Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.
Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.

En vinnare i merchandise har utsetts efter kategoriens jungfrufärd, vi har även kikat på några av de andra vinnarna inom print, promo och pack.

I kategorin merchandise är det Redgert Comms som kammar hem guld med sin Eldorado Merch, de kammar även hem kategorien Peoples choice. Och silvret går till Påhlsons Daylight med sin Trocadero-merch.

LÄS OCKSÅ: Påhlsons Daylight dubbelnominerade i Svenska Designpriset

På redaktionen höll vi såklart fingrarna för Påhlsons Daylight, men samtidigt går det inte att blunda för att Redgert Comms levererat jäkligt snygga grejer till Eldorado många år i rad nu. Där man tagit de här lågprisvarumärkets produkter och nästan gjort konst av dem. Dessutom samarbetade man ju i den senaste kampanjen men Mwuana som är en av Sveriges hetaste artister just nu.

eldorado dramaten
Dramatenväskan framtagen av Redgert Comms i samarbete med Mwuana som delvis stod bakom vinsten.
eldorado rasmus
Exempel på merchandise Redgert Comms plockat fram åt Eldorado tidigare år. Bild hämtad ur Branschkolls arkiv.
eldoradoo
Ytterligare ett exempel på en kollektion Eldorado släppt genom åren. Sommarkollektion 2020.

Ta ut svängarna!

Det ska bli ruskigt spännande att se vilka bidrag som trillar in nästa år. Designprisets vd Jens Østgaard har redan bekräftat för Branschkoll att merchandise-kategorin kommer tillbaks nästa år. Och han har även skickat med en uppmaning till branschen att ta ut svängarna:

– Från tävlingskansliet uppmuntrar vi alla designers i denna kategori att inte bara jobba med produktval, logoplacering och produktfärg, utan att också bli ännu djärvare med grafiska mönster, illustrativa grepp och bildappliceringar på merchandise för att sticka ut och bli ihågkomna av konsumenterna. Det vore även fint ur miljösynpunkt, att få beskrivet huruvida produkterna man tävlar med är hållbart producerade eller återvunna i någon mån, säger Jens Østgaard

Och det vill även vi på Branschkoll göra, vi vet att det finns riktigt häftig merchandise där ute som fler borde få se och ta del av och få en aha-upplevelse av, det skulle vara positivt för hela branschen. Tänk brett, merchandise är lika brett som produktmedia, ett föremål med en genomarbetat design som ska förmedla ett budskap.

Tryckeri vann guld för sin logotyp

I kategorin logotyper vann tryckerit By Wind guld med sin logotyp framtagen av F&B Happy. By Wind är en sammanslagning av Göteborgstryckerit och Danagårdhlito. De vann även guldägget för sin design och sin varumärkesbyte.

bywind
By Winds logotyp som vunnit flera priser.

Samtliga vinnare:

Nedan kan du se vilka företag och varumärken som vann i samtliga kategorier.

Grafisk Identitet

Guld: Identity Works med Morakniv – Quality takes no shortcuts

Silver: Hummingbirds med Medisprogrammet

Peoples choice: Ny Studio med Wernerssons Ost

Grafisk Identitet – Redesign

Guld: NORD ID/DDB med Tänk om. Tänk på hjärnan.

Silver: Grebban med Rabén & Sjögren

Peoples choice: Seventy Agency AB med Tietoevry Brand Identity

Grafisk Identitet – Logotyp

Guld: F&B Happy med By Wind

Silver: Grebban med Röda Sten Konsthall

Peoples choice: Grebban med Röda Sten Konsthall

Förpackningsdesign

Guld: Morakniv med The Ashwood outdoor collection

Silver: Silver med Sex Toys by RFSU

Peoples choice: Identity Works med Kavli – cést la Brie!

Förpackningar – Dryck

Guld: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Silver: Bloomy Ideas med Vasa 1628

Peoples choice: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Reklam + Informationsmaterial

Guld: Forsman & Bodenfors med Shuffle Ticket

Silver: Abby World med The heartbeat Drum Machine

Peoples choice: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Merchandise

Guld: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Silver: Påhlsons Daylight AB med Trocadero

Peoples choice: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Posterdesign

Guld: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Silver: Familjen med Let flowers fuck

Peoples choice: Sveriges Radio med Radiohuset 60 år

Produktdesign

Guld: Abby World med The Heartbeat Drum Machine

Silver: Stendahls med The Fall Collection

Peoples choice: Morakniv med Morakniv Rombo BlackBlade

Redaktionellt – Bok

Guld: Lynk & Co Design med The Next Day

Silver: Forsman & Bodenfors med The Ultimate Guide to Running

Peoples choice: Jonas Hellström Design med Vulva

Redaktionellt – Magasin

Guld: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Silver: Studio Bon med Dialoger – mode bortom det bärbara

Peoples choice: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Annons

Redaktionellt – Kundtidning

Guld: OTW med Mathem Mag

Silver: Yours kommunikationsbyrå med Kultje

Peoples choice: OTW med Mathem Mag

Redaktionellt – Personal / Medlemstidning

Guld: Content Innovation med Arkitekten

Silver: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Peoples choice: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Redaktionellt – Årsredovisning

Guld: Rubrik med Latour

Silver: Narva Communications med Atrium Ljungberg

Peoples choice: Riksteatern med Vad vi gjorde 2022

Redaktionellt – Årsredovisning onoterat

Guld: SBAB Bank med En inte så trist årsredovisning

Silver: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Peoples choice: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Heldigitalt – App och Webbsida Light

Guld: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Silver: G-W Studios & c/o TOTEME

Peoples choice: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Heldigitalt – Webbsida

Guld: Grebban med Norstedts

Silver: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Peoples choice: Grebban med Norstedts

Heldigitalt – eHandel

Guld: Grebban med J.Lindeberg

Silver: Kreng AB med Ehandel Stockholms filmfestival

Peoples choice: Grebban med J.Lindeberg

3D / VR / AR / Speldesign

Guld: Flamebait Games med Passpartout 2: The Lost Artist

Silver: Sveriges Television med Bolibompa-appen

Peoples choice: Sveriges Television med Bolibompa-appen

XL Design – Monter / Utomhus

Guld: F&B Happy & The big rollout

Silver: Garbergs Kommunikation AB med Kom vårens fröjd

Peoples choice: F&B Happy & The big rollout

Film/Animation – Information/Kultur/Fritid

Guld: GöteborgsOperan med Nya perspektiv

Silver: Gryt Film AB med Koll på lagen-Diskussionsfilmer

Peoples choice: Göteborgs Symfoniker med Kom så spelar vi!

Film/Animation – Kommersiellt

Guld: Forsman & Bodenfors med Break The Pattern

Silver: Forsman & Bodenfors med A Love Story

Peoples choice: Liseberg Inhouse med Halloween på Liseberg 

AI-genererad grafik

Guld: Ducktape med Verklighetens Flykt 

Silver: We are More med Artificiell Inkompetens

Peoples choice: David HJ Lindberg AB med TRIBE

NGO/CSR/GOODWILL

Guld: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Silver: 14islands med Blir Världen Bättre?

Peoples choice: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Juryn har i år bestått av sju designers: Parasto Backman, Gabor Palotai, Andreas Lindén, Mikael Selin, Elin Eskilsson, Lina Forsgren och André Wiklert.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons