Utomhus- och trafikreklam trotsar nedåtgående trend – ökar med över 27 procent

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Näst högsta sommarnoteringen någonsin för medieinvesteringarna och ett trendbrott för i år.

Medieinvesteringarna i Sverige minskade med 2,1 procent i mars jämfört med samma period förra året, hos Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Fackpressen drabbades hårdast med en negativ tillväxt på 32,3 procent. Däremot ökade utomhus- och trafikreklam med 27,7 procent och nådde en rekordhög nivå. Totalt förmedlades drygt en miljard kronor under mars månad.

Lägsta nivån för mars sen mätningarna började

Mars 2023 noterade den lägsta investeringsnivån sedan mätningarna påbörjades, och majoriteten av mediekategorierna rapporterade rekordlåga nivåer. Positiv tillväxt observerades dock inom bio, utomhus/trafikreklam, radio, online video och DR/Annonsblad. Benjamin Holmfred, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, konstaterade att mediebranschen befinner sig i en djup svacka, med rekordlåga investeringar inom bland annat TV, print och online display.

Annons

Flera mediekategorier uppvisade röda siffror under mars, inklusive populärpress, dagspress kväll, TV, sök, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt online display. Trots detta gick vissa medier emot strömmen. Utomhus/trafikreklam och radio fortsatte att gå starkt och verkar plocka upp de pengar som TV tappar. I mars ökade radio med 12,6 procent.

Digitala kanaler fortsätter tappa

Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, påpekade att digitala kanaler fortsätter att tappa och att köpen inom digitala kanaler minskade med 2,3 procent i mars. Totalt har digitala kanaler tappat drygt 70 miljoner kronor under årets första kvartal.

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen sedan augusti 2006.

Källa: Sveriges Mediebyråer

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons