v40 – Tre tryckeriaffärer, affärer blir nordiska, koppla upp tryck med chip och LOs folkplatta
Hej,
Tre större affärer i den grafiska branschen har landat senaste veckan. Ystad Centraltryckeri, tidigare en del av Prinfo, finns numera som en del av Sterner & Sterner som äger CA Andersson och DPN i Malmö och Göteborg. Koncernen, som även tagit in två andra mindre bolag, tar sig en bra bit över hundra miljoner om de lyckas behålla volymerna.
- CA Andersson växer i Skåne med tre nya företag
- Laminator köper tryckeri av V-tab
- Edita köper 70% av Sandvikens Tryckeri
ROI allt viktigare för marknadschefer
Ännu en gång bekräftas att marknadschefer måste få bättre verktyg för att kunna välja de bästa kanalerna för sin kommunikation. Nu är ROI till och med en viktigare trend än sociala medier.
Trycksaken kopplas upp med NFC
Nästa trend i hur trycksaken kopplas till digitala kanaler är NFC – near field communication – som bygger på ett chip som kan läsas trådlöst av telefoner och läsplattor.
Hur ska tidskriftsförlagen vända den negativa utvecklingen?
Senaste räckviddsundersökningen från Orvesto visar på stora tapp. ”De borde ägna mer tid till produktutveckling. Det händer inte så mycket mer än redesign hos de som tappar mest” säger medieanalytiker Olle Lidbom till Resumé. Vem hjälper förlagen med detta?
Allt fler affärer blir nordiska
”Allt fler pitcher i byråvärlden sker på nordisk nivå” säger Mattias Palm-Jensen, nordenchef för McCann, till Dagens Media. Byråernas leverantörer borde utnyttja denna trend bättre och hjälpa dem att lyckas i sitt nordiska arbete. Följer ni med kunder/byråer ut i Norden? Börja med McCann, Mattias säger att ”Inget annat nätverk har ett lika starkt nordiskt erbjudande som vi.”
- SEBs uppdrag till Editabyrån Citat i veckan är ett annat färskt exempel.
En succé är en succé oavsett kanal
Boken Femtio nyanser av honom sålde slut på både första och andra upplagan (120.000) och det är hittills också den mest sålda e-boken i Sverige. Fungerar innehållet säljs det i alla kanaler.
Övrigt
- Surfplatta till alla – LO lanserar ”folkplattan”
- Google lanserar howtogetmo.se för mobilvänliga webbplatser
- Ny prenumerationsmodell för tidskrifter kommer från Tidningskungen
- Nytt modemagasin för män från Plaza Publishing Group
- Tidningsförlaget Albinsson & Sjöberg i Karlskrona varslar 12
- Zetadisplay lanserar app för styrning av butiksbudskap
- Directsmile får patent på individanpassade bilder
- Första dagstidningspapperet med EUs Ecolabel
- 230 får gå när Holmen stänger pappersmaskin i Hallstavik
- Arctic Paper köper energibolag med vattenkraftverk
- SCA ger bort tidningspappersbruk
- Ny ledning på plats hos Sjuhäradsbygdens Tryckeri
- Vitt Grafiska ökar storformatskapaciteten och anställer säljare från S-M Ewert
Ny Gästblogg om hållbarhet
Tryck måste vara återvinningsbart och utmaningarna med avfärgning inom digialtryck skadar branschen, skriverBranschkolls nya gästbloggare Laurell Brunner.
Detta och allt annat når du enklast påbranschkoll.se/branschpuls.
Hälsningar
/Ola
070-566 09 52