi gått från att vi kommer göra 20 procents vinst till att hoppas vi kan gå break-even åtminstone. Men man ska inte klaga, alla drabbas av det här samtidigt som matpåsen kostar mer för varje dag och jag tänker inte minst på alla de stackars pensionärer som redan hade det tufft, avslutar Dean Lax, vd på Swagg.

Nu gäller det att inte drabbas av panik”

Anders Andreasson som är vd på Tryckhuset berättar för Branschkoll att han precis lämnat över frågan till sin ekonomibyrå som ska återkomma med en redogörelse kring hur elpriserna kan drabba tryckhuset framöver.

Han berättar också att det i dagsläget inte är aktuellt att säga nej till jobb och att det inte heller är läge att drabbas av panik.

– För tillfället har vi inte gjort några förändringar i produktionen, vi utför alla uppdrag/tryckningar som alla våra kunder beställer. Nu gäller det att inte drabbas av panik utan följa utvecklingen noggrant  och därefter anpassa och planera produktionen, säger Anders Andreasson vd på Tryckshuet.

”Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra”

Jenny Moberg, vd på All in Screen berättar att även de är drabbade av elkostnader som ökat med upp mot 70-80 procent jämfört med en ”vanlig månad”. Förutom elpriserna märker All in Screen av ökade kostnader på råvaror, förbrukningsmaterial och frakter.

– Vi har en del utmaningar nu under rådande energikris, som både Sverige och resten av Europa befinner sig i. Den drabbar oss alla mer eller mindre, både företag och privatpersoner, säger Jenny Moberg.

Kan det bli aktuellt att inte ta vissa uppdrag?

– Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra. Då fallerar hela vår verksamhet och vision. Vi vill ha vår produktion rullande och få ut så mycket jobb som möjligt, men vi måste däremot tänka till på vår energiförbrukning.

”Eventuellt byta ut gamla maskiner”

Har ni någon ”beredskapsplan”?

– Vi ska se över vår elförbrukning och eventuellt byta ut gamla maskiner och försöka göra så mycket besparingar som möjligt. Detta gäller generellt inom företaget och så behövs verkligen en buffert för kommande månader, avslutar Jenny Moberg vd på All in Screen.


Har ditt företag påverkats? Vi pratar gärna med fler aktörer i branschen! Kontakta mig på david@branschkoll.se

Annons

Uppdaterad: Ny vd på Ernst Alexis

placeholder man
Ämnen i artikeln: Ernst Alexis

Patric Höglund har börjat på en ny tjänst efter semestern som vd för Ernst Alexis och Nytello. Höglund var tidigare vd och partner på Mickson Företagsreklam.

Den 1 augusti tillträdde Patric Höglund som ny vd på Ernst Alexis, senast kommer han från rollen som vd på Mickson företagsreklam där han även var delägare, vilket han inte är längre. Han har också jobbat på Merx Team, Sagaform samt Wackes och har således gedigen branscherfarenhet.

Patrics mål som vd sägs vara att förbättra försäljningsarbetet, utveckla Ernst Alexis erbjudande stärka det befintliga teamet på plats samt göra mycket eget säljarbete och kundkontakter.

– Känner mig otroligt taggad och motiverad att ta mig an denna uppgift att leda Ernst Alexis
och lyfta teamet till nya höjder. Mitt mål är att öka bolagets försäljning på både nya och befintliga kunder i Norden både när det gäller EA och Nytellos sortimentet, samt att vi bibehåller den personliga och proffsiga kundservice vi har idag, säger Patric Höglund, nytillträdd vd på Ernst Alexis, i ett pressmeddelande.

Vidare nämner Höglund att man kommer jobba med att utveckla bolagets lager och se till att de har ”rätt produkter i rätt volymer för snabba leveranser.”.

Ämnen i artikeln: Ernst Alexis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Way Out West tar nytt grepp på festivalkläderna – igen

wow crew shirt

”Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen”

Göteborgs musikfestival Way Out West klär sina 1.500 funktionärer i cirkulära t-shirts, som är tryckta utan årtal och som kommer samlas in och lagerhållas till nästa års festival.

Tröjorna är resultatet av ett samarbete mellan Wargön Innovation, Dvala rent & reprint och festivalarrangören Luger, med målet att minska textilkonsumtionens miljöpåverkan.

T-shirtsen, tillverkade av second hand-material och ”deadstock”, är tryckta utan årtal, vilket möjliggör återanvändning under framtida festivaler. Efter festivalen samlas tröjorna in, rekonditioneras och lagerhålls för att kunna användas igen nästa år.

Annons

– Det viktiga för oss är att implementera klimatvänliga arbetssätt som både förbättrar vår verksamhet och skapar ekonomiska vinster, säger Kimmie Winroth, projektledare för Way Out West, i ett pressmeddelande.

Nystartat företag som fokuserar på cirkulär merch

Festivalen samarbetar bland annat med Dvala rent & reprint, ett nystartat företag i Vänersborg, vars affärsidé bland annat är att hyra ut merch.

– För mig är det en fantastisk möjlighet att få arbeta med en av de största aktörerna i eventsverige idag. Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen, vilket är kärnan i Dvalas affärsidé, säger Victoria Fagerlind, grundare av Dvala rent & reprint.

Förra året sålde Way out West secondhand-kläder som merch på festivalområdet, läs mer om det nedan.

LÄS OCKSÅ: Way Out West sålde secondhand-kläder som festivalmerch

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Megaförvärv i USA – två av landets största profilleverantörer går samman

US merger

Amerikas näst största och tredje största leverantör av produktmedia kan nu tillsammans bli störst i landet som i sin tur är störst på promo i världen.

I en marknadsdefinierande affär har S&S Activewear, den näst största leverantören inom promo-industrin, förvärvat Alphabroder, branschens tredje största aktör. Förvärvet, som väntas slutföras senare i år, har fått grönt ljus från relevanta myndigheter, vilket banar väg för en sammanslagning som kommer rita om kartan för den amerikanska promo-industrin, skriver man i ett pressmeddelande.

Med en kombinerad omsättning på över 4,1 miljarder dollar under 2023, kommer bolagen efter sammanslagningen potentiellt toppa Sanmar som idag är USA:s största leverantör i promotion-industrin, med en omsättning på 3,6 miljarder dollar förra året.

Bra synergier mellan bolagen

S&S Activewear, känt för sina sport- och fritidskläder, och Alphabroder, leverantör av uniformer och företagskläder, kompletterar varandra produktmässigt. De planerar att fortsätta driva verksamheterna under sina respektive varumärken, samtidigt som man hoppas dra nytta av varandras styrkor inom distribution och marknadsföring.

Bägge företagen ägs till största delen av investmentbolag där S&S Activewears majoritetsägare heter Clayton, Dubilier & Rice och Alaphabroders tidigare ägare (innan affären) var Littlejohn & Co, rapporterar ASI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Demonstrationerna i Bangladesh påverkar företag och leverantörskedjor i branschen

textile bangladesh 1800

De ovanligt blodiga protester som pågått i Bangladesh de senaste två månaderna har förutom att skörda människoliv lett till avbrott i leverantörskedjor.

Bangladesh är världens näst största exportör av kläder efter Kina och 6-7 procent av världens
totala textilier och kläder tillverkas i landet. Vidare utgör textil- och klädindustrin över 80 procent av Bangladeshs totala exportintäkter.

De senaste två månaderna och framförallt senaste veckorna har kraftiga demonstrationer präglat landet, främst ledda av studenter som motsatt sig en kvorteringslag som sägs gynna grupper som är allierade med landets (numera före detta) premiärminister.

Bland annat har H&M stängt ner sin fabrik i landet och Kappahl har stängt ner sitt kontor där. Även Zara och VF Corp (som äger Vans, Supreme och The North Face) har tillverkningsanläggningar i Bangladesh.

Annons

Inom promo-industrin har flera ledande leverantörer, inklusive Sanmar och Gildan, arbetat med fabriker i Bangladesh under det senaste året. Trots de pågående oroligheterna har Gildan, som nyligen flyttade en del av sin produktion från Honduras till Bangladesh, inte ändrat sina expansionsplaner. Företaget har stängt sina anläggningar tillfälligt för att skydda sina anställda, men förväntar sig att situationen stabiliseras inom kort, skriver ASI.

Förlorar 150 miljoner dollar om dagen

Protesterna har redan påverkat landets ekonomin kraftigt, med Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association som uppskattar att industrin förlorar 150 miljoner dollar per dag av utebliven produktion under utegångsförbudet.

Demonstrationerna kan vara över

Demonstrationerna kan dock över, då studenterna tycks ha fått igenom de flesta av sina villkor och efter att premiärminister Sheikh Hasina flytt till Indien så har man nu enats om en ny ledare under en övergångsperiod.

Det är Nobelfredspristagaren och ekonomen Muhammad Yunus som nu under helgen svurits in som Bangladeshs nya ledare, vilket för närvarande tycks ha fått stopp på demonstrationerna.

– Idag är en strålande dag för oss. Bangladesh har skapat en ny segerdag. Bangladesh har fått en andra självständighet, sa Yunus till journalister när han landade i Bangladesh huvudstad Dhaka på torsdagen, skriver SVT.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail ingår samarbete med tryckeri- och byrånätverk i Danmark

Prin 2 2 1800

Ska stärka inköp och digital kommunikation mellan parterna.

InterMail Danmark och InterMail Sverige, leverantörer av olika riktade kommunikationstjänster i Norden, meddelar att de har ingått ett strategiskt och kommersiellt partnerskap med Prinfo Denmark.

Prinfo Denmark är ett landsomfattande tryckeri- och byrånätverk med självständiga grafiska företag som sammantaget har över 500 anställda och en omsättning på 700 miljoner danska kronor. Tillsammans samarbetar de för att leverera grafiska lösningar till den danska marknaden.

Står för inköp och rådgivning

Samarbetet, som blev officiellt 1 juli, handlar om att Prinfo ska ge InterMail Danmark och InterMail Sverige tillgång till inköp och rådgivning av grafiska material, kuvert och papper. Det till mycket konkurrenskraftiga priser, står det i pressmeddelandet med hänvisning till att det är en stor fördel i en konsoliderad marknad inom papperbaserad kommunikation.

Digitala tjänster till Prinfo

Intermail å sin sida kommer att stå för Prinfo Denmarks digitala närvaro inom kommunikation. Eftersom Prinfo Denmark är leverantör till Statens Indkøbsprogram (motsvarigheten till Kammarkollegiets ramavtal i Sverige) så ser man också att det ”möjliggör att ännu fler uppdrag kan lösas för offentliga kunder”, skriver Intermail vidare.

Prinfo Denmarks vd Jesper Daugaard välkomnar det inledda samarbetet:

Annons

– Under de senaste 12 månaderna har vi haft en intensiv dialog med InterMail Danmark och InterMail Sverige om deras inträde i gruppen och vilka fördelar detta medför för båda parter. Det är otvivelaktigt en stor fördel att kunna använda varandras kompetenser kommersiellt i en marknad där fysisk och digital kommunikation är sammanhängande.

Partnerskap oerhört viktiga

Anders Ertmann, vd för InterMail Danmark och InterMail Sverige, är inne på samma linje och menar att det nya samarbetet gör bolagen starkare både kommersiellt och inköpsmässigt.

– Vår tillväxtresa kräver goda och starka partnerskap – som vi också har med KMD, Netcompany, Kivra och e-Boks – och med den fortsatta konsolideringen i Norden är partnerskap oerhört viktiga för oss. Vi ser fram emot många års gott samarbete med Prinfo Denmark och alla gruppens skickliga företag, säger han i ett uttalande.

Startar upp i augusti

Det nya kommersiella samarbetet drar igång i augusti och september med dialoger och workshops för Prinfo Denmarks medlemsföretag på Jylland och på Själland, enligt Intermail.

Branschkoll har tidigare rapporterat att Intermail sålde sin kuvertverksamhet till Bong 2018. Sedan dess har bolagets tagit ut en ny riktning, att erbjuda kommunikationstjänster till sina kunder där också print fortsatt är en av flera kommunikationskanaler. Man har också gjort ett större antal förvärv.

Intermail köptes tidigare i år av kapitalfonden Capidea och avnoterades innan sommaren från danska börsen. I Sverige omsatte Intermail 69 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group förvärvar tyskt tryckeri

003 Esben Mols Kabell 2021 1 1800

Uppköpet är koncernens första i Tyskland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag når milstolpe – i förtid

kollage 1800
Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp

Företaget ska ha medverkat till att 30,5 miljoner förpackningar på svenska marknaden har genomgått materialbyte – från plast till wellpapp.

Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Positivt kvartal för teknik- och printföretag – lösningar för automatiserade DM-utskick är tillväxtmotorn

dm

Tillväxt med automatiserad direktreklam. ”Fler företag väljer direktreklam för att nå konsumenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printerleverantör väljer norrländsk PR-byrå

Pitchen avgjorde i valet av partner för marknadsföringen.

Mediabyrån Chillimedia blir Epson Sveriges kommunikationspartner framöver. Umeåbyrån ska bistå det japanska teknikföretaget i Sverige med bland annat innehållsproduktion, annonsering och influencer marketing. Det skriver affärssajten Resumé.

Bland reklambyråns kundsamarbeten och projekt finns sedan tidigare bland andra Norrlandsoperan, Lycksele djurpark och Umeå kommun, enligt Chillimedias hemsida.

Enligt sajten säger Epson Sveriges marknadsansvarige Sara Jeppsson, i ett pressmeddelande att den initiala planen var att välja en byrå i Stockholmsområdet, där också Epson Sverige har sitt säte; ”men Chillimedia överträffade med sitt engagemang och förmåga att förstå våra behov”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande förpackningstillverkare investerar i B2-press

B2 press

Vd:n om nya inkjetmaskinen: ”En betydande förändring”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons