Utomhus- och trafikreklam trotsar nedåtgående trend – ökar med över 27 procent

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Näst högsta sommarnoteringen någonsin för medieinvesteringarna och ett trendbrott för i år.

Medieinvesteringarna i Sverige minskade med 2,1 procent i mars jämfört med samma period förra året, hos Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Fackpressen drabbades hårdast med en negativ tillväxt på 32,3 procent. Däremot ökade utomhus- och trafikreklam med 27,7 procent och nådde en rekordhög nivå. Totalt förmedlades drygt en miljard kronor under mars månad.

Lägsta nivån för mars sen mätningarna började

Mars 2023 noterade den lägsta investeringsnivån sedan mätningarna påbörjades, och majoriteten av mediekategorierna rapporterade rekordlåga nivåer. Positiv tillväxt observerades dock inom bio, utomhus/trafikreklam, radio, online video och DR/Annonsblad. Benjamin Holmfred, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, konstaterade att mediebranschen befinner sig i en djup svacka, med rekordlåga investeringar inom bland annat TV, print och online display.

Annons

Flera mediekategorier uppvisade röda siffror under mars, inklusive populärpress, dagspress kväll, TV, sök, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt online display. Trots detta gick vissa medier emot strömmen. Utomhus/trafikreklam och radio fortsatte att gå starkt och verkar plocka upp de pengar som TV tappar. I mars ökade radio med 12,6 procent.

Digitala kanaler fortsätter tappa

Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, påpekade att digitala kanaler fortsätter att tappa och att köpen inom digitala kanaler minskade med 2,3 procent i mars. Totalt har digitala kanaler tappat drygt 70 miljoner kronor under årets första kvartal.

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen sedan augusti 2006.

Källa: Sveriges Mediebyråer

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons