Wrapchamps vd: ”Det finns för mycket folk som inte kan bil”

På den Svenska Franchisegalan 2023 arrangerad av Svenska Franchise Föreningen så tilldelades WrapChamp priset för Framtidens Franchise för sitt nytänk inom digital teknik och för att möjliggöra en internationell expansion.
På den Svenska Franchisegalan 2023 arrangerad av Svenska Franchise Föreningen så tilldelades WrapChamp priset för Framtidens Franchise för sitt nytänk inom digital teknik och för att möjliggöra en internationell expansion. Pressbild

✔️Öppnar ”bara” tre nya studior i år ✔️Naturligt att många faller bort i en uppstart ✔️Redo för internationell expansion när konjunkturen vänder

Franschisekedjan Wrapchamp har under sina fyra år gått framåt i snabb takt, men lättar nu på gasen. I år räknar wrappingföretaget med att ”bara” öppna på tre orter i Sverige. Med ett ”klappat och klart koncept” står företaget redo för en internationell expansion. Men i år kommer den inte bli av, säger Wrapchamps vd Rickard Eriksson.

Rickard Eriksson, tillsammans med sina bröder, drev tidigare franschisekonceptet Skyltstället. I samband med att bolaget såldes startades Wrapchamp med franschiseidén att erbjuda privatpersoner och företag wrapping av bilar.

– Vi ville gå ifrån att vara så breda som man var i Skyltstället till att vara nischade på en produkt och göra den väldigt väldigt bra.

Bolagsstarten för Wrapchamp drog igång med huvudkontor i Borlänge och den första externa wrappingstudion startades i april 2020 i Uppsala. I dag finns kedjan representerade med studior på 13 orter i Sverige. Från huvudkontoret sköts all service och införsäljning av rikstäckande jobb, som alla orter samverkar kring och servar k för att serva kunderna.

– Vi har ett gediget utbildningsprogram som alla franschisetagare går igenom för att göra bra jobb.

”För många som inte kan bil”

Rickard Eriksson säger att många skyltföretag runtom i Sverige håller på med fordonsdekor, men de är inte så vassa när det kommer till helfolieringar och stenskottsfolieringar. Privatpersoner har också svårt att ha någonstans att vända sig, utan utföraren kan bli i stil med en hobbyverksamhet i en källarlokal, menar han.

– Vi brukar säga att anledningen till att konceptet finns är för att vi tycker att det finns för mycket folk som inte kan bil. Vi är bilnördar som verkligen värnar om att göra kvalitativa jobb.

Han säger att företagskunder som finns på flera orter får en partner som de kan jobba med över hela Sverige. Å andra sidan får lokala företagare en lokal partner för sin fordonsflotta. De ger också en trygghet med fullständig leverans till privatpersoner då en exklusiv foliering kan hamna mellan 30 000 och 40 000 kronor.

– De flesta säger nej till privatpersoner så då har du någonstans att gå. Vi erbjuder också ett mer juridiskt ansvar i affären gentemot privatpersoner som ofta har bilar med egna framskattade pengar, jämfört med en företagskund som åker leasingbil i tre år.

Ett färdigt koncept

En franschisetagare som vill bli en del av Wrapchamp står själv för att hitta en region och lokal att bedriva verksamheten i. Wrapchamp hjälper till med uppstarten, utbildningar, leverantörer och maskinpark. Alla wrappingstudior arbetar och folierar på samma systematiska sätt och har identiska maskinparker vilket gör att färger som skrivs ut blir rätt på loggor. Alla delar på servrar, intranät och handböcker där de har tillgång till mått- och montageanvisningar på alla bilar.

– Det är ett klappat och klart koncept. Har man viljan att driva en wrappingstudio så har vi paketeringen för det så att man snabbt kommer igång.

Han säger att det i huvudsak handlar om helt nya wrappingstudior som ansluter sig till Wrapchamp.

– Vi vill helst inte ha befintliga verksamheter. Även om det kan vara bra till viss del så jobbar vi på ett sätt som vi tycker att branschen ligger lite efter i. Då vill vi inte ha någon som kommer från branschen där man är färgad av gamla rutiner. Så vi plockar in nytt folk i mångt och mycket.

Försäljningsmässigt är företagskunderna i majoritet, även sett till antalet wrappade bilar. Men privatsidan är inte långt efter.

– Det är väl företagsbilar som är den största affären för oss. Jag skulle säga att i dag är 60 procent företagskunder och 40 procent privatkunder. Det är ändå väldigt mycket privatpersoner som vi gör helfolieringar, stenskottsfolieringar och solskydd till.

Som mest har det funnits ett 25-tal franschisebolag på olika orter i Sverige under Wrapchamps paraply. Men uppåt tio av bolagen finns inte kvar i dag.

Annons

Vad är det som inte fungerat på dessa orter?

– Ja, om jag det visste, ska jag ärligt säga. Det har varit en mängd olika faktorer. Men nackdelen som vi har kämpat med sedan start är att vi startade Wrapchamp precis mitt under rådande coronapandemin, säger han.

Beroende av bilförsäljning

När pandemin väl la sig fortsatte det med ekonomisk instabilitet och krigssituationer i Europa. Det har haft effekter på tillgången till bilar. Bilindustrin har under många år också haft problem med att leverera nybilar.

– Vi är beroende av att bilhandlare säljer bilar och levererar till våra kunder. Det har varit den stora faktorn på några av våra orter att kundunderlaget har varit för långsamt att bygga upp. Eller att det har varit fel person på fel plats. Det är ju en klassiker när man bygger en franschise. Det tar några år att hitta rätt setup och rätt personer som kanske är mogna för att driva eget.

Att Wrapchamps organisation bantats ner är helt naturligt och inget som förvånar, enligt Rickard. Snarare är det helt enligt plan.

– Man brukar säga att när man startar ett vanligt företag så är det en av fem som klarar sig. När man startar ett franschise så är det oftast tre av fem som går väldigt bra efter sina tre första år. Det är de tre första åren som är uppbyggnadsfasen vilket betyder att det är först nu vi börjar se hur bra verksamheten är runtom i landet.

– Tittar man på de första vi startade – Uppsala, Jönköping, Helsingborg – så går de väldigt bra i dag.

Rickard 1800
Rickard Eriksson är vd för Wrapchamp i Sverige.

Han säger att de nu är förbi uppbyggnadsfasen på flera orter och lagt grunden med stabilitet och rätt personer på rätt orter. Med det beprövade konceptet de mejslat fram eliminerar de också risker som finns med att starta eget:

– Vi har rätt personer på våra orter, och när man kliver in som ny så vet vi nu om hur lång tid det tar att bli lönsam till hundra procent, vilket gör att vi är tydligare i rekryteringsprocessen av våra franchisetagare att de måste veta att det tar så här lång tid.

Gör nystart i Norge

Wrapchamp finns också representerade i Norge. Tidigare fanns som mest fem studior, i dag är det bara huvudkontoret kvar.

Först skrevs ett så kallat master franschise-avtal, där en norsk köpare köpt en omfattande rätt att etablera kedjan med flera enheter. Det är nu tal om en ”återupplivning av en gammal satsning som inte gick” som gäller, enligt Rickard:

– Vi avslutade det efter ett par år. De levde inte upp till de förväntningarna som skulle vara, säger han och tillägger att de tagit tillbaka det i egen regi och nu accelererar långsamt i grannlandet.

– Det är en nystart i Norge i ett mycket lugnare och mer sansat tempo.

Strategin för 2024 beskriver han som ett väldigt långsamt expansivt år för att vara Wrapchamp. Fokus kommer främst ligga på de befintliga orter de har i Sverige i dag, vidareutveckla erbjudandet mot kund och testa olika sätt att jobba på för att öka kundnöjdheten och lönsamheten i de olika bolagen. Det snarare än att nya bolag startas.

– Vi står still 2024 och har precis öppnat Kalmar och kommer troligtvis öppna på en eller två orter till under året och det är ju att stå still för vår del.

Är redo att expandera

En färdig plan finns för att ta wrappingkonceptet ut i världen, något liknande med exakt samma affärskoncept finns inte, enligt vad Rickard Eriksson känner till. Han säger att de har investerat mycket tid och pengar på att ta fram internationella regelverk för länder som är intressanta för expansionen. Det finns också en klar bild och profil för hur en framtida master franschisetagare för Wrapchamp ska vara.

– När vi gick in i Norge 2021 så förberedde vi allt för en internationell expansion så vi är redo för det, men världen är inte redo just nu för tillfället, säger han och utvecklar:

– Vi har som det heter alla handböcker för att driva en franchisekedja, alla kontrakt klara och vet vilka länder som är intressanta att kliva in i, men vi har pausat hela den planen tills vi ser att världsekonomin ser roligare ut och att investeringsviljan i världen ser bättre ut.

Annons

Båstadgruppens anställer ny säljare i Danmark

placeholder man

Båstadgruppens senaste tillskott är Lars Knudstrup som kliver in som Area sales för Båstadgruppen Danmark med Jylland som distrikt. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Lars har tidigare jobbat på bland annat Wenaas Workwear och Blåkläder för den danska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skärpta regler för andningsskydd från 2025

andningskydd

Från 1 januari 2025 införs nya regler som kräver att tätsittande andningsskydd, som FFP-masker och helmasker, ska vara individuellt utprovade.

Arbetsgivare måste genomföra så kallad tillpassningsprovning minst vartannat år eller vid byte av skydd. Syftet är att säkerställa att masken sluter tätt mot användarens ansikte.

Två testmetoder används: kvantitativ mätning av partiklar eller lufttryck, samt en kvalitativ metod där en doft eller smak kontrollerar tätheten.

De nya reglerna kommer beröa cirka 52.000 företag, där särskilda utmaningar kan uppstå för anställda med skägg, som kan behöva använda alternativa skydd, skriver Procurator i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra starka profilvarumärken samlas i ny förädlingsfabrik i Enköping

IMG 1050 1800

Erbjuder numera maskinpark med tryck och brodyr till återförsäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falk & Ross inleder samarbete med klädjätte – lanserar nytt varumärke

IMG 1025 1800

Creator Studio, en del av H&M-gruppen, tar klivet in i profilbranschen med nya varumärket True Blanks.

– Att få vara en del av lanseringen av en av världens största spelare på vår marknad är en ära. True Blanks är Creator Studio, en del av H&M-gruppens senaste satsning. Alla modeller och kvaliteter är noggrant utvalda.

Det säger en entusiastisk Lars Andrén hos distributören Falk & Ross när vi träffar honom på Nordic Profile Fair i Jönköping där kollektionen fick sin premiär.

Lars Andrén säger att lanseringen av det nya varumärket just i Sverige är extra roligt eftersom merchföretaget Creator Studio är en del av den svenska klädjätten H&M. I samarbete med Falk & Ross ger sig därmed H&M genom Creator Studio in i profilbranschen.

Produktion och design

Han säger att kunskapen H&M besitter, dels från sin produktion, dels i design av kollektioner för sina varumärken H&M, Arket och Cos nu förenas i en mix för profilbranschen.

Falk & Ross är en B2B-distributör av profilerade textilier på den europeiska marknaden och har över 50 varumärken i sitt sortiment. Varumärket True Blanks blir senaste tillskottet.

Vad gör att ni får det här förtroendet som distributör?

– Storleken. Vi är ett enormt stort bolag. Sedan har vi en distribution som är precis över hela Europa. Vi har kunderna kan man säga – och distributionsapparaten. Jag tror säkerligen att vi kan växa ganska mycket med detta. Det är jag övertygad om.

Annons

– Vi utvecklas väldigt positivt i Norden just nu. Vi har haft några väldigt bra år i Sverige får jag säga.

IMG 1029 1800
Bland annat tröjor, t-shirtar och tygkassar ingår i True Blanks-kollektionen

Lars Andrén säger att flera månaders arbete ligger bakom lanseringen av True blanks. Han förklarar att det är ett basvarumärke, ett smalt sortiment som kombinerar hög modegrad med hållbarhet.

På lager i september

Bland basprodukterna finns t-shirtar, tröjor, hoodies och kepsar. Det finns också några accessoarartiklar och artiklar för barn. ”En modern touch of basic-kollektion”, säger han.

– Vårt team av modekunniga experter har arbetat intensivt för att säkerställa att varje detalj möter våra höga standarder.

– Alla produkter i kollektionen är tillverkade av ekologisk bomull (Organic Cotton) och uppfyller våra strikta krav på högsta kvalitet och miljöhänsyn.

Falk & Ross kommer att ha den nya varumärkeskollektionen på lager från och med september.

– Vi lanserar det först i Sverige, sedan troligtvis i Finland och sedan i hela Europa.

Creator Studio satsar på profilbranschen

Förutom den lansering man nu gör av sitt klädvarumärke ”True Blanks” har Creator Studio på senaste tiden både gått med i Unitedprofile och hjälpt Eldorado lansera en webbshopp till deras uppmärksammade sommarkollektion.

LÄS OCKSÅ: Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pingishjälten: ”Torsten är en skön kille, han kan ringa mig”

pingis2

Torsten Jansson, grundare av NWG och en man med tajming. Precis efter att arenan i Kosta står klar och Torsten puttat in en kvarts miljard av sina egna pengar i bygget så levererar Truls Möregårdh som på beställning ett OS-mirakel.

Sportarenan kallad Craft Arena som Torsten Jansson byggt i Kosta är en multisportsarena som är tänkt att husera flera idrottande ungdomar i olika sporter. Men det är ingen hemlighet att Torstens hjärta klappar lite extra för bordtennis och att pinigsklubben Kosta SK avancerat fort i ligorna senaste åren delvis tack vare Torstens stöd.

Och nu, efter att smålänningen Truls Möregårdh gått och vunnit OS-silver i bordtennis och dessutom slog ut världsettan tidigt i turneringen Wang Chuqin.

Nu har efterfrågan på pingisprylar skjutit i höjden på Tradera, klassiska rack har blivit samlarobjekt och vi kan förmodligen vänta oss någon slags ”Queen’s Gambit-effekt” när den populära tv-serien fick alla att vilja börja med schack. Fast nu är det Möregårdh och pingis istället.

Jag ser framför mig hur Stiga gnuggar sina händerna och Torsten kontemplativt håller sin hand över telefonen och funderar på vilket ”offer that he can’t refuse” han ska ge till Truls Möregårdh.

Annons

”Jag är självklart bra för Torsten”

Och nyss flirtade Truls Möregårdh med Torsten Jansson i Avanzapodden, där Truls Möregårdh ska ha gett följande två citat (enligt Affärsvärlden).

– Torsten är en väldigt skön kille som älskar pingis. Han vill vinna och har höga ambitioner. Han är fortfarande välkommen att ringa när han vill.

– Jag tror att jag är den spelare i Europa som har bäst kontakt med alla dessa kineser och japaner som är sinnessjukt bra. Så jag är självklart bra för Torsten.

Och Torsten i sin tur ska ha sagt redan i våras att han har planer på att ringa Truls. Ett krav från Truls tycks dock (förståligt nog) vara att Kosta SK måste upp till högstaligan innan han kan tänka sig att signa.

Vi får väl se vilken effekt OS-framgångarna får på svensk pingis i allmänhet och Torsten Janssons Kosta-satsning i synnerhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill ”nalla” kunder på profilsidan

IMG 1041 1800

Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.

Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:

– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.

Profilkunder hör av sig

Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.

– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:

– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.

Annons

Vill öka försäljning i Europa

Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.

Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:

– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.

”En konkurrenssituation”

Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:

– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Outdoor-leverantör tar sikte på profil- och yrkessidan med sina kängor

IMG 1031 1800

En för profilbranschen ny leverantör ställde ut med stövlar och kängor från bland annat ett engelskt varumärke.

En debutant på Nordic Profile Fair-mässan var Moxster. Ett litet familjeföretag med fokus på skor, kängor och stövlar för jakt, fiske och vildmarksliv.

– Nu vill vi komma in på profil- och yrkessidan. Därav är vi med här i dag också, säger Lasse Fröseth och tillägger att de har ”fantastiska grejer”.

Agentur för engelskt skomärke

Han säger att Moxster i dagsläget inte kan erbjuda så mycket skyddsskor, exempelvis med stålhätta, vilket kan krävas för vissa yrkesgrupper. Men det är något de håller på att utveckla framåt.

Annons

– Men det finns även yrkesgrupper där det inte kräver skydd, påtalar han.

Företaget har agenturen för flera varumärken, bland annat tyska Meindl och finska Nokian Footwear. Nyheten i utställningen är stövlar och kängor från engelska varumärket Grub´s.

– Det varumärket har vi agenturen för sedan i våras och kommer att ha på lager i september.

Anställt mer personal

Moxster omsatte närmare 29 miljoner kronor i bokslutet för 2023. Bolaget, beläget i Östersund, har ökat till nio anställda i år.

– Vi gör en rejäl satsning. Från 1 mars i år är det fyra stycken som har anställts. Vi tror på det här och satsar på det.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör öppnar permanent butik på Åhléns City

ahlens

Corporate-wear aktören öppnar permanent efter lyckad pop-up.

Det är MWH of Sweden som i förra veckan (den 13 augusti) öppnat en permant butik på Åhléns City i Stockholm efter att man haft en framgångsrik pop-up-butik där under förra hösten.

MWH erbjuder kostymer/arbetskläder till kvinnor och beskriver själva sin produkt såhär: ”exklusiva kostymer som är lika bekväma som träningskläder, tillverkade i Portugal med högkvalitativa tyger från Italien”.

LÄS OCKSÅ: Workwear-aktör som tillverkar kostymer till kvinnor trendar dubblad omsättning och öppnar pop-up-butik på Åhléns

– Vi är stolta över butiksöppningen på Åhléns City i Stockholm. Vi ser fram emot att möta våra kunder personligen och dela vår passion för stil, stretch och hållbarhet. Vi tror att mode ska kännas lika bra som det ser ut. Våra kostymer låter kvinnor röra sig sömlöst mellan arbete och fritid och förenar elegans och praktisk funktionalitet, säger Maria Seraki, grundare av MWH of Sweden, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Q2 för New Wave Group 2024

q2 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ledningen köper Pixmill – Punamusta avvecklar verksamheten i Tallinn

redaktionen@branschkoll.se
Annons