v35: Bokjätte o Xeikon sålda, Ny print-aktör, Sörmlands −47, Nytt Justnu i Mlm
Hej,
”Vykortsföretaget” Postify skapar en ny marknadsföringskanal för sina kunder med hjälp av tryckta vykort. Men man agerar också vanligt ”tryckeri” (nästan) i en av tjänsterna.
Konferenser om 3D-skrivarnas möjligheter
Två heldagar om 3D-printning — med olika inriktning arrangeras i höst. Bra tillfälle för dig som vill förstå möjliga konsekvenser och affärsmöjligheter.
Tryckeri lanserar extremt enkel fotoboksapp
Med hjälp av den nya appen Smartbook från tryckeriet H-Tryck kan man på ett enkelt sätt skapa en fotobok med hjälp av bilderna i telefonen
Många hinder för ny global byråjätte
De globala byrånätverken Omnicom och Publicis har för avsikt att gå samman. Men stora kundkrockar och 40 konkurrensmyndigheter står i vägen. Aktiekurserna har störtdykt sedan affären tillkännagavs.
Kyrkans röstkort trycks i Tyskland
Tyska Meillerghp har producerat de 5,5 miljoner röstkorten. 118 miljoner valsedlar har tryckts på H-tryck i Markaryd och Åbergs Tryckeri Tomelilla.
Sveriges största digitala skyltfönster
Åhléns i Stockholm har öppnat Sveriges största digitala skyltfönster. Även butikskommunikationen ska bli mer digitala på sikt.
Visutech kör live-demo av HP Indigo 10000
Gör halvdagars kundevent på hemmaplan i Göteborg med bland annat internationella talare från HP – och demo av nya 50×70-pressen.
Både Ricoh och Konica Minolta har bästa produktionsskrivaren för ark?
Ricoh meddelade i somras att man var bäst på produktion i ark enligt EDP. Nu säger Konica Minolta samma sak. Hur kan det komma sig?
Internationellt
- Punch har sålt Xeikon som värderas till 185 miljoner Euro
- Boktryckeriet CPI bytte ägare i somras och gör nu digital storinvestering
- The Sun i England minskar gapet till nätet med inkjet
Övrigt
- Screenbolaget växer med övertagandet av konkursade Maxibit
- Justnu startar nytt i Malmö
- Ekmans i Jönköping varslar 20 av 120 anställda
- H-Tryck har köpt en Nexpress
- Nya byrån Activateme satsar på träning och hälsa
- Egmont lägger ner annonstidningarna och säger upp 11
- Malmöbyrån Adamsson Appelfeldt Advertising(AAA) i konkurs
- Köp och sälj direkt via Twitter
Folk
- Pia Skantz Larsson startar eget som processkonsult inom marknad och logistik
- P-A Bäcklund ny produktionschef för PSI Antonsons etikettproduktion
- Johan Cederberg är ny säljchef på Neopost
- Dennis Askew är ny säljare på Dixa
- Ambjörn Wahlberg är ny regionansvarig för Grafiska Företagens Förbund i Malmö
Bokslut
- Sörmlands Grafiska gör återigen ett minusresultat i 50-miljonersklassen (exklusive moms).
- Taberg Media Group minskade 8 procent 2012
- SIB-Tryck i Stockholm växte kraftigt med marginal på 23 procent
- Lenanders fortsatte växa och tog sig över 50 miljoner
- Strålfors Q2: Omstruktureringskostnader tynger resultatet
- Linderoths Tryckeri fortsätter som vanligtomsätta strax över 20 miljoner
- Xeikon förbättrade vinsten under första halvåret 2013
- Plockmatic tappade en fjärdedel av försäljningen
Event
Branschkoll har startat ett samarbete med nätverket Wednesday Relations med 12.000 medlemmar inom området marknadsföring och försäljning. Bland annat kommer vi att tipsa om relevanta seminarier och konferenser. Här är tex två frukostar i Stockholm:
- 6 myter om direktmarknadsföring (Läs mer)
- Bättre kundupplevelse med individanpassning och cross-channel-marknadsföring (Läs mer)
I början av nästa år gör vi tillsammans konferensenPRINTNext som ska lyfta trycksakens möjligheter i marknadsmixen – mer om det kommer nästa vecka.
Hälsningar
/Ola
070-566 09 52