”Vi behöver ett verktyg det inte går att göra fel i”

Peter Lilja, IT-chef på Gina Tricot, diskuterar systemverktyg med en Ulla Gratte på GrafKom I/O.

Skärmavbild 2014 11 12 kl. 07.20.06

Peter Lilja, IT-chef på Gina Tricot, diskuterar systemstöd för retailbranschen med Ulla Gratte.

GrafKom I/O: Peter Lilja (LinkedIn) som är IT-chef på Gina Tricot med huvudkontor i Borås berättade på GrafKom I/O om de behov man har av publiceringsverktyg i sina 185 butiker. Och det handlar om enkelhet.

– Det ska vara svårt att göra fel, webbaserat, enkelt att uppdatera, centraliserat, snabbt och omöjligt att vara kreativ, berättade Peter Lilja för publiken på GrafKom I/O.

Grafisk industri och Retail har det gemensamma att det är extremt höga hastigheter i verksamheterna. Ett bussword inom grafisk bransch som det pratas mycket om inom retail är omni och det kommer ni att höra mer om fram över berättade Peter Lilja. Och det finns stora möjligheter för grafiska företag att göra affärer med retailbranschen.

– jag är överraskad hur låg nivån är på it och marknad på landets retailföretag. Skyltar görs i mallar inte helt ovanligt med wordmallar, avslutade Peter Lilja sin dragning på GrafKom I/O.

Magnus Lundgren (LinkedIn) från Network Innovation som hjälper Gina Tricot med olika lösningar var också på plats och berättade om hur man ser på utvecklingen och visade verktyg för att skapa och redigera dokument via lösningar i molnet.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons