Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

guldpriset new largeHär är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning

Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder

Annons

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori

Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR

Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan

Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.

Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander,  vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”

Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan

 

Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons