Tryckerikoncern gör storsatsning på profilprodukter i Sverige

Scandinavian Print Group

”Vi är på gång med en ny business i Sverige – i oktober trycker vi på gasen”

Danska koncernen Scandinavian Print Group, med Lasertryk som största verksamhet, har sedan 2019 sålt profilprodukter i samarbete med Promotiv. Allt finns samlat på Scanprofile.dk som man inom kort ska lansera i en svensk version.

– Vi är på gång med en ny business i Sverige och snart är vi klara med översättningen av sajten Scanprofile, säger Henrik Frydendahl till Branschkoll.

Sedan en tid tillbaka jobbar Louise Leandersson med den svenska satsningen som ska lanseras i oktober.

– Vi har anpassat runt 3.000 produkter och översatt sajten till svenska, ett stort jobb men snart är allt klart, berättar Louise Leandersson

Danska Scanprofile.dk har varit igång i runt ett år och ska ha tagit bra fart. Det är leverantören Promotiv/Clipper Interall som står bakom produkterna och de sköter all förädling och logistik – produkterna som beställs skickas direkt till kunden från Clippers lager och förädling i Europa.

Annons

– Vi har skrivit avtal för både Sverige och Norge nu och den norska sajten ska vi ta tag i när vi har kommit igång i Sverige, berättar Henrik.

Enligt planen blir det dags för Norge ungefär när den grafiska mässan kommer till Oslo nästa gång (mars 2025).

”I oktober trycker vi på gasen”

När vi möter Henrik och Louise på mässan Sign och Print i Stockholm så berättar de att man kommer att satsa stort på marknadsföring av den nya satsningen.

– Vi kommer att jobba på samma sätt som Lasertryck har gjort i många år – i alla kanaler både digitalt och med DR och annonsering i tidningar och i oktober trycker vi på gasen, säger Henrik.

Det blir, enligt Henrik, en kopia på hur man marknadsfört Lasertryck under många år.

– Det är ett helt nytt segment för oss i Sverige och vi har anställt Louise för att ansvara för satsningen, avslutar Henrik Frydendahl.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons