v19: Modins PR-kampanj, Trosa tryckeri ökade, Nya crossmedia-lösningar och Momsen såklart
Hej
Tryckeri integrerar trycksaker i digital marknadsföringsplattform. Skapar ny typ av crossmedia-lösning som har sitt ursprung i digitala lösningar. Detta är en alternativ väg att skapa flerkanalslösningar jämfört med att sälja egna helhetslösningar.
Gafs Kartong i Värnamo gör den första Nordiska investeringen i Highcon.
Bonnier samlar bokverksamheten
Bonnier samlar all bokverksamhet i ett affärsområde som kommer att ledas av Jacob Dalborg. Tidigare har bokverksamheten legat i två affärsområden – Books Nordic och Books International.
Modintryckoffset gör PR genom att sälja känd handbok i PR
Pr-byrån Westander har inlett ett samarbete med Stockholmstryckeriet Modintryckoffset som innebär att Westanders kostnadsfria pr-handbok nu också kan köpas i större kvantiteter direkt från Modintryckoffset.
Mediemarknaden
- IRM: Markant positivt första kvartal på mediemarknaden
- Marknadsbudget: Sponsring ökar och event backar
- Marknadschefer: Försäljningen ökar
Lessebo Paper startade året med uppgång
Försäljningen av träfritt obestruket papper ökar. Visar positivt resultat för första kvartalet.
Xerox nya mellanpress med ”Ultra HD-upplösning”
Xerox Versant 2100 börjar säljas till sommaren.
Flera investeringar i HP Indigo
Första Nordiska HP Indigo 10000 till Norge.
Momsen
- SKV om momstvisten: Det blir prövning i varje enskilt fall
- GFF: Finansdepartementet bär ansvaret för momshärvan. Det skriver Lena-Liisa Tengblad i ett brev till finansminister Anders Borg.
- De kommer till Tryckerimomsdagen
- Riksdagsdebatt om tryckerimomsen uppskjuten till 2 juni.
I Korthet
- IDG lägger ut layout av alla papperstidningar
- Finska Edita Prima minskar med 45 personer
- Ricoh ny medlem i miljöprojektet Two Sides i USA
- Tertzia har nytt försäljningskontor i Göteborg
- Ny tidning från Motormännen
- Blurb tar över HPs MagCloud
- Helsingborgs Dagblad i Älska-papper-kampanj
Övrigt:
- Göteborgstryckeriet investerar i digitaltryck
- Arkitektkopia växer i Norrland med köp av fullservicetryckeriet Original i Umeå.
- Sharp möter grafisk bransch på Sverigeturné
- Swedma anställer ny sälj- och marknadsansvarig
- Ricoh uppgraderar papperssortimentet med miljöprofil
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade här.
- Trosa Tryckeri ökade försäljningen och växer med förpackningar. Rörelseresultatet förbättrades, men var fortsatt negativt.
- Wallströms Tryckeri i Sundsvall tappade 14% och gick back
- InterMail i Oskarshamn (tidigare OP-Kuvert) gick 16 miljoner back
- Tompla, spanska kuvertillverkarens försäljningsbolag i Sverige, tappade 13 procent
- Laholms Lito visade tvåsiffrig marginal
- Fyra Punkter backade 23 procent
- Tryckeribolaget i Träriket hade en marginal på 8 procent – samtidigt som man tappade 18 procents försäljning.
- Falk Graphic förbättrade marginalen med minskad försäljning
- Backman Info gjorde 15 procents marginal
- Östertälje Tryckeri ökade men marginalen försvann
Rapporter Q1
- Ytterligare förlust för Kodak
- Scandbook växte och förbättrade marginalen
- Nya större Elanders nu etablerat i Asien
Avslutningsvis: Magasinet Monocles grundare Tyler Brûlé sa på ett seminarium i Stockholm att papperet är viktigt för att bygga en tidnings värde. ”När man tar i en svensk tidning känns det som att den inte har något värde. Man får aldrig underskatta papperskvaliténs betydelse.”
Avslutningsvis 2: Tryckeri var först i värden med content marketing redan 1732.
Maila eller ring om du undrar något.
070-566 09 52