Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.
Glädjefylld prisceremoni på Moderna Museet i Stockholm när Svenska Designpriset delades ut.

En vinnare i merchandise har utsetts efter kategoriens jungfrufärd, vi har även kikat på några av de andra vinnarna inom print, promo och pack.

I kategorin merchandise är det Redgert Comms som kammar hem guld med sin Eldorado Merch, de kammar även hem kategorien Peoples choice. Och silvret går till Påhlsons Daylight med sin Trocadero-merch.

LÄS OCKSÅ: Påhlsons Daylight dubbelnominerade i Svenska Designpriset

På redaktionen höll vi såklart fingrarna för Påhlsons Daylight, men samtidigt går det inte att blunda för att Redgert Comms levererat jäkligt snygga grejer till Eldorado många år i rad nu. Där man tagit de här lågprisvarumärkets produkter och nästan gjort konst av dem. Dessutom samarbetade man ju i den senaste kampanjen men Mwuana som är en av Sveriges hetaste artister just nu.

eldorado dramaten
Dramatenväskan framtagen av Redgert Comms i samarbete med Mwuana som delvis stod bakom vinsten.
eldorado rasmus
Exempel på merchandise Redgert Comms plockat fram åt Eldorado tidigare år. Bild hämtad ur Branschkolls arkiv.
eldoradoo
Ytterligare ett exempel på en kollektion Eldorado släppt genom åren. Sommarkollektion 2020.

Ta ut svängarna!

Det ska bli ruskigt spännande att se vilka bidrag som trillar in nästa år. Designprisets vd Jens Østgaard har redan bekräftat för Branschkoll att merchandise-kategorin kommer tillbaks nästa år. Och han har även skickat med en uppmaning till branschen att ta ut svängarna:

– Från tävlingskansliet uppmuntrar vi alla designers i denna kategori att inte bara jobba med produktval, logoplacering och produktfärg, utan att också bli ännu djärvare med grafiska mönster, illustrativa grepp och bildappliceringar på merchandise för att sticka ut och bli ihågkomna av konsumenterna. Det vore även fint ur miljösynpunkt, att få beskrivet huruvida produkterna man tävlar med är hållbart producerade eller återvunna i någon mån, säger Jens Østgaard

Och det vill även vi på Branschkoll göra, vi vet att det finns riktigt häftig merchandise där ute som fler borde få se och ta del av och få en aha-upplevelse av, det skulle vara positivt för hela branschen. Tänk brett, merchandise är lika brett som produktmedia, ett föremål med en genomarbetat design som ska förmedla ett budskap.

Tryckeri vann guld för sin logotyp

I kategorin logotyper vann tryckerit By Wind guld med sin logotyp framtagen av F&B Happy. By Wind är en sammanslagning av Göteborgstryckerit och Danagårdhlito. De vann även guldägget för sin design och sin varumärkesbyte.

bywind
By Winds logotyp som vunnit flera priser.

Samtliga vinnare:

Nedan kan du se vilka företag och varumärken som vann i samtliga kategorier.

Grafisk Identitet

Guld: Identity Works med Morakniv – Quality takes no shortcuts

Silver: Hummingbirds med Medisprogrammet

Peoples choice: Ny Studio med Wernerssons Ost

Grafisk Identitet – Redesign

Guld: NORD ID/DDB med Tänk om. Tänk på hjärnan.

Silver: Grebban med Rabén & Sjögren

Peoples choice: Seventy Agency AB med Tietoevry Brand Identity

Grafisk Identitet – Logotyp

Guld: F&B Happy med By Wind

Silver: Grebban med Röda Sten Konsthall

Peoples choice: Grebban med Röda Sten Konsthall

Förpackningsdesign

Guld: Morakniv med The Ashwood outdoor collection

Silver: Silver med Sex Toys by RFSU

Peoples choice: Identity Works med Kavli – cést la Brie!

Förpackningar – Dryck

Guld: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Silver: Bloomy Ideas med Vasa 1628

Peoples choice: Oh My med GinGin förpackningsdesign

Reklam + Informationsmaterial

Guld: Forsman & Bodenfors med Shuffle Ticket

Silver: Abby World med The heartbeat Drum Machine

Peoples choice: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Merchandise

Guld: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Silver: Påhlsons Daylight AB med Trocadero

Peoples choice: Redgert Comms AB med Eldorado Merch 2022

Posterdesign

Guld: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Silver: Familjen med Let flowers fuck

Peoples choice: Sveriges Radio med Radiohuset 60 år

Produktdesign

Guld: Abby World med The Heartbeat Drum Machine

Silver: Stendahls med The Fall Collection

Peoples choice: Morakniv med Morakniv Rombo BlackBlade

Redaktionellt – Bok

Guld: Lynk & Co Design med The Next Day

Silver: Forsman & Bodenfors med The Ultimate Guide to Running

Peoples choice: Jonas Hellström Design med Vulva

Redaktionellt – Magasin

Guld: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Silver: Studio Bon med Dialoger – mode bortom det bärbara

Peoples choice: Subtopia/Upplev Botkyrka med Subtopia jubileumsmagasin

Annons

Redaktionellt – Kundtidning

Guld: OTW med Mathem Mag

Silver: Yours kommunikationsbyrå med Kultje

Peoples choice: OTW med Mathem Mag

Redaktionellt – Personal / Medlemstidning

Guld: Content Innovation med Arkitekten

Silver: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Peoples choice: Josefin Strang AB med Djurens Rätt

Redaktionellt – Årsredovisning

Guld: Rubrik med Latour

Silver: Narva Communications med Atrium Ljungberg

Peoples choice: Riksteatern med Vad vi gjorde 2022

Redaktionellt – Årsredovisning onoterat

Guld: SBAB Bank med En inte så trist årsredovisning

Silver: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Peoples choice: OTW med BRIS Årsberättelse 2022

Heldigitalt – App och Webbsida Light

Guld: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Silver: G-W Studios & c/o TOTEME

Peoples choice: Bazooka med Tidslinjen – några kom till Sverige.

Heldigitalt – Webbsida

Guld: Grebban med Norstedts

Silver: Åkestam Holst med A prompt for free speech

Peoples choice: Grebban med Norstedts

Heldigitalt – eHandel

Guld: Grebban med J.Lindeberg

Silver: Kreng AB med Ehandel Stockholms filmfestival

Peoples choice: Grebban med J.Lindeberg

3D / VR / AR / Speldesign

Guld: Flamebait Games med Passpartout 2: The Lost Artist

Silver: Sveriges Television med Bolibompa-appen

Peoples choice: Sveriges Television med Bolibompa-appen

XL Design – Monter / Utomhus

Guld: F&B Happy & The big rollout

Silver: Garbergs Kommunikation AB med Kom vårens fröjd

Peoples choice: F&B Happy & The big rollout

Film/Animation – Information/Kultur/Fritid

Guld: GöteborgsOperan med Nya perspektiv

Silver: Gryt Film AB med Koll på lagen-Diskussionsfilmer

Peoples choice: Göteborgs Symfoniker med Kom så spelar vi!

Film/Animation – Kommersiellt

Guld: Forsman & Bodenfors med Break The Pattern

Silver: Forsman & Bodenfors med A Love Story

Peoples choice: Liseberg Inhouse med Halloween på Liseberg 

AI-genererad grafik

Guld: Ducktape med Verklighetens Flykt 

Silver: We are More med Artificiell Inkompetens

Peoples choice: David HJ Lindberg AB med TRIBE

NGO/CSR/GOODWILL

Guld: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Silver: 14islands med Blir Världen Bättre?

Peoples choice: BBDO Nordics AB med Unwrap Democracy

Juryn har i år bestått av sju designers: Parasto Backman, Gabor Palotai, Andreas Lindén, Mikael Selin, Elin Eskilsson, Lina Forsgren och André Wiklert.

Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris

verdigris logo

Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons