Tryckerikoncern gör storsatsning på profilprodukter i Sverige

Scandinavian Print Group

”Vi är på gång med en ny business i Sverige – i oktober trycker vi på gasen”

Danska koncernen Scandinavian Print Group, med Lasertryk som största verksamhet, har sedan 2019 sålt profilprodukter i samarbete med Promotiv. Allt finns samlat på Scanprofile.dk som man inom kort ska lansera i en svensk version.

– Vi är på gång med en ny business i Sverige och snart är vi klara med översättningen av sajten Scanprofile, säger Henrik Frydendahl till Branschkoll.

Sedan en tid tillbaka jobbar Louise Leandersson med den svenska satsningen som ska lanseras i oktober.

– Vi har anpassat runt 3.000 produkter och översatt sajten till svenska, ett stort jobb men snart är allt klart, berättar Louise Leandersson

Danska Scanprofile.dk har varit igång i runt ett år och ska ha tagit bra fart. Det är leverantören Promotiv/Clipper Interall som står bakom produkterna och de sköter all förädling och logistik – produkterna som beställs skickas direkt till kunden från Clippers lager och förädling i Europa.

Annons

– Vi har skrivit avtal för både Sverige och Norge nu och den norska sajten ska vi ta tag i när vi har kommit igång i Sverige, berättar Henrik.

Enligt planen blir det dags för Norge ungefär när den grafiska mässan kommer till Oslo nästa gång (mars 2025).

”I oktober trycker vi på gasen”

När vi möter Henrik och Louise på mässan Sign och Print i Stockholm så berättar de att man kommer att satsa stort på marknadsföring av den nya satsningen.

– Vi kommer att jobba på samma sätt som Lasertryck har gjort i många år – i alla kanaler både digitalt och med DR och annonsering i tidningar och i oktober trycker vi på gasen, säger Henrik.

Det blir, enligt Henrik, en kopia på hur man marknadsfört Lasertryck under många år.

– Det är ett helt nytt segment för oss i Sverige och vi har anställt Louise för att ansvara för satsningen, avslutar Henrik Frydendahl.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons