v42: Tryck starkt i detaljhandeln, Succé för Empack, Tryckeriaffär i Huskvarna och Bättre marginal för Heidelberg
Hej,
Hela havet stormar när mediebyråerna gör sina val. Sveriges mediebyråers medieval förändras snabbt – det här hände i september.
Luleå Grafiska investerar i en Xerox iGen150 med mjukvara och tillhörande serviceavtal. Avtalsvärde på 10 miljoner över fem år enligt leverantören.
Detaljhandeln får en allt större utmaning i att förstå hur konsumenterna interagerar med dem och hur de kommer till köpbeslut. Beröringspukterna blir att fler och den digitala utvecklingen påverkar sättet att kommunicera. 68 procent uppger att tryckta kanaler är kritiska för deras strategi.Succé för förpackningsmässan Empack i Stockholm
Det var mycket folk och bra stämning på Empack på Kistamässan i förra veckan. Branschkoll var där och träffade några av utställarna.
- Vitt växer med hållbara förpackningar
- Samarbete ger trygghet för TMG och Ekmans
- Lyx, känsla och kvalitet är allt för Aare
- ”Bling-bling” som får trycksak och förpackning att sticka ut
- EFi visade affärssystem för förpackningsbranschen
- Arctic finslipar nytt förpackningsmaterial
Strukturförändringar
- Henrix Grafiska har köpt Vettertryck i Huskvarna. Tillsammans omsatte då båda bolagen 27 miljoner.
- Bong flyttar kuverttillverkning – skär kraftigt i Nybro – som får nytt fokus
- Upplands Grafiska Etikett i konkurs
- Screenbolaget stänger det mindre tryckeriet i Grisslehamn
- Prodoc öppnar i Helsingborg
Tio branschbolag på globala rankningslista för klimatinsatser
CDP:s Climate Performance Leadership Index har två skogsbolag, två tryckerier och två tryckpresstillverkare på årets lista. Och ett par andra aktörer i branschen. Här är hela listan.
Ny superbred inkjet-press från KBA
RotaJET L-serien kan köpas med en bredd mellan 89 och 130 cm men med samma fundament.
Sharp inspirerade tryckerier
Affärsutvecklingsmötet för den grafiska branschen var avslutningen på en landsomfattande turné som Sharp startade före sommaren med målet att ta sig in ordentligt på den grafiska marknaden.
Levererar medieplattform för digitala skyltar till 80 butiker
ZetaDisplay har skrivit ramavtal med Kjell & Company kring en digital skyltlösning där Kjell & Company snabbt kan nå ut med både lokal och central kommunikation till sina kunder.
Övrigt
- F&B toppar årets 100-wattaren
- Scandbook ökade försäljningen i Q3 – Investeringen i digitalpress klar under Q1
- Malmö Stad valde Konica Minolta och Koneo för multifunktionsskrivare
- Typografiska uttrycket ”horunge” söker ersättare
I Korthet
- Heidelberg säljer Ricohs nya digtialpressar
- Procter & Gamble effektiviserar och återvinner förpackningar – 20 procent ska bort
- KBMedia har uppgraderat Svanen-märkning
- Flint Group höjer priset på offsetfärg
- LRF Media lägger ner hästtidning
- Aftonbladet lämnar tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala tv-marknätet
- Rum för papper ökar i Göteborg
- Norstedts och Bonniers ger ut nobelpristagare igen
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/resultatborsen
- Charterhouse, som ägs av Konica Minolta, köpte tryck för 40 miljoner
- Simutek fortsätter att generera mycket hög marginal
- Heidelberg Sverige förbättrade marginalen
- Sericomex, en del av Mutoh-koncernen, gjordeytterligare miljonförlust
- Wiking Tryck i Malmö ökade försäljningen
- Jinnestål Etikett ökade till nästan 32 mkr
- Concode som utvecklar Intercopy-kedjans projektplats för byggbranschen gjorde bra marginal
- Alos som säljer kontorstrycksaker och emballageprodukter tappade
- Intergraphic i Helsingborg vände till ett positivtresultat
- PN Bokbinderi i Helsingborg levererade marginal på 11 procent
Till slut:
GrafKom på väg mot rekord på branschträffen i Borås om några veckor – här är de anmälda företagen
Hör av dig om du undrar över något.
070-566 09 52