v9: Internettryckeri öppnar säljkontor, Scandbook nekas moms, Strålfors flytt, Manrolands nya vd och Lönsam leasing
Hej,
I veckan meddelade Justnu-kedjan att man förlänger sina öppettider med … fyra timmar per vecka! Det ökar bara kundnyttan marginellt. Det krävs radikalt bättre tillgänglighet för att tillmötesgå kunderna. Nu gör de alltid öppna internettryckerina tvärt om — startar fysiska säljkontor. Snart finns det tryckerier runt om i Sverige med namn som Vistaprint, Optimalprint och Lasertryck. Eller?
Läs om internettryckeriet Moo i England som öppnar en fysisk butik.
Strålfors organiserar om produktionen
Stårlfors lägger ner produktionen i Tomteboda, varslar 95, flyttar produktionen till Ljungby och två offsetpressar åker till Polen.
McDonald’s förlänger avtal för restauranganpassade reklamytor
Utvecklingen med stortavlor som är helt ”individanpassade” drivs på ytterligare
Sju av tio annonskronor effektmäts
Sveriges Annonsörer är förfärade över resultatet – men är det inte bättre än vad många trott?
Lönsam leasing i tryckeribranschen
Tidningen Entreprenör har skrivit om leasing som finansieringsmodell för köp av tryckpressar med CA Andersson-ägda FS Grafiska som exempel.
Rotomail investerar i andra inkjet från HP
Stärker sin ställning inom området ”book-of-one” och transpromo.
Manroland Nordic har hittat ny vd
Björn Gustafsson, tidigare koncernchef på Taberg Media Group och senast hos affärskonsulten Anecta, blir ny vd för Manroland Nordics verksamhet i Sverige och Danmark. Samtidigt har Manrolands förra vd, Owe Karlsson, startat nytt med agenturen för Ryobi.
Xerox köper inkjet-leverantör
Med köpet av franska inkjet-presstillverkaren Impikakommer man ifatt konkurrenterna på inkjetsidan.
Övrigt
- Scandbook nekas momsåterbetalning
- RR Donnelly gör nedskrivningar med en miljarddollar
- KBA köper italiensk presstillverkar inom förpackningsbranschen
- Västeråsbyrån Mandoly får 200 nya potentiella kunder
I Korthet
- Fler tidigare Laminatormedarbetare nu hos Ranhammar – ”Laminators produkter och kompetens lever vidare men under nytt varumärke”
- Oadresserad reklam får flest att utnyttja erbjudanden
- Ny försäljnings- och affärsutvecklingschef på LRF Media
- Nordic Capital köper Ellos och Jotex från franska Redcats
- Tre nya tidningar om bakning från Egmont
- Material- och maskinleverantören Spacio byter namn till Marabu Scandinavia
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns påbranschkoll.se/resultatborsen
- Alloffset stannar av strax under 50 miljoner
- Billes Tryckeri ökade försäljningen – småformat blir allt viktigare
- Klippans Bokbinderi fortsätter att vara lönsamt
- Network Innovation såg omsättning och marginal falla
- Nilssons Tryckeri växte med stabilt resultat
- Kampanjmakarna ökade köpen av grafiska tjänster
Till sist: Förpackningstryckeriet Chesapeake i England har köpt världens längsta Speedmaster med 17 torn som trycker och lackar på två sidor och folierar i samma körning – man kallar den en ”flygande ubåt”.
/Ola