XMPie stärks i Sverige – NI Solutions tar in crossmedia- och variabeltrycklösning

NI Solutions är från och med årsskiftet nordisk distributör för crossmedia-lösningen XMPie. Nu vill man utmana Direct Smile som dominerar på den svenska marknaden. ”Att bortse från effekten av en bra trycksak är ett misstag”, säger Magnus Lundgren på NI Solutions.

– Vi har haft web-to-print i vår portfölj sedan 2000 och detta är en enkel och naturlig förlängning. Jag har länge letat efter en produkt inom detta område och nu har vi hittat en lösning med XMPie, säger Magnus Lundgren på NI Solutions under sin presentation på GrafKom I/O i Stockholm i förra veckan.

Crossmedia förbättrar kundupplevelsen och det är därför som NI Solutions tagit beslutet att ge sig in på denna marknad. Undersökningar visar att många svenska företag har som högsta prioritet att förbättra kundupplevelsen

– Med crossmedia blir man personlig, relevant och kan kommunicera vid rätt tidpunkt vilket skapar en bättre kundupplevelse, säger Magnus.

– Crossmedia är säljbart till nästan alla kunder till den grafiska branschen – det genererar dessutom massor av merförsäljning kring bland annat tryck, logistik och it.

Enligt Magnus Lundgren så ger crossmedia grafiska företag en möjlighet att få in sina tjänster i kundernas gränssnitt mot deras slutkunder.

– Det blir ett sätt att hjälpa kunderna att göra deras kundportaler bättre helt enkelt.

Annons

Men det handlar också om den egna kundportalen som tryckerierna nu kan bygga upp.

– Där kan kunderna själva administrera sin relation med tryckerier, säger Magnus Lundgren. I en portal kan ni utveckla affärerna med era kunder och crossmedia passar bra in i ett sådant koncept.

Väldigt många företag marknadsför sig med kommunikation antingen via tryck eller epost. Och enligt Magnus fungerar det ofta dåligt med under fem procents effekt.

– Enbart e-post ger troligen mycket lägre effekt och dessutom irriterar du kunden om du inte har bra innehåll.

Gör man en kombination av tryck, e-post och individanpassade webbsidor – vilket är crossmedia enligt Magnus – så ökar effekten markant.

Kan man dessutom bygga in detta i kundens egna webbtjänster på ett bra sätt så ökar kundupplevelsen rejält. Man kan samla in information och börja skicka bättre erbjudanden. Crossmedia driver trycksaksförsäljningen vilket är en viktig del.

– Många företag sysslar med att göra system enbart för digital marknadsföring. Men att bortse från effekten av en bra trycksak är ett misstag. Därför tror jag att vår resa i branschen med crossmedia bara har börjat, avslutar Magnus.

Magnus presentation finns att hämta på den här sidan.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons