Coloreel i konkurs

Brodyrinnovatören Coloreel tycks ha snubblat på målsnöret.
Brodyrinnovatören Coloreel tycks ha snubblat på målsnöret.

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

Annons

Way Out West tar nytt grepp på festivalkläderna – igen

wow crew shirt

”Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen”

Göteborgs musikfestival Way Out West klär sina 1.500 funktionärer i cirkulära t-shirts, som är tryckta utan årtal och som kommer samlas in och lagerhållas till nästa års festival.

Tröjorna är resultatet av ett samarbete mellan Wargön Innovation, Dvala rent & reprint och festivalarrangören Luger, med målet att minska textilkonsumtionens miljöpåverkan.

T-shirtsen, tillverkade av second hand-material och ”deadstock”, är tryckta utan årtal, vilket möjliggör återanvändning under framtida festivaler. Efter festivalen samlas tröjorna in, rekonditioneras och lagerhålls för att kunna användas igen nästa år.

Annons

– Det viktiga för oss är att implementera klimatvänliga arbetssätt som både förbättrar vår verksamhet och skapar ekonomiska vinster, säger Kimmie Winroth, projektledare för Way Out West, i ett pressmeddelande.

Nystartat företag som fokuserar på cirkulär merch

Festivalen samarbetar bland annat med Dvala rent & reprint, ett nystartat företag i Vänersborg, vars affärsidé bland annat är att hyra ut merch.

– För mig är det en fantastisk möjlighet att få arbeta med en av de största aktörerna i eventsverige idag. Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen, vilket är kärnan i Dvalas affärsidé, säger Victoria Fagerlind, grundare av Dvala rent & reprint.

Förra året sålde Way out West secondhand-kläder som merch på festivalområdet, läs mer om det nedan.

LÄS OCKSÅ: Way Out West sålde secondhand-kläder som festivalmerch

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Megaförvärv i USA – två av landets största profilleverantörer går samman

US merger

Amerikas näst största och tredje största leverantör av produktmedia kan nu tillsammans bli störst i landet som i sin tur är störst på promo i världen.

I en marknadsdefinierande affär har S&S Activewear, den näst största leverantören inom promo-industrin, förvärvat Alphabroder, branschens tredje största aktör. Förvärvet, som väntas slutföras senare i år, har fått grönt ljus från relevanta myndigheter, vilket banar väg för en sammanslagning som kommer rita om kartan för den amerikanska promo-industrin, skriver man i ett pressmeddelande.

Med en kombinerad omsättning på över 4,1 miljarder dollar under 2023, kommer bolagen efter sammanslagningen potentiellt toppa Sanmar som idag är USA:s största leverantör i promotion-industrin, med en omsättning på 3,6 miljarder dollar förra året.

Bra synergier mellan bolagen

S&S Activewear, känt för sina sport- och fritidskläder, och Alphabroder, leverantör av uniformer och företagskläder, kompletterar varandra produktmässigt. De planerar att fortsätta driva verksamheterna under sina respektive varumärken, samtidigt som man hoppas dra nytta av varandras styrkor inom distribution och marknadsföring.

Bägge företagen ägs till största delen av investmentbolag där S&S Activewears majoritetsägare heter Clayton, Dubilier & Rice och Alaphabroders tidigare ägare (innan affären) var Littlejohn & Co, rapporterar ASI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Demonstrationerna i Bangladesh påverkar företag och leverantörskedjor i branschen

textile bangladesh 1800

De ovanligt blodiga protester som pågått i Bangladesh de senaste två månaderna har förutom att skörda människoliv lett till avbrott i leverantörskedjor.

Bangladesh är världens näst största exportör av kläder efter Kina och 6-7 procent av världens
totala textilier och kläder tillverkas i landet. Vidare utgör textil- och klädindustrin över 80 procent av Bangladeshs totala exportintäkter.

De senaste två månaderna och framförallt senaste veckorna har kraftiga demonstrationer präglat landet, främst ledda av studenter som motsatt sig en kvorteringslag som sägs gynna grupper som är allierade med landets (numera före detta) premiärminister.

Bland annat har H&M stängt ner sin fabrik i landet och Kappahl har stängt ner sitt kontor där. Även Zara och VF Corp (som äger Vans, Supreme och The North Face) har tillverkningsanläggningar i Bangladesh.

Annons

Inom promo-industrin har flera ledande leverantörer, inklusive Sanmar och Gildan, arbetat med fabriker i Bangladesh under det senaste året. Trots de pågående oroligheterna har Gildan, som nyligen flyttade en del av sin produktion från Honduras till Bangladesh, inte ändrat sina expansionsplaner. Företaget har stängt sina anläggningar tillfälligt för att skydda sina anställda, men förväntar sig att situationen stabiliseras inom kort, skriver ASI.

Förlorar 150 miljoner dollar om dagen

Protesterna har redan påverkat landets ekonomin kraftigt, med Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association som uppskattar att industrin förlorar 150 miljoner dollar per dag av utebliven produktion under utegångsförbudet.

Demonstrationerna kan vara över

Demonstrationerna kan dock över, då studenterna tycks ha fått igenom de flesta av sina villkor och efter att premiärminister Sheikh Hasina flytt till Indien så har man nu enats om en ny ledare under en övergångsperiod.

Det är Nobelfredspristagaren och ekonomen Muhammad Yunus som nu under helgen svurits in som Bangladeshs nya ledare, vilket för närvarande tycks ha fått stopp på demonstrationerna.

– Idag är en strålande dag för oss. Bangladesh har skapat en ny segerdag. Bangladesh har fått en andra självständighet, sa Yunus till journalister när han landade i Bangladesh huvudstad Dhaka på torsdagen, skriver SVT.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail ingår samarbete med tryckeri- och byrånätverk i Danmark

Prin 2 2 1800

Ska stärka inköp och digital kommunikation mellan parterna.

InterMail Danmark och InterMail Sverige, leverantörer av olika riktade kommunikationstjänster i Norden, meddelar att de har ingått ett strategiskt och kommersiellt partnerskap med Prinfo Denmark.

Prinfo Denmark är ett landsomfattande tryckeri- och byrånätverk med självständiga grafiska företag som sammantaget har över 500 anställda och en omsättning på 700 miljoner danska kronor. Tillsammans samarbetar de för att leverera grafiska lösningar till den danska marknaden.

Står för inköp och rådgivning

Samarbetet, som blev officiellt 1 juli, handlar om att Prinfo ska ge InterMail Danmark och InterMail Sverige tillgång till inköp och rådgivning av grafiska material, kuvert och papper. Det till mycket konkurrenskraftiga priser, står det i pressmeddelandet med hänvisning till att det är en stor fördel i en konsoliderad marknad inom papperbaserad kommunikation.

Digitala tjänster till Prinfo

Intermail å sin sida kommer att stå för Prinfo Denmarks digitala närvaro inom kommunikation. Eftersom Prinfo Denmark är leverantör till Statens Indkøbsprogram (motsvarigheten till Kammarkollegiets ramavtal i Sverige) så ser man också att det ”möjliggör att ännu fler uppdrag kan lösas för offentliga kunder”, skriver Intermail vidare.

Prinfo Denmarks vd Jesper Daugaard välkomnar det inledda samarbetet:

Annons

– Under de senaste 12 månaderna har vi haft en intensiv dialog med InterMail Danmark och InterMail Sverige om deras inträde i gruppen och vilka fördelar detta medför för båda parter. Det är otvivelaktigt en stor fördel att kunna använda varandras kompetenser kommersiellt i en marknad där fysisk och digital kommunikation är sammanhängande.

Partnerskap oerhört viktiga

Anders Ertmann, vd för InterMail Danmark och InterMail Sverige, är inne på samma linje och menar att det nya samarbetet gör bolagen starkare både kommersiellt och inköpsmässigt.

– Vår tillväxtresa kräver goda och starka partnerskap – som vi också har med KMD, Netcompany, Kivra och e-Boks – och med den fortsatta konsolideringen i Norden är partnerskap oerhört viktiga för oss. Vi ser fram emot många års gott samarbete med Prinfo Denmark och alla gruppens skickliga företag, säger han i ett uttalande.

Startar upp i augusti

Det nya kommersiella samarbetet drar igång i augusti och september med dialoger och workshops för Prinfo Denmarks medlemsföretag på Jylland och på Själland, enligt Intermail.

Branschkoll har tidigare rapporterat att Intermail sålde sin kuvertverksamhet till Bong 2018. Sedan dess har bolagets tagit ut en ny riktning, att erbjuda kommunikationstjänster till sina kunder där också print fortsatt är en av flera kommunikationskanaler. Man har också gjort ett större antal förvärv.

Intermail köptes tidigare i år av kapitalfonden Capidea och avnoterades innan sommaren från danska börsen. I Sverige omsatte Intermail 69 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group förvärvar tyskt tryckeri

003 Esben Mols Kabell 2021 1 1800

Uppköpet är koncernens första i Tyskland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag når milstolpe – i förtid

kollage 1800
Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp

Företaget ska ha medverkat till att 30,5 miljoner förpackningar på svenska marknaden har genomgått materialbyte – från plast till wellpapp.

Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Positivt kvartal för teknik- och printföretag – lösningar för automatiserade DM-utskick är tillväxtmotorn

dm

Tillväxt med automatiserad direktreklam. ”Fler företag väljer direktreklam för att nå konsumenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printerleverantör väljer norrländsk PR-byrå

Pitchen avgjorde i valet av partner för marknadsföringen.

Mediabyrån Chillimedia blir Epson Sveriges kommunikationspartner framöver. Umeåbyrån ska bistå det japanska teknikföretaget i Sverige med bland annat innehållsproduktion, annonsering och influencer marketing. Det skriver affärssajten Resumé.

Bland reklambyråns kundsamarbeten och projekt finns sedan tidigare bland andra Norrlandsoperan, Lycksele djurpark och Umeå kommun, enligt Chillimedias hemsida.

Enligt sajten säger Epson Sveriges marknadsansvarige Sara Jeppsson, i ett pressmeddelande att den initiala planen var att välja en byrå i Stockholmsområdet, där också Epson Sverige har sitt säte; ”men Chillimedia överträffade med sitt engagemang och förmåga att förstå våra behov”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande förpackningstillverkare investerar i B2-press

B2 press

Vd:n om nya inkjetmaskinen: ”En betydande förändring”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De installerar första inkjetbjässen i Europa

Kunden producerar över 250 miljoner personaliserade DM-utskick om året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons