v34: Affärerna och konkurserna, Momsfrågan ”avklarad” för Trosa, E-posttryckskola från tryckeri
Hej,
Här är senaste veckans händelser — och det viktigaste från sommaren.
Affärerna
Några huvudaktörer har vuxit sig starkare under sommaren.
- Intellecta kom snabbt i mål med strategin att göra sig av med tryckeriverksamheten och sålde till investeringsfonden Accent Equity som även äger en stor post i Scandbook.
- Nordic Morning samlar tryckeriverksamheten i Bobergs vilket blev klart redan i slutet av juni.
- Danagårdlitho växer med 20 miljoner ”offset” i och med köpet av Markaryds Grafiska. E-postverktyget Edit News behålls av säljaren.
- Arkitektkopia har köpt konkursade Baldursson i Göteborg.
- Strålfors köpte i somras 30 procent av DM-byrån Friends & Tactics och får in helt ny byråkompetens. Och byrån väljer den tekniska inriktningen som väg att klara omställningen i byråbranschen. En bra match.
- Strålfors har också köpt Itellas print- och kuverteringsverksamhet i Polen.
- Elanders tog ett stort och viktigt steg inom B2C med köpet av tyska Myphotobook. Resan mot en stor och geografiskt spridd aktör inom området blev med köpet mycket lättare.
Konkurserna
Sommarens konkurs för JMS var den största företagskonkursen i Sverige under juli månad.
- Mannfalk startar om i Vellinge och i Helsingborg verkar det som att tryckeriet stängs.
- Arkitektkopia har köpt konkursade Baldursson i Göteborg.
- Propan lyckades inte med sin rekonstruktion ochgick omkull.
Ökat antal varsel och konkurser i sommar
Hittills i år har företagskonkurserna i Sverige ökat med 10 procent, 12 procent i grafisk bransch och reklambyråbranschen går mot ett katastrofår med 62 procent fler konkurser hittills. Här finns uppdaterade siffror för varsel och konkurser.
Strålfors vd tar plats som ”annonsör” i 100-wattsjuryn
Samtidigt som man är en leverantör till hela DM-branschen – och en del av den genom investeringen i byrån Friends & Tactics – får man en plats som ”kund” i kundernas egen tävling. Arrangör av 100-wattaren är Sveriges Annonsörer.
Aller Media köper resebyrå
Förlagen fortsätter sin ompositionering från att sälja tidningar till att leverera underhållning oberoende av kanal. Genom att erbjuda resor vill man ”fylla en ännu större del av sina läsares liv”.
Intellectas Rewir startar eventbyrå
Intellectabyrån Rewir flyttar eventverksamheten till det nya dotterbolaget Wow by Rewir. ”Vi möter en växande efterfrågan på starka upplevelser och events” – i detta är den grafiska leverantören en viktig medspelare.
Landas PR-arbete trappas upp
Mer och mer information sipprar ut från Benny Landas Nanografi-projekt. Guidade Youtube-turer i forskningslabbet och välressigerade blogginlägg är ett sätt att bearbeta marknaden inför kommande produktlanseringar.
Epost-tryckskola från Dixa
”Content”-trenden sprider sig även i den grafiska branschen. Det gäller att utnyttja resurserna så bra som möjligt och Dixa gör det smart (men det kan bli ännu smartare) med sin trycksakskola via epost.
Bokslut
- EO Grafiska & Kommunikation ökade och lanserade WEO
- Trosa Tryckeri gick 8 miljoner back och säger att momsfrågan är ”avklarad”
- Edita Västra Aros tappade 22 procent av försäljningen – gick 7,5 miljoner back
- Göteborgstryckeriet ökade tvåsiffrigt och investerade stort
- Nordic Morning Q2: Ökar omsättning med förvärven och marginalen för tryckerierna förbättrades
- Elanders Q2: Förbättrat rörelseresultat
Andra sommaraktiviteter
- Olsson & Co vinner sin första kommunala upphandling inom profilprodukter
- Strålfors köper sjätte Océ ColorStream
- Halmstadtryckeri brann – 150 miljoner upp i rök
- Eva-Lotta Laurin lämnar Swedma
- Scandbook anställer säljare för Norskamarknaden
- Brand Factory värvar projektledarchef från Clear Channel
- Visutech värvar säljare från Canon/Océ
- Adobe köper Neolane
- Ricoh har bästa produktionsskrivarna för ark enligt EDPA
- Bongs nyemissioner genomförda
- Säversta Tryckeri i Bollnäs gick omkull
- Tidningspapper leder nedgången i pappersproduktionen
- Jerhammar & Co Reklambyrå i Norrköping ny taktisk reklambyrå för Linköpings kommun
Jesper Skantze har gått bort
Jesper Skantze var vd för Schneidler Grafiska och ordförande i Grafiska Leverantörsföreningen. AGI och Grafiska Leverantörsföreningen har skrivit fint om Jesper som person och om hans karriär i den grafiska branschen (Läs här).
Ny koncernchef är Kristoffer Skantze och Christer Allo har utnämnts till vd för Schneidler Grafiska.
Hälsningar
/Ola