v39 – ”Flat rate” på tidskrifter, webbverktyg för trycksaksköpare och Responstryck minskar
Hej,
Trycksaksköpare kan skapa smartare trycksaker med enkla verktyg på nätet – här är tre exempel att använda – och få inspiration av att ta fram egna till dig själv och kunderna. De ger lägre pris och lägre miljö- och klimatpåverkan vilket skapar bättre affärer för både kund och leverantör.
Ny tjänst inför ”Flat rate” på tidskrifter
Går närmast att jämföra med ett Spotify för tidningar.
Bokomslaget får inte gå i graven med e-boken
Omslagen till POD-tryckta böcker måste lyftas ordentligt
Magasinsmarknaden har det tufft
7-eleven ger – i ett försök mindre plats för tidningar och magasin och antalet nya tidskrifter minskar 2012. Vissa läggs också ner – som Allers Chic i förra veckan vilket resulterade i kommentaren ”Tryckta tidskrifter för unga tjejer dör sotdöden”. Men Chic lever vidare på webben.
GYFs branschpris på 200.000 kronor delades ut
Jeppe Wikström på Max Ström bokförlag, Joakim Allwin på IDG och formgivaren Lotta Külhorn blev ”vinnarna”.
Övrigt i kommunikationsbranschen
- Ett varumärkes Facbooksida värderas ofta högre än dess webbsida
- Aller Media köper facktidningen Restaurangvärlden
- Byte till ”smartmobiler” skapar rekordförsäljning av mobiler
- Draft FCB i affiliatelösning med Fältman & Malmén
- Roto Smeets ny medlem i Swedma
- Tävlingen Årets dagstidningstryckeri redan avgjord (Psst, V-tab vann)
- Konica Minolta och Epson på tryckeriturné
- Strålfors i Swedma-seminarium om Transpromo
- ”Prodoc tredje största leverantören produktionsskrivare”
- Styrelseordförande och koncernchef ökar aktieinnehav i Intellecta
Bokslut
- Responstryck minskade både försäljning och vinst
- Mail IT som ägs till 60% av Bording minskade försäljningen
- X Branding i Trosa minskade försäljningen och gjorde nollresultat
- Sollefteå tryckeri delades i två och utvecklade prissättningsapp vidare
- Mixiprint förbättrade marginalen ordentligt
Detta och allt annat når du enklast påbranschkoll.se/branschpuls.
Hälsningar
/Ola
070-566 09 52