Utomhus- och trafikreklam trotsar nedåtgående trend – ökar med över 27 procent
Medieinvesteringarna i Sverige minskade med 2,1 procent i mars jämfört med samma period förra året, hos Sveriges Mediebyråers medlemmar.
Fackpressen drabbades hårdast med en negativ tillväxt på 32,3 procent. Däremot ökade utomhus- och trafikreklam med 27,7 procent och nådde en rekordhög nivå. Totalt förmedlades drygt en miljard kronor under mars månad.
Lägsta nivån för mars sen mätningarna började
Mars 2023 noterade den lägsta investeringsnivån sedan mätningarna påbörjades, och majoriteten av mediekategorierna rapporterade rekordlåga nivåer. Positiv tillväxt observerades dock inom bio, utomhus/trafikreklam, radio, online video och DR/Annonsblad. Benjamin Holmfred, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, konstaterade att mediebranschen befinner sig i en djup svacka, med rekordlåga investeringar inom bland annat TV, print och online display.
Flera mediekategorier uppvisade röda siffror under mars, inklusive populärpress, dagspress kväll, TV, sök, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt online display. Trots detta gick vissa medier emot strömmen. Utomhus/trafikreklam och radio fortsatte att gå starkt och verkar plocka upp de pengar som TV tappar. I mars ökade radio med 12,6 procent.
Digitala kanaler fortsätter tappa
Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, påpekade att digitala kanaler fortsätter att tappa och att köpen inom digitala kanaler minskade med 2,3 procent i mars. Totalt har digitala kanaler tappat drygt 70 miljoner kronor under årets första kvartal.
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen sedan augusti 2006.
Källa: Sveriges Mediebyråer