v3 – Lessebo räddat, Många byråbyten, Nanografins utveckling och Par fusioneras
Hej,
Dagens besked från YH-myndigheten är positivt – med flera viktiga utbildningar för branschen. De traditionella utbildningarna är tillbaka igen efter förra årets fiasko och nya kurser inom försäljning är ett viktigt tillskott. Se till att utnyttja chansen att få in nya säljare från dessa utbildningar.
Norrmän köper konkursade Lessebo Bruk
Scandia 2000 och Colorit lever vidare.
Google vann 1 miljon dollar för mest kreativa tidningsannons
Det är, nästan, lite roligt att se detta samtidigt som onödiga initiativ försöker få branschen att sluta använda Googles tjänster. Här finns vinnarannonsen.
Nanografin närmare leverans
Landa bekräftar 430 ”letter of intent” och första testerna hos kunder kommer att ske i slutet av året.
Gratis ”marketing automation” på webben
Använd webbesöken för att skaffa nya leads med gratis verktyg
DM-byrån Tackolov blir Det
Namnbytet görs i samband med en ny inriktning för byrån
Internet 2012 i siffror
Internets utveckling i siffror samlat på ett ställe.
Övrigt
- Guide: Gör tidning till surfplatta i Indesign
- Annonsördagen 13: Företagskultur – ärlig kommunikation eller corporate bullshit?
- Svenska Elle i Ipad-utgåva
Affärer
- Printforce investerar i Nashuatec och Direct smile
- Många byråbyten på gång hos stora varumärken
- Par och DirektMedia går samman till Bisnode Marknad
- Malmöbyråerna Eight och Wonderleap går ihop
- Xbranding i Trosa ”Selected Supplier” för Skid-VM 2015 i Falun
- Viktväktarna beställer trycksaker i CA Anderssons beställningssystem
- Kaigans ramavtal för produktionsbyråtjänstermed Försäkringskassan förlängt
Internationellt
- Ny amerikansk branschförening för tryckerier
- Quad/Graphics slutför köpet av Vertis
- MRM-leverantören BrandMaker anställer strategiskt
Bokslut
- Strömberg Distribution ökade vinsten och prognostiserar ett bättre kommande år
- Kph Trycksaksbolaget i Uppsala ser positivt på utvecklingen men ligger kvar på samma omsättning
- StroedeRalton minskade försäljningen, ökade marginalen till 2 procent
- Toro-Götatryckeriet i Göteborg ökade med 25 procent
- Allkett gjorde bra marginal
- Visutechs resultat påverkades av flytt och ”Drupaeffekt” syns först på nästa verksamhetsår
Detta och allt annat når du enklast på branschkoll.se/branschpuls.
/Ola
070-566 09 52