v37: 10 tryckeri-stämningar, Jättevarsel, 340 miljoner valreklam och Viktig tidning om medieval

Hej,
Effektiviteten i flerkanalskampanjer är det genomgående temat i en ny tidning från SDR. Med hjälp av tolv marknadschefer, mediespecialister och analytiker är det en faktaspäckad tidning om medieval och trycksakens styrkor. Bra läsning för den grafiska branschen – läs den här.

Sörmlands Grafiska stäms av 10 företag på 23 miljoner
Aller, IDG och åtta andra stämmer Sörmlands Grafiska på momsen. Flera har fått skriftliga försäkranden att de ska hållas skadelösa. Andra lämnar inte ens in bevisning ”eftersom omständigheterna förutsätts vara ostridiga”. Här ärde tio stämningarna.

Elanders varslar 120 i Sverige
Mölnlycke drabbas hårdast med 90 varslade.Produktionskapaciteten ska behållas enligt företaget.

All-Media tar över Punkt & Pixel efter konkursen
Men Koloriten stängs och konkursboet är sålt till ”en handlare i Stockholm”.

Konjunkturen: ”Uppåt i maklig takt”
Konjunkturrapporterna är tillbaka på Branschkill efter hackerattacken för några veckor sedan och uppdateras månadsvis igen. Enligt konjunkturinstitutet  var augusti en ”maklig” månad för näringslivet i stort – grafisk bransch hade det sämre men nedgången bromsade upp. En val-effekt syntes i orderstocken under våren men avtog i augusti.

Mediebyråerna: Uppåt i augusti
Tydliga effekter av valet – ”förvånande” att printmedierna, mestadels tidningsannonsering, minskar så kraftigt skriver Sveriges Mediebyråer i sin senaste mätning.

Eskilstuna-Kurirens tryckeri ska öka civiltrycket
Anställer försäljningschef från Forssa Print.

Vistaprint löser kommunikation för Izettle
Izettle låter kunderna beställa tryck i Izettle-anpassad version av Vistaprint

Valreklam för 340 miljoner
Enligt en undersökning är hälften av svenskarna negativt inställda till valreklam. Men hälften tror att det får fler att rösta. Tydliga skillnader mellan olika regioner. Smålänningar är mest positiva till politisk reklam.

Övrigt

Gästbloggen: Ulf Sunnberg kommenterar affären mellan Directsmile och EFI.
Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Bokslutsrapporterna är tillbaka under veckan. Hör av dig om du undrar över något.

/Ola
070-566 09 52

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons