v36: Tufft för Arctic, GbGs nya tryckerier, DR+E-handel och De kan vinna Publishingpriset
DR är viktigt för växande e-handel! Under andra kvartalet växte e-handelsmarknaden med 19 procent enligt Postens undersökning — där det finns mycket bra information om styrkorna med DR som verktyg för e-handlare.
Grafiska företag som kan vinna Svenska Publishingpriset
Elanders storsatsar med massor av inlämnade bidrag för sig och sina kunders räkning. Men det finns fler grafiska företag som kan bli belönade på galan den 23 oktober – bland annat TMG, Arkitektkopia, Ineko och Antalis.
Volvos bilbroschyrer ”återvänder” till print
2012 spreds nyheten att Volvo skulle sluta med bilbroschyrerna, byrån SCP i Göteborg varslade 19 personer och någon månad senare kom appen som skulle ersätta trycksakerna. Nu är broschyrerna tillbaka.
Ricoh först med certifiering av koldioxidkalkylator
Första koldioxidkalkylatorn att uppfylla den nya iso-standarden kommer överraskande från Ricoh.
Mässorna Print och Sign slås ihop
Men första mässan hålls först 2015 – så det blir mässfritt i Sverige för branschen 2014.
Göteborgs Stad har fem nya tryckerier
Lenanders vann upphandlingen och är förstahandsval på foldrar och för övriga produkter gäller ”förnyad konkurrensutsättning” mellan de fem valda leverantörerna.Avtalsvärde upp till 60 miljoner.
Arctic Paper gick back och bröt kreditvillkor
Aktiekursen har sjunkit med 60 procent sedan före sommaren och man har tappat en handfull beslutsfattare senaste månaderna – inklusive vd och finanschef. Första halvåret förlorade man över 200 miljoner.
Brand Factory vann Postens storupphandling
Ska omprofilera 8.000 fordon.
Robot och människa samarbetar i tillverkning
Danska Universal Robots har gjort en intressant installation hos Volkswagen – grafisk bransch har mycket att inspireras av.
IRM: Reklammarknaden backar för femte kvartalet i rad
Under det andra kvartalet 2013 backade reklammarknaden med 3,7 procent.
Övrigt
- Datainspektionen tvingar Ellos att rensa kundregistret
- Amerikanska byrånätverket IRI köper Dubblera och Smicker
- Reklambyrån Klirr slås ihop med digitala byrån Tewonder
- Engelska Communisis köper content-byrå för 7,1 miljoner pund
- Tidningstryckerierna blir branschmedlemmar i GFF
- IT-konsultföretaget Dicom Data köper Trifolium i Göteborg
Folk
- Fridholm & Partners i Göteborg har anställt Tobias Sigfridsson och öppnat kontor i Borås
- David Jacobsson är ny ekonomichef på Justnu
- St Ives vd blir ordförande för Ipex styrgrupp
- Rob Slowe är ny vd för Arctic Paper i England
Bokslut
- V-tab minskar under H1 – men växer inom direktreklam
- Ett tufft 2012 för Arkitektkopia
- DAD Direct ökade omsättningen till 50 miljoner
- Punkt & Pixel och Koloriten nådde inte upp till de 30 miljoner man hade som målsättning vid fusionen.
- Etcetera i Borås låg kvar på 12 miljoner i omsättning
- LH Tryck fortsätter att minska – med noll lönsamhet
- Komplätt vände till svara siffror och ökade omsättningen
- Henningsons Tryckeri tappade lönsamheten
- Linderoths i Göteborg minskade kraftigt och delade verksamheten i två affärsområden
Hälsningar
/Ola
070-566 09 52