Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

BOBST2

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, bland annat köper man en in-line wellpappmaskin från Bobst.

Den nya in-line wellpappmaskinen man köper in till fabriken i Arlöv sägs betyda en fördubbling av kapaciteten. Och så köper man en också en anläggning som möjliggör produktion av förtryckt liner.

Investeringarna kommer göra det möjligt för Frontpac kan gå in på marknader för allt från e-handelsförpackningar till mer transportinriktade wellemballage.

invest front

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

– Vår kärnverksamhet är offsettryckta wellförpackningar men nu kommer vi dessutom kunna erbjuda kunder en
enklare tryckmetod som är bra för stora serier. Samma utrustning kan användas för digitaltryck på rulle vilket vi tror kommer vara framtiden, säger Jesper Ladelfa, Marknads- och Säljchef på FrontPac i ett pressmeddelande.

Annons

Fördubblat omsättningen de senaste sex åren

Läs också: Frontpac köper Gefle Kartong

Frontpac har på sex år fördubblat sin omsättning, delvis tack vara flera förvärv av svenska bolag (bland annat Antpac och Gefle Kartong), nu sikter man på att ännu en gång fördubbla omsättningen. Vid bolagets senaste bokslut (2018-12) omsatte man 210 miljoner kronor.

Närheten till kunderna har varit en fördel under pandemin

Frontpac finns nära kunderna vilket har visat sig vara en fördel under världens lock-downs. Leveranser har kunnat säkerställas tack vare stora säkerhetslager av papper samt ett effektivt arbete bland personalen för att minimera risken för smittspridning. Till skillnad från många branscher och företag som påverkats negativt under pandemin har FrontPac stått starka. Pandemin har gett upphov till nya uppfinningar som gått bra under denna period samtidigt som vissa segment gått fortsatt bra. Nu står Frontpac redo att ta sig an än större uppdrag i och med den fördubblade produktionskapaciteten, skriver Frontpac i ett pressmeddelande

Bland de nya produkter man lanserat under året finns bland annat: ett pizzasvep i kartong som ersätter plastpåsen, en take-away matlåda som gör det enkelt att ta med maten hem och ett klimatsmart skyddsvisir för sjukvårdspersonal.

– Vi är väldigt stolta över att våra kunder ger oss förtroendet att leverera deras förpackningar. Det driver oss att utvecklas och att visa att det går att bedriva en effektiv produktion även i Sverige, avslutar Frontpacs vd Martin Enocson.

Maskinerna tas i drift under början av 2021.

BOBST2

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons