Tryckerikoncern gör storsatsning på profilprodukter i Sverige
”Vi är på gång med en ny business i Sverige – i oktober trycker vi på gasen”
Danska koncernen Scandinavian Print Group, med Lasertryk som största verksamhet, har sedan 2019 sålt profilprodukter i samarbete med Promotiv. Allt finns samlat på Scanprofile.dk som man inom kort ska lansera i en svensk version.
– Vi är på gång med en ny business i Sverige och snart är vi klara med översättningen av sajten Scanprofile, säger Henrik Frydendahl till Branschkoll.
Sedan en tid tillbaka jobbar Louise Leandersson med den svenska satsningen som ska lanseras i oktober.
– Vi har anpassat runt 3.000 produkter och översatt sajten till svenska, ett stort jobb men snart är allt klart, berättar Louise Leandersson
Danska Scanprofile.dk har varit igång i runt ett år och ska ha tagit bra fart. Det är leverantören Promotiv/Clipper Interall som står bakom produkterna och de sköter all förädling och logistik – produkterna som beställs skickas direkt till kunden från Clippers lager och förädling i Europa.
– Vi har skrivit avtal för både Sverige och Norge nu och den norska sajten ska vi ta tag i när vi har kommit igång i Sverige, berättar Henrik.
Enligt planen blir det dags för Norge ungefär när den grafiska mässan kommer till Oslo nästa gång (mars 2025).
”I oktober trycker vi på gasen”
När vi möter Henrik och Louise på mässan Sign och Print i Stockholm så berättar de att man kommer att satsa stort på marknadsföring av den nya satsningen.
– Vi kommer att jobba på samma sätt som Lasertryck har gjort i många år – i alla kanaler både digitalt och med DR och annonsering i tidningar och i oktober trycker vi på gasen, säger Henrik.
Det blir, enligt Henrik, en kopia på hur man marknadsfört Lasertryck under många år.
– Det är ett helt nytt segment för oss i Sverige och vi har anställt Louise för att ansvara för satsningen, avslutar Henrik Frydendahl.