v37 – Momsfrågan i DN, Spotify för böcker, Tryck är INTE dyrt och Elanders köper NRS
Hej,
Momsfrågan blir allt mer offentlig när DN idag skriver om tryckerierna och deras kunder – Staten ger tryckerier 1,5 miljarder tillbaka. Förlagens branschorganisationer börjar agera på allvar.
Tryck är INTE dyrt
ODR har ”enorm räckvidd till ett lågt pris” säger Elgigantens marknadschef. Detta har också en kampanj för tryck i USA förstått – Choose Print är bra.
Spotify för böcker
Tjänsten Platify ska bli böckernas Spotify.
Medieinvesteringarnas utveckling
Ingen vet vad som händer kommande år – men det är många som försöker gissa. Flera olika undersökningar har kommit i veckan.
- Sveriges annonsörers medlemmar säger att investeringarna minskar – men inte på det egna bolaget. DR prioriteras.
- Tillväxten avtar men medieinvesteringarna ökar enligt Marknadschefsindex från Stampen.
- Globalt är det Kina som ökar mest och de är snart näst största reklammarknaden efter USA. Man spås ökar 17 procent nästa år.
- Reklamen billigare än för tio år sedan säger IRM.
- Eventbranschen växer med 45 procent till 2016.
- Ny konsulttjänst inom digitalt förpackningstryck
Enklare affärer
Betydelsen av effektivare gränssnittet (e-handel) mot kunden diskuteras.
Månadens bästa DR
StroedeRalton skickade 20.000 tändsticksaskar.
Ipad-fiaskot?
Enligt Dagens Media i veckan är surfplattan ännu bara en nischprodukt och förlagens satsningar alldeles för tidiga. Men i veckan släpptes Ikea-katalogen i Ipad. Mer om detta nästa vecka.
Trevlig helg.
/Ola
070-566 09 52