Wrapchamps vd: ”Det finns för mycket folk som inte kan bil”

På den Svenska Franchisegalan 2023 arrangerad av Svenska Franchise Föreningen så tilldelades WrapChamp priset för Framtidens Franchise för sitt nytänk inom digital teknik och för att möjliggöra en internationell expansion.
På den Svenska Franchisegalan 2023 arrangerad av Svenska Franchise Föreningen så tilldelades WrapChamp priset för Framtidens Franchise för sitt nytänk inom digital teknik och för att möjliggöra en internationell expansion. Pressbild

✔️Öppnar ”bara” tre nya studior i år ✔️Naturligt att många faller bort i en uppstart ✔️Redo för internationell expansion när konjunkturen vänder

Franschisekedjan Wrapchamp har under sina fyra år gått framåt i snabb takt, men lättar nu på gasen. I år räknar wrappingföretaget med att ”bara” öppna på tre orter i Sverige. Med ett ”klappat och klart koncept” står företaget redo för en internationell expansion. Men i år kommer den inte bli av, säger Wrapchamps vd Rickard Eriksson.

Rickard Eriksson, tillsammans med sina bröder, drev tidigare franschisekonceptet Skyltstället. I samband med att bolaget såldes startades Wrapchamp med franschiseidén att erbjuda privatpersoner och företag wrapping av bilar.

– Vi ville gå ifrån att vara så breda som man var i Skyltstället till att vara nischade på en produkt och göra den väldigt väldigt bra.

Bolagsstarten för Wrapchamp drog igång med huvudkontor i Borlänge och den första externa wrappingstudion startades i april 2020 i Uppsala. I dag finns kedjan representerade med studior på 13 orter i Sverige. Från huvudkontoret sköts all service och införsäljning av rikstäckande jobb, som alla orter samverkar kring och servar k för att serva kunderna.

– Vi har ett gediget utbildningsprogram som alla franschisetagare går igenom för att göra bra jobb.

”För många som inte kan bil”

Rickard Eriksson säger att många skyltföretag runtom i Sverige håller på med fordonsdekor, men de är inte så vassa när det kommer till helfolieringar och stenskottsfolieringar. Privatpersoner har också svårt att ha någonstans att vända sig, utan utföraren kan bli i stil med en hobbyverksamhet i en källarlokal, menar han.

– Vi brukar säga att anledningen till att konceptet finns är för att vi tycker att det finns för mycket folk som inte kan bil. Vi är bilnördar som verkligen värnar om att göra kvalitativa jobb.

Han säger att företagskunder som finns på flera orter får en partner som de kan jobba med över hela Sverige. Å andra sidan får lokala företagare en lokal partner för sin fordonsflotta. De ger också en trygghet med fullständig leverans till privatpersoner då en exklusiv foliering kan hamna mellan 30 000 och 40 000 kronor.

– De flesta säger nej till privatpersoner så då har du någonstans att gå. Vi erbjuder också ett mer juridiskt ansvar i affären gentemot privatpersoner som ofta har bilar med egna framskattade pengar, jämfört med en företagskund som åker leasingbil i tre år.

Ett färdigt koncept

En franschisetagare som vill bli en del av Wrapchamp står själv för att hitta en region och lokal att bedriva verksamheten i. Wrapchamp hjälper till med uppstarten, utbildningar, leverantörer och maskinpark. Alla wrappingstudior arbetar och folierar på samma systematiska sätt och har identiska maskinparker vilket gör att färger som skrivs ut blir rätt på loggor. Alla delar på servrar, intranät och handböcker där de har tillgång till mått- och montageanvisningar på alla bilar.

– Det är ett klappat och klart koncept. Har man viljan att driva en wrappingstudio så har vi paketeringen för det så att man snabbt kommer igång.

Han säger att det i huvudsak handlar om helt nya wrappingstudior som ansluter sig till Wrapchamp.

– Vi vill helst inte ha befintliga verksamheter. Även om det kan vara bra till viss del så jobbar vi på ett sätt som vi tycker att branschen ligger lite efter i. Då vill vi inte ha någon som kommer från branschen där man är färgad av gamla rutiner. Så vi plockar in nytt folk i mångt och mycket.

Försäljningsmässigt är företagskunderna i majoritet, även sett till antalet wrappade bilar. Men privatsidan är inte långt efter.

– Det är väl företagsbilar som är den största affären för oss. Jag skulle säga att i dag är 60 procent företagskunder och 40 procent privatkunder. Det är ändå väldigt mycket privatpersoner som vi gör helfolieringar, stenskottsfolieringar och solskydd till.

Som mest har det funnits ett 25-tal franschisebolag på olika orter i Sverige under Wrapchamps paraply. Men uppåt tio av bolagen finns inte kvar i dag.

Annons

Vad är det som inte fungerat på dessa orter?

– Ja, om jag det visste, ska jag ärligt säga. Det har varit en mängd olika faktorer. Men nackdelen som vi har kämpat med sedan start är att vi startade Wrapchamp precis mitt under rådande coronapandemin, säger han.

Beroende av bilförsäljning

När pandemin väl la sig fortsatte det med ekonomisk instabilitet och krigssituationer i Europa. Det har haft effekter på tillgången till bilar. Bilindustrin har under många år också haft problem med att leverera nybilar.

– Vi är beroende av att bilhandlare säljer bilar och levererar till våra kunder. Det har varit den stora faktorn på några av våra orter att kundunderlaget har varit för långsamt att bygga upp. Eller att det har varit fel person på fel plats. Det är ju en klassiker när man bygger en franschise. Det tar några år att hitta rätt setup och rätt personer som kanske är mogna för att driva eget.

Att Wrapchamps organisation bantats ner är helt naturligt och inget som förvånar, enligt Rickard. Snarare är det helt enligt plan.

– Man brukar säga att när man startar ett vanligt företag så är det en av fem som klarar sig. När man startar ett franschise så är det oftast tre av fem som går väldigt bra efter sina tre första år. Det är de tre första åren som är uppbyggnadsfasen vilket betyder att det är först nu vi börjar se hur bra verksamheten är runtom i landet.

– Tittar man på de första vi startade – Uppsala, Jönköping, Helsingborg – så går de väldigt bra i dag.

Rickard 1800
Rickard Eriksson är vd för Wrapchamp i Sverige.

Han säger att de nu är förbi uppbyggnadsfasen på flera orter och lagt grunden med stabilitet och rätt personer på rätt orter. Med det beprövade konceptet de mejslat fram eliminerar de också risker som finns med att starta eget:

– Vi har rätt personer på våra orter, och när man kliver in som ny så vet vi nu om hur lång tid det tar att bli lönsam till hundra procent, vilket gör att vi är tydligare i rekryteringsprocessen av våra franchisetagare att de måste veta att det tar så här lång tid.

Gör nystart i Norge

Wrapchamp finns också representerade i Norge. Tidigare fanns som mest fem studior, i dag är det bara huvudkontoret kvar.

Först skrevs ett så kallat master franschise-avtal, där en norsk köpare köpt en omfattande rätt att etablera kedjan med flera enheter. Det är nu tal om en ”återupplivning av en gammal satsning som inte gick” som gäller, enligt Rickard:

– Vi avslutade det efter ett par år. De levde inte upp till de förväntningarna som skulle vara, säger han och tillägger att de tagit tillbaka det i egen regi och nu accelererar långsamt i grannlandet.

– Det är en nystart i Norge i ett mycket lugnare och mer sansat tempo.

Strategin för 2024 beskriver han som ett väldigt långsamt expansivt år för att vara Wrapchamp. Fokus kommer främst ligga på de befintliga orter de har i Sverige i dag, vidareutveckla erbjudandet mot kund och testa olika sätt att jobba på för att öka kundnöjdheten och lönsamheten i de olika bolagen. Det snarare än att nya bolag startas.

– Vi står still 2024 och har precis öppnat Kalmar och kommer troligtvis öppna på en eller två orter till under året och det är ju att stå still för vår del.

Är redo att expandera

En färdig plan finns för att ta wrappingkonceptet ut i världen, något liknande med exakt samma affärskoncept finns inte, enligt vad Rickard Eriksson känner till. Han säger att de har investerat mycket tid och pengar på att ta fram internationella regelverk för länder som är intressanta för expansionen. Det finns också en klar bild och profil för hur en framtida master franschisetagare för Wrapchamp ska vara.

– När vi gick in i Norge 2021 så förberedde vi allt för en internationell expansion så vi är redo för det, men världen är inte redo just nu för tillfället, säger han och utvecklar:

– Vi har som det heter alla handböcker för att driva en franchisekedja, alla kontrakt klara och vet vilka länder som är intressanta att kliva in i, men vi har pausat hela den planen tills vi ser att världsekonomin ser roligare ut och att investeringsviljan i världen ser bättre ut.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons