v18 – gryningsräd mot Posten, Tryckfolket expanderar med logistik och kampanj mot tryck
Hej,
Veckans gryningsräd mot Posten är det många som väntat på och nu ska prissättningen granskas.
Uppåt!
Reklammarknaden växte med nio procent under första kvartalet. Vilket såklart är bra för branschen. Produktionsbyrån Done växer med sina förvärv och bibehåller mycket god lönsamhet. Elanders fortsätter sin återhämtning, Tryckfolket expanderar genom att ta över en distributionsanläggning och Holmbergs tecknar nytt avtal på boktryck on-demand. Dessutom, tro det eller ej, så visar Heidelberg svarta siffror. Och så tar Inform Trycket i Göteborg ett viktigt steg och byter namn till Inform Cross Media.
V-tab stänger tre anläggningar
Stampens vd kommenterade i veckan läget i V-tab och samma dag gick man ut med att heatsetproduktionen samlas i Vimmerby. Nödvändigt och bra långsiktigt för branschen.
Papperstillverkarna förbereder sig för framtiden
”Efterfrågan på finpapper är fortfarande klart under nivåerna före krisen, och det finns inga tecken på varaktig återhämtning” säger Stora Enso som omstrukturerar ordentligt.
Kampen mot tryck
I Danmark har 12 kommuner gått ut i en gemensam kampanj för att få medborgarna att säga nej till tryckt reklam. Skulle knappast hända i Sveirge … eller?
Värdet på papper stiger
Återvunnet papper är en livsviktig komponent i papperstillverkning och därför är det ett problem att de som samlar in papper säljer det på världsmarknaden, ofta till förbränning. Ersättningarna höjs nu till insamlarna.
Detta och annat hittar du på sidan Branschpuls. I vänsterspalten finns artiklar, i mittspalten ligger ”I korthet” och ”Pressmeddelanden”. Längst till höger på sidan ligger platsannonser och aktuella event. På Resultatbörsen finns de senaste boksluten.
Saknar du något? Hör av dig!
/Ola
070-566 09 52