Adobe lanserar lösning för kampanjhantering

Pressmeddelande 2011-02-22

Adobes nya Web experience management solution underlättar för marknadsförare att skapa anpassade digitala upplevelser och optimerade kampanjer för e-post, webb, mobila kanaler och print.

Adobe Systems lanserar Web experience management solution, ett stort steg mot att göra Adobes plattform för Customer Experience Management (CEM) helt komplett. Den nya lösningen för hantering av användarupplevelser på nätet visar att verksamheten inom Day Software, som 2010 förvärvades av Adobe, snabbt har integrerats och att Adobe har kommit långt i utvecklingen av enhetliga lösningar som hjälper kunden att bättre integrera sin närvaro på webben med affärsapplikationer och som höjer värdet av marknadskommunikation via flera kanaler.

Web experience management solution är en viktig del i Adobes CEM-plattform, som gör det möjligt för företag att dra nytta av nya mobila enheter och sociala nätverk för att öka räckvidden för sin marknadsföring, öka engagemanget kring varumärken, och att öka konverteringsgraden för dagens konsumenter på nätet. I lösningen ingår förbättrade funktioner i innehållshanteringssystemet CQ5, bland annat nya moduler för marknadskampanjer och mobila kampanjer, liksom integration med Adobe Online Marketing Suite.

Bättre stöd för mobila kampanjer och sociala webben

CQ5 är marknadens enda heltäckande svit med applikationer för innehållshantering inom webb, mobilt, sociala nätverk, marknadskampanjer, och digital resurshantering. Med CQ5 breddas möjligheterna med Adobe Online Marketing Suite och ger bättre möjligheter att erbjuda anpassat innehåll riktat mot specifika segment; den kan utnyttjas för att förvandla webbplatsen från en plattform för generell marknadskommunikation till ett fokuserat redskap för att vinna nya kunder och öka intäkterna.

De nya modulerna i CQ5 är:

  • CQ5 Mobile gör det enkelt att anpassa och återanvända befintligt innehåll så att det kan utnyttjas för kommunikation genom flera kanaler och för att nå publik med olika slags enheter. Utöver möjligheterna att utveckla webbapplikationer är CS5 Mobile i dag den enda lösningen på marknaden som gör det enkelt för marknadsförare att bearbeta innehåll för produkt- eller plattformsspecifika applikationer.
  • CQ5 Marketing Campaign Management (MCM) – ett system för att automatisera marknadsföringsinsatser och som ger möjlighet att effektivt planera och genomföra kampanjer i flera kanaler som samordnas på webben, mobila kanaler, mobilappar, sociala forum, sociala medier, med flera. Genom att säkerställa en enhetlig profil för varumärket hjälper CQ5 MCM till att öka försäljningen genom bättre konverteringsgrad och ökad varumärkeslojalitet.

Följande moduler i CQ5 har uppdaterats:

  • CQ5 Social Collaboration – har utökats med nya verktyg för att skapa rika, interaktiva grupper och diskussionsforum på nätet. Dessa kan utnyttjas för att öka antalet återkommande besökare, att bygga varumärkeskännedom och lojalitet, och att underlätta löpande optimering av nya kampanjer, baserat på förståelse för kundbeteenden. Genom den nya Forum-funktionen kan användare också
  • CQ5 Targeting – en kombination av CQ5 och Online Marketing Suite som ger annonsören möjlighet att styra marknadsföringsinsatser i realtid, för att höja avkastningen på kampanjinsatser och öka antalet nya kunder.
  • Förinstallerad integration med Adobe SiteCatalyst från Omniture ger stöd för att mäta och analysera kunders agerande i olika kanaler.
  • Förinstallerad integration med Adobe Test&Target från Omniture gör det möjligt att analysera kundagerande och studera besökarbeteende i flera kanaler.

Citat:

Rob Tarkoff, Senior Vice President, General Manager, Digital Enterprise Solutions, Adobe

“I dag finns ett starkt tryck på företag att bli mer sociala, personligt anpassade och interaktiva, samtidigt som de förutsätts öka sina intäkter och sänka kostnaderna. Det är en noggrann balansgång mellan effektivitet, förbättrade kundupplevelser och optimering av flera marknadskanaler som kan lyckas bara med hjälp av en komplett lösning för att hantera webbupplevelser. CQ5 från Adobe ger tillsammans med Adobe Online Marketing Suite en oöverträffad intelligens och smidighet för att stärka företagets varumärke och stimulera kundlojaliteten”.

Annons

Melissa Webster, Program Vice President, Content & Digital Media Technologies, IDC

”Den dramatiska tillväxten för smartphones, surfplattor och andra uppkopplade enheter betyder, tillsammans med den enorma utbredningen av sociala nätverk, att marknadsförare på nätet måste kunna engagera sina kunder över en rad olika kanaler. Därför finns ett behov av en integrerad plattform som hjälper dem skapa en attraktiv och relevant upplevelse och nå ut med den – anpassat till varje enskild kund och det sammanhang där kommunikationen sker. IDC tror att det blir avgörande för leverantörer inom kundupplevelse att erbjuda en integrerad svit med verktyg som utformats för att sprida innehåll som anpassats specifikt till varje enskild kund och sammanhang, oavsett tid och kanal, och som erbjuder insikter som hjälper marknadsförare att agera och optimera innehållet”.

Användbara länkar

Tillgänglighet

Adobes lösning för hantering av webbupplevelser är tillgänglig omgående över hela världen.

Annons

Uppdaterad: Ny vd på Ernst Alexis

placeholder man
Ämnen i artikeln: Ernst Alexis

Patric Höglund har börjat på en ny tjänst efter semestern som vd för Ernst Alexis och Nytello. Höglund var tidigare vd och partner på Mickson Företagsreklam.

Den 1 augusti tillträdde Patric Höglund som ny vd på Ernst Alexis, senast kommer han från rollen som vd på Mickson företagsreklam där han även var delägare, vilket han inte är längre. Han har också jobbat på Merx Team, Sagaform samt Wackes och har således gedigen branscherfarenhet.

Patrics mål som vd sägs vara att förbättra försäljningsarbetet, utveckla Ernst Alexis erbjudande stärka det befintliga teamet på plats samt göra mycket eget säljarbete och kundkontakter.

– Känner mig otroligt taggad och motiverad att ta mig an denna uppgift att leda Ernst Alexis
och lyfta teamet till nya höjder. Mitt mål är att öka bolagets försäljning på både nya och befintliga kunder i Norden både när det gäller EA och Nytellos sortimentet, samt att vi bibehåller den personliga och proffsiga kundservice vi har idag, säger Patric Höglund, nytillträdd vd på Ernst Alexis, i ett pressmeddelande.

Vidare nämner Höglund att man kommer jobba med att utveckla bolagets lager och se till att de har ”rätt produkter i rätt volymer för snabba leveranser.”.

Ämnen i artikeln: Ernst Alexis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Way Out West tar nytt grepp på festivalkläderna – igen

wow crew shirt

”Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen”

Göteborgs musikfestival Way Out West klär sina 1.500 funktionärer i cirkulära t-shirts, som är tryckta utan årtal och som kommer samlas in och lagerhållas till nästa års festival.

Tröjorna är resultatet av ett samarbete mellan Wargön Innovation, Dvala rent & reprint och festivalarrangören Luger, med målet att minska textilkonsumtionens miljöpåverkan.

T-shirtsen, tillverkade av second hand-material och ”deadstock”, är tryckta utan årtal, vilket möjliggör återanvändning under framtida festivaler. Efter festivalen samlas tröjorna in, rekonditioneras och lagerhålls för att kunna användas igen nästa år.

Annons

– Det viktiga för oss är att implementera klimatvänliga arbetssätt som både förbättrar vår verksamhet och skapar ekonomiska vinster, säger Kimmie Winroth, projektledare för Way Out West, i ett pressmeddelande.

Nystartat företag som fokuserar på cirkulär merch

Festivalen samarbetar bland annat med Dvala rent & reprint, ett nystartat företag i Vänersborg, vars affärsidé bland annat är att hyra ut merch.

– För mig är det en fantastisk möjlighet att få arbeta med en av de största aktörerna i eventsverige idag. Tillsammans kan vi driva på en hållbar omställning i eventbranschen, vilket är kärnan i Dvalas affärsidé, säger Victoria Fagerlind, grundare av Dvala rent & reprint.

Förra året sålde Way out West secondhand-kläder som merch på festivalområdet, läs mer om det nedan.

LÄS OCKSÅ: Way Out West sålde secondhand-kläder som festivalmerch

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Megaförvärv i USA – två av landets största profilleverantörer går samman

US merger

Amerikas näst största och tredje största leverantör av produktmedia kan nu tillsammans bli störst i landet som i sin tur är störst på promo i världen.

I en marknadsdefinierande affär har S&S Activewear, den näst största leverantören inom promo-industrin, förvärvat Alphabroder, branschens tredje största aktör. Förvärvet, som väntas slutföras senare i år, har fått grönt ljus från relevanta myndigheter, vilket banar väg för en sammanslagning som kommer rita om kartan för den amerikanska promo-industrin, skriver man i ett pressmeddelande.

Med en kombinerad omsättning på över 4,1 miljarder dollar under 2023, kommer bolagen efter sammanslagningen potentiellt toppa Sanmar som idag är USA:s största leverantör i promotion-industrin, med en omsättning på 3,6 miljarder dollar förra året.

Bra synergier mellan bolagen

S&S Activewear, känt för sina sport- och fritidskläder, och Alphabroder, leverantör av uniformer och företagskläder, kompletterar varandra produktmässigt. De planerar att fortsätta driva verksamheterna under sina respektive varumärken, samtidigt som man hoppas dra nytta av varandras styrkor inom distribution och marknadsföring.

Bägge företagen ägs till största delen av investmentbolag där S&S Activewears majoritetsägare heter Clayton, Dubilier & Rice och Alaphabroders tidigare ägare (innan affären) var Littlejohn & Co, rapporterar ASI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Demonstrationerna i Bangladesh påverkar företag och leverantörskedjor i branschen

textile bangladesh 1800

De ovanligt blodiga protester som pågått i Bangladesh de senaste två månaderna har förutom att skörda människoliv lett till avbrott i leverantörskedjor.

Bangladesh är världens näst största exportör av kläder efter Kina och 6-7 procent av världens
totala textilier och kläder tillverkas i landet. Vidare utgör textil- och klädindustrin över 80 procent av Bangladeshs totala exportintäkter.

De senaste två månaderna och framförallt senaste veckorna har kraftiga demonstrationer präglat landet, främst ledda av studenter som motsatt sig en kvorteringslag som sägs gynna grupper som är allierade med landets (numera före detta) premiärminister.

Bland annat har H&M stängt ner sin fabrik i landet och Kappahl har stängt ner sitt kontor där. Även Zara och VF Corp (som äger Vans, Supreme och The North Face) har tillverkningsanläggningar i Bangladesh.

Annons

Inom promo-industrin har flera ledande leverantörer, inklusive Sanmar och Gildan, arbetat med fabriker i Bangladesh under det senaste året. Trots de pågående oroligheterna har Gildan, som nyligen flyttade en del av sin produktion från Honduras till Bangladesh, inte ändrat sina expansionsplaner. Företaget har stängt sina anläggningar tillfälligt för att skydda sina anställda, men förväntar sig att situationen stabiliseras inom kort, skriver ASI.

Förlorar 150 miljoner dollar om dagen

Protesterna har redan påverkat landets ekonomin kraftigt, med Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association som uppskattar att industrin förlorar 150 miljoner dollar per dag av utebliven produktion under utegångsförbudet.

Demonstrationerna kan vara över

Demonstrationerna kan dock över, då studenterna tycks ha fått igenom de flesta av sina villkor och efter att premiärminister Sheikh Hasina flytt till Indien så har man nu enats om en ny ledare under en övergångsperiod.

Det är Nobelfredspristagaren och ekonomen Muhammad Yunus som nu under helgen svurits in som Bangladeshs nya ledare, vilket för närvarande tycks ha fått stopp på demonstrationerna.

– Idag är en strålande dag för oss. Bangladesh har skapat en ny segerdag. Bangladesh har fått en andra självständighet, sa Yunus till journalister när han landade i Bangladesh huvudstad Dhaka på torsdagen, skriver SVT.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail ingår samarbete med tryckeri- och byrånätverk i Danmark

Prin 2 2 1800

Ska stärka inköp och digital kommunikation mellan parterna.

InterMail Danmark och InterMail Sverige, leverantörer av olika riktade kommunikationstjänster i Norden, meddelar att de har ingått ett strategiskt och kommersiellt partnerskap med Prinfo Denmark.

Prinfo Denmark är ett landsomfattande tryckeri- och byrånätverk med självständiga grafiska företag som sammantaget har över 500 anställda och en omsättning på 700 miljoner danska kronor. Tillsammans samarbetar de för att leverera grafiska lösningar till den danska marknaden.

Står för inköp och rådgivning

Samarbetet, som blev officiellt 1 juli, handlar om att Prinfo ska ge InterMail Danmark och InterMail Sverige tillgång till inköp och rådgivning av grafiska material, kuvert och papper. Det till mycket konkurrenskraftiga priser, står det i pressmeddelandet med hänvisning till att det är en stor fördel i en konsoliderad marknad inom papperbaserad kommunikation.

Digitala tjänster till Prinfo

Intermail å sin sida kommer att stå för Prinfo Denmarks digitala närvaro inom kommunikation. Eftersom Prinfo Denmark är leverantör till Statens Indkøbsprogram (motsvarigheten till Kammarkollegiets ramavtal i Sverige) så ser man också att det ”möjliggör att ännu fler uppdrag kan lösas för offentliga kunder”, skriver Intermail vidare.

Prinfo Denmarks vd Jesper Daugaard välkomnar det inledda samarbetet:

Annons

– Under de senaste 12 månaderna har vi haft en intensiv dialog med InterMail Danmark och InterMail Sverige om deras inträde i gruppen och vilka fördelar detta medför för båda parter. Det är otvivelaktigt en stor fördel att kunna använda varandras kompetenser kommersiellt i en marknad där fysisk och digital kommunikation är sammanhängande.

Partnerskap oerhört viktiga

Anders Ertmann, vd för InterMail Danmark och InterMail Sverige, är inne på samma linje och menar att det nya samarbetet gör bolagen starkare både kommersiellt och inköpsmässigt.

– Vår tillväxtresa kräver goda och starka partnerskap – som vi också har med KMD, Netcompany, Kivra och e-Boks – och med den fortsatta konsolideringen i Norden är partnerskap oerhört viktiga för oss. Vi ser fram emot många års gott samarbete med Prinfo Denmark och alla gruppens skickliga företag, säger han i ett uttalande.

Startar upp i augusti

Det nya kommersiella samarbetet drar igång i augusti och september med dialoger och workshops för Prinfo Denmarks medlemsföretag på Jylland och på Själland, enligt Intermail.

Branschkoll har tidigare rapporterat att Intermail sålde sin kuvertverksamhet till Bong 2018. Sedan dess har bolagets tagit ut en ny riktning, att erbjuda kommunikationstjänster till sina kunder där också print fortsatt är en av flera kommunikationskanaler. Man har också gjort ett större antal förvärv.

Intermail köptes tidigare i år av kapitalfonden Capidea och avnoterades innan sommaren från danska börsen. I Sverige omsatte Intermail 69 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group förvärvar tyskt tryckeri

003 Esben Mols Kabell 2021 1 1800

Uppköpet är koncernens första i Tyskland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag når milstolpe – i förtid

kollage 1800
Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp

Företaget ska ha medverkat till att 30,5 miljoner förpackningar på svenska marknaden har genomgått materialbyte – från plast till wellpapp.

Ämnen i artikeln: DS SmithWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Positivt kvartal för teknik- och printföretag – lösningar för automatiserade DM-utskick är tillväxtmotorn

dm

Tillväxt med automatiserad direktreklam. ”Fler företag väljer direktreklam för att nå konsumenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printerleverantör väljer norrländsk PR-byrå

Pitchen avgjorde i valet av partner för marknadsföringen.

Mediabyrån Chillimedia blir Epson Sveriges kommunikationspartner framöver. Umeåbyrån ska bistå det japanska teknikföretaget i Sverige med bland annat innehållsproduktion, annonsering och influencer marketing. Det skriver affärssajten Resumé.

Bland reklambyråns kundsamarbeten och projekt finns sedan tidigare bland andra Norrlandsoperan, Lycksele djurpark och Umeå kommun, enligt Chillimedias hemsida.

Enligt sajten säger Epson Sveriges marknadsansvarige Sara Jeppsson, i ett pressmeddelande att den initiala planen var att välja en byrå i Stockholmsområdet, där också Epson Sverige har sitt säte; ”men Chillimedia överträffade med sitt engagemang och förmåga att förstå våra behov”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande förpackningstillverkare investerar i B2-press

B2 press

Vd:n om nya inkjetmaskinen: ”En betydande förändring”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons