Tryckt och digital information belastar miljön lika mycket
I en helt ny studie från Svenska Miljöinstitutet IVL framkommer att ibland belastar digital kommunikation miljön mer än motsvarande pappersbaserade alternativ. Och ibland är det tvärt om.
Det är i de flesta fall svårt att vetenskapligt svara på vad som är mest miljövänligt men tydligt är att digitala kanaler har större påverkan på miljön än vad som framkommer generellt i media. För de flesta produkter, så som böcker, tidningar och reklam är det små skillnader, i vissa fall helt oavgjort, i kampen om vilket medium som påverkar miljön minst. Därför är det nu viktigt för alla aktörer att hela tiden jobba aktivt med att sänka sina produkters mijöpåverkan.
Nedan en kort sammanfattning av rapporten med två konkreta exempel där tryckt och digitalt ställs mot varandra.
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)