Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.
Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.

En vinnare i merchandise har utsetts efter kategoriens jungfrufärd, vi har även kikat på några av de andra vinnarna inom print, promo och pack.

I kategorin merchandise är det Redgert Comms som kammar hem guld med sin Eldorado Merch, de kammar även hem kategorien Peoples choice. Och silvret går till Påhlsons Daylight med sin Trocadero-merch.

LÄS OCKSÅ: Påhlsons Daylight dubbelnominerade i Svenska Designpriset

På redaktionen höll vi såklart fingrarna för Påhlsons Daylight, men samtidigt går det inte att blunda för att Redgert Comms levererat jäkligt snygga grejer till Eldorado många år i rad nu. Där man tagit de här lågprisvarumärkets produkter och nästan gjort konst av dem. Dessutom samarbetade man ju i den senaste kampanjen men Mwuana som är en av Sveriges hetaste artister just nu.

eldorado dramaten
Dramatenväskan framtagen av Redgert Comms i samarbete med Mwuana som delvis stod bakom vinsten.
eldorado rasmus
Exempel på merchandise Redgert Comms plockat fram åt Eldorado tidigare år. Bild hämtad ur Branschkolls arkiv.
eldoradoo
Ytterligare ett exempel på en kollektion Eldorado släppt genom åren. Sommarkollektion 2020.

Ta ut svängarna!

Det ska bli ruskigt spännande att se vilka bidrag som trillar in nästa år. Designprisets vd Jens Østgaard har redan bekräftat för Branschkoll att merchandise-kategorin kommer tillbaks nästa år. Och han har även skickat med en uppmaning till branschen att ta ut svängarna:

– Från tävlingskansliet uppmuntrar vi alla designers i denna kategori att inte bara jobba med produktval, logoplacering och produktfärg, utan att också bli ännu djärvare med grafiska mönster, illustrativa grepp och bildappliceringar på merchandise för att sticka ut och bli ihågkomna av konsumenterna. Det vore även fint ur miljösynpunkt, att få beskrivet huruvida produkterna man tävlar med är hållbart producerade eller återvunna i någon mån, säger Jens Østgaard

Och det vill även vi på Branschkoll göra, vi vet att det finns riktigt häftig merchandise där ute som fler borde få se och ta del av och få en aha-upplevelse av, det skulle vara positivt för hela branschen. Tänk brett, merchandise är lika brett som produktmedia, ett föremål med en genomarbetat design som ska förmedla ett budskap.

Tryckeri vann guld för sin logotyp

I kategorin logotyper vann tryckerit By Wind guld med sin logotyp framtagen av F&B Happy. By Wind är en sammanslagning av Göteborgstryckerit och Danagårdhlito. De vann även guldägget för sin design och sin varumärkesbyte.

bywind
By Winds logotyp som vunnit flera priser.

Samtliga vinnare:

Nedan kan du se vilka företag och varumärken som vann i samtliga kategorier.

Grafisk Identitet

Guld: Identity Works med Morakniv – Quality takes no shortcuts

Silver: Hummingbirds med Medisprogrammet

Peoples choice: Ny Studio med Wernerssons Ost

Grafisk Identitet – Redesign

Guld: NORD ID/DDB med Tänk om. Tänk på hjärnan.

Silver: Grebban med Rabén & Sjögren

Peoples choice: Seventy Agency AB med Tietoevry Brand Identity

Grafisk Identitet – Logotyp

Guld: F&B Happy med By Wind

Silver: Grebban med Röda Sten Konsthall

Peoples choice: Grebban med Röda Sten Konsthall

Förpackningsdesign

Guld: Morakniv med The Ashwood outdoor collection

Silver: Silver med Sex Toys by RFSU

Peoples choice: Identity Works med Kavli – cést la Brie!

Förpackningar – Dryck

Guld: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Silver: Bloomy Ideas med Vasa 1628

Peoples choice: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Reklam + Informationsmaterial

Guld: Forsman & Bodenfors med Shuffle Ticket

Silver: Abby World med The heartbeat Drum Machine

Peoples choice: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Merchandise

Guld: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Silver: Påhlsons Daylight AB med Trocadero

Peoples choice: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Posterdesign

Guld: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Silver: Familjen med Let flowers fuck

Peoples choice: Sveriges Radio med Radiohuset 60 år

Produktdesign

Guld: Abby World med The Heartbeat Drum Machine

Silver: Stendahls med The Fall Collection

Peoples choice: Morakniv med Morakniv Rombo BlackBlade

Redaktionellt – Bok

Guld: Lynk & Co Design med The Next Day

Silver: Forsman & Bodenfors med The Ultimate Guide to Running

Peoples choice: Jonas Hellström Design med Vulva

Redaktionellt – Magasin

Guld: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Silver: Studio Bon med Dialoger – mode bortom det bärbara

Peoples choice: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Annons

Redaktionellt – Kundtidning

Guld: OTW med Mathem Mag

Silver: Yours kommunikationsbyrå med Kultje

Peoples choice: OTW med Mathem Mag

Redaktionellt – Personal / Medlemstidning

Guld: Content Innovation med Arkitekten

Silver: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Peoples choice: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Redaktionellt – Årsredovisning

Guld: Rubrik med Latour

Silver: Narva Communications med Atrium Ljungberg

Peoples choice: Riksteatern med Vad vi gjorde 2022

Redaktionellt – Årsredovisning onoterat

Guld: SBAB Bank med En inte så trist årsredovisning

Silver: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Peoples choice: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Heldigitalt – App och Webbsida Light

Guld: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Silver: G-W Studios & c/o TOTEME

Peoples choice: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Heldigitalt – Webbsida

Guld: Grebban med Norstedts

Silver: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Peoples choice: Grebban med Norstedts

Heldigitalt – eHandel

Guld: Grebban med J.Lindeberg

Silver: Kreng AB med Ehandel Stockholms filmfestival

Peoples choice: Grebban med J.Lindeberg

3D / VR / AR / Speldesign

Guld: Flamebait Games med Passpartout 2: The Lost Artist

Silver: Sveriges Television med Bolibompa-appen

Peoples choice: Sveriges Television med Bolibompa-appen

XL Design – Monter / Utomhus

Guld: F&B Happy & The big rollout

Silver: Garbergs Kommunikation AB med Kom vårens fröjd

Peoples choice: F&B Happy & The big rollout

Film/Animation – Information/Kultur/Fritid

Guld: GöteborgsOperan med Nya perspektiv

Silver: Gryt Film AB med Koll på lagen-Diskussionsfilmer

Peoples choice: Göteborgs Symfoniker med Kom så spelar vi!

Film/Animation – Kommersiellt

Guld: Forsman & Bodenfors med Break The Pattern

Silver: Forsman & Bodenfors med A Love Story

Peoples choice: Liseberg Inhouse med Halloween på Liseberg 

AI-genererad grafik

Guld: Ducktape med Verklighetens Flykt 

Silver: We are More med Artificiell Inkompetens

Peoples choice: David HJ Lindberg AB med TRIBE

NGO/CSR/GOODWILL

Guld: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Silver: 14islands med Blir Världen Bättre?

Peoples choice: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Juryn har i år bestått av sju designers: Parasto Backman, Gabor Palotai, Andreas Lindén, Mikael Selin, Elin Eskilsson, Lina Forsgren och André Wiklert.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons