Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

BOBST2

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, bland annat köper man en in-line wellpappmaskin från Bobst.

Den nya in-line wellpappmaskinen man köper in till fabriken i Arlöv sägs betyda en fördubbling av kapaciteten. Och så köper man en också en anläggning som möjliggör produktion av förtryckt liner.

Investeringarna kommer göra det möjligt för Frontpac kan gå in på marknader för allt från e-handelsförpackningar till mer transportinriktade wellemballage.

invest front
Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

– Vår kärnverksamhet är offsettryckta wellförpackningar men nu kommer vi dessutom kunna erbjuda kunder en
enklare tryckmetod som är bra för stora serier. Samma utrustning kan användas för digitaltryck på rulle vilket vi tror kommer vara framtiden, säger Jesper Ladelfa, Marknads- och Säljchef på FrontPac i ett pressmeddelande.

Fördubblat omsättningen de senaste sex åren

Läs också: Frontpac köper Gefle Kartong

Frontpac har på sex år fördubblat sin omsättning, delvis tack vara flera förvärv av svenska bolag (bland annat Antpac och Gefle Kartong), nu sikter man på att ännu en gång fördubbla omsättningen. Vid bolagets senaste bokslut (2018-12) omsatte man 210 miljoner kronor.

Närheten till kunderna har varit en fördel under pandemin

Frontpac finns nära kunderna vilket har visat sig vara en fördel under världens lock-downs. Leveranser har kunnat säkerställas tack vare stora säkerhetslager av papper samt ett effektivt arbete bland personalen för att minimera risken för smittspridning. Till skillnad från många branscher och företag som påverkats negativt under pandemin har FrontPac stått starka. Pandemin har gett upphov till nya uppfinningar som gått bra under denna period samtidigt som vissa segment gått fortsatt bra. Nu står Frontpac redo att ta sig an än större uppdrag i och med den fördubblade produktionskapaciteten, skriver Frontpac i ett pressmeddelande

Annons

Bland de nya produkter man lanserat under året finns bland annat: ett pizzasvep i kartong som ersätter plastpåsen, en take-away matlåda som gör det enkelt att ta med maten hem och ett klimatsmart skyddsvisir för sjukvårdspersonal.

– Vi är väldigt stolta över att våra kunder ger oss förtroendet att leverera deras förpackningar. Det driver oss att utvecklas och att visa att det går att bedriva en effektiv produktion även i Sverige, avslutar Frontpacs vd Martin Enocson.

Maskinerna tas i drift under början av 2021.

BOBST2

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons