v39/40: Samarbete kan förändra allt, Så gick CA och Exakta, Bra för print när TV tappar
Hej,
Den kollaborativa resan – utveckling genom samarbete – har bara börjat. Det rapporteras från bland annat reklamkonferensen Connections i USA – med företag som Uber, Netflix och Airbnb som exempel. I den grafiska branschen finns norska Gelato (se nedan) som ett exempel på trenden som har kraften att förändra hela branscher.
Med nuvarande tillväxt når man närmare 200 miljoner kronor i omsättning under 2014 – med god vinstmarginal – och ambitionen att redan 2015 omsätta över 450 miljoner. På vissa marknader kommer redan 70 procent av all trafik från mobiler och surfplattor. Norska Gelato Group fick stor uppmärksamhet på Infotrends branschfrukost under Graph Expo i Chicago.
Ello utmanar Facebook
”Ditt sociala nätverk ägs av annonsörer” och därför har nya Ello fullkomligt exploderat senaste dagarna med 35.000 nya förfrågningar per timme.
TV tappar och skapar problem för annonsörer
TV-mediet tappar räckvidd och därmed måste marknadschefer jobba hårdare och med fler medier för att nå samma räckvidd.
Graph Expo mässrapport
Ulf Sunnberg är på plats i Chicago och rapporterar om bland annat en starkare framtidstro i den amerikanska grafiska branschen
- IKEA vinner ”Positively Print Award” på Graph Expo
- Nya inkjetpressar ska vara ”framtiden” för grafiska producenter – nu ger sig Ricoh och Screen in i matchen med Canon, HP, Kodak och Xeikon om de större volymerna tryckta med inkjet.
- Hansaprint först med ny inkjet från Ricoh
- Nya arkpressar från Ricoh mer industriella
- Svenska Plockmatic satsar på Graph Expo
- Mer från Graph Expo kommer under veckan
Han kopplar upp Ikeakatalogen
Med ansvar för produktion och utveckling för en av världens största trycksaker berättar Niklas Petersson om hur Ikea bygger broar mellan papper och digitalt.
Vann branschpris för interaktivitet
Att koppla ihop tryck med digitala kanaler är en del av den grafiska branschens framtid tror Martina Virostek som tittat på möjliga lösningar – och vunnit pris för arbetet.
Elanders utvecklar matbox till SAS
Elanders har varit med och utvecklat det nya pappersbaserade matboxkonceptet.
Momsen
Nyköpings tingsrätt har vilandeförklarat flera av stämningarna mot Sörmlands Grafiska ”i väntan på pågående skatteprocesser” Nu överklagas besluten av kunderna till hovrätten. Samtidigt kommer fler stämningar – den här veckan blev det känt att Norstedts stämmer sitt ljudbokstryckeri.
Struktur och affärer
- Arctic Sverige slår samman nordiska säljorganisationer – Varslar 25 i Uddevalla, byter vd och bygger nytt logistikcenter i Polen.
- Print One-ägda digitaltryckeriet Sjunio9åtta8 i konkurs
- Aller Media lägger ner fyra titlar i Danmark
- ”Blodbad” i norska tidningsbranschen – Digitala Nettavisen har blivit största tidningen.
- Arctic straffas av Finansinspektionen
Övrigt
- IKEA-katalogen 2015 tryckt på FSC-certifierat papper
- Vistaprint går med i Initiative Online Print
- Brand Factory investerar i två storformatare från Vutek
- Brand Factory tog fram nytt butikskoncept för Lagerhouse
- Arctic Grycksbo har uppdaterat för nya Svanenkriterier
- Grafiska kollektivavtalen löper vidare
- Offsettryckare diskuterar branschutveckling i Köpenhamn
- Heidelbergs digitala hybrid-etikettpress presenterades
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade påbranschkoll.se/resultatborsen.
- CA Andersson sålde för 120 miljoner utan marginal
- KB Media genomförde namnbytet fullt ut
- Kaltes Grafiska ökade inte trots mindre lokal konkurrens
- Exakta sålde för 211 miljoner
- Exakta-ägda AM Tryck i Hässleholm ökade marginalen
Hör av dig om du undrar över något.
070-566 09 52