v8: 4 miljarder moms, Ineko visar vägen, 300 nya eurosize-enheter, IT från Polen och Internet störst för reklam
Hej
Marknadschefer missbedömer konsumenters syn på mediers miljöpåverkan, visar ny forskning från Handelshögskolan. Tyvärr väljer branschmedier (tillsammans med forskaren?) att vinkla resultatet felaktigt – så att tryckta mediers miljörykte försämras ytterligare. Detta är viktig läsning om du är intresserad av tryckta och andra mediers miljöpåverkan.
Byråbyten listas på Branschkoll
Från och med nu finns en lista med länkar till branschmedier som berättar om företag och nya byråsamarbeten. Till en början finns det i ett RSS-flöde på adressen feeds.feedburner.com/Byrbyten. Snart även på en sida direkt på Branschkoll.
Polska it-programmerare redo för Sverige
Har du svårt att hitta rätt kompetens på it-sidan? Här hittar du framtida medarbetare i Polen.
4 miljarder i återbetald moms
Momscirkusen uppmärksammas på helt uppslag i veckans Resumé.
Regimskifte: Internet är nu Sveriges största reklammedium
Reklaminvesteringarna minskade med 2,1 procent under 2012 — enligt IRM. Och internet har gått om dagspress i värde.
Molntjänster för 3 kronor per timme
Serverkapacitet säljs ofta efter faktiskt utnyttjande med korta mätperioder. Nu sprider sig trenden även till mjukvarasom säljs i molnet – vilket angår många grafiska verksamheter och deras kunder.
Framtidens direktmarknadsföring är … snabb
En direktrapport från Guldnyckelns juryarbete. Det här ligger några år fram i tiden, men det är intressanta tankar om direktmarknadsföring från en ”digital” framtidstänkare. (på engelska)
Veckans trycksak: Tryckt personlig turistkarta
Den skapas tillsammans med dina vänner på Facebook och trycks sedan för att enkelt kunna användas på semestern.
Här är årets bästa inhouse-producerade reklam
Arkitektkopia fortsätter att stärka sin ställning hos inhousebyråerna och marknadsavdelningar på svenska företag med sin tävling Inhouse som avgjordes i veckan.
Storbildsbolaget med ny ”miljövänlig” lösning för fordonsdekor
Lösning för snabbt utbytbar fordonsdekor blir mindre miljöbelastande
Övrigt
- Arkitektkopia erbjuder 3D-print
- JCDecaux installerar 300 eurosize utomhusenheter på Stockholms Central
- Intellecta köper digitalt verktyg för målgruppsaktivering
- Sveriges bästa Reklam- och DM-byråer — enligt kunderna — är utsedda
- Upplagetapp för tidningarna 2012 – men det finns undantag
- Kamp om tidningarnas mätsystem TS
- De kan vinna sponsrings- och eventbranschens tävling Gyllene Hjulet
Internationellt
- Tryckerier kan förlora miljoner i Reader’s Digest i rekonstruktion (Chapter 11)
- Xeikon blir medlem i PODi – satsar på förpackningstryck
Bokslut
- Ineko visade vägen för Intellecta 2012
Tryckerierna visade bra marginal för fjärde kvartalet – byråerna inom Intellecta ligger efter. - Tufft 2012 för V-tab och Stampen
V-tabs försäljning minskade med 5,5 procent.
Jobbkartan — ny funktion hos Branschkoll
Nu finns alla aktuella jobb i branschen utsatta på en klickbar karta. Enklare att hålla koll på vad som händer hos dina konkurrenter och kunder/leverantlrer i din närhet. Du hittar den på branschkoll.se/jobbkartan.
/Ola