Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.
Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.

– Vi ser en enorm marknad och potential, inte bara för klistermärken utan allt som fäster, säger delägaren.

Dibor driver i dag lokalt tryckeri i Kalmar. I maskinparken kan de producera allt möjligt i tryckväg och foliering. Nu sjösätter de varumärket och e-handelssatsningen Stickerloco.com för att sälja klistermärken och etiketter.

– Vi har en maskinpark för att kunna köra det här online också, förklarar vd:n Behnam Borghey.

Idén funnits sedan start

När Behnam och kollegan Dardan Drini startade Dibor för drygt ett år så fanns planen redan att även erbjuda en e-handelsplats.

– För vår del har planen alltid varit att ha en e-handel och sedan har vi jobbat aktivt med det här sedan i augusti 2023. Då anställde vi en grafiker (Frida Ketikidou, reds anm) som börjat designa hemsidan och vår grafiska profil och i samband med detta kom kodaren Julian Simonsson in, hjärnan skulle jag säga.

Varumärket Stickerloco kommer till en början vara en del av Dibor, men på sikt kan det bli ett eget bolag beroende på hur det går och hur de väljer att göra framöver, enligt Behnam.

Hur kom ni fram till varumärket Stickerloco?

– När vi undersökte målgruppen så landade vi i att vår målgrupp har starkt intresse av klistermärken. De är dedikerade och ”loco” för stickers. Det utvecklades vidare till Stickerloco där vi kunde bygga ett varumärke kring det.

– I loggan ser vi också vår maskot, papegojan Loco, som dyker upp lite överallt på vår hemsida.

Erfarenhet sedan tidigare

Dardan och Julian i företaget har en lång arbetslivserfarenhet inom e-handel och personalisering, och har varit drivande i att dra projektet framåt, berättar Behnam. Julian har kodat hela hemsidan, från konfigurator till att ha byggt egna affärssystem.

– Det är inte mycket vi köpt in utan allt är egenutvecklat från orderhanteringssystem till produktionsfiler och sådana saker.

I den första versionen av sajten som nu är lanserad finns en rad olika material att välja på. Behnam räknar upp vanlig vit vinyl med matt eller blank finish, men också allt ifrån hårdhäftande vinyl för starkare ändamål och transparent vinyl till avtagbar vinyl och reflexvinyl.

– Vill man sedan ha hjälp med att ha klistermärken på ark eller etikettrullar kan man mejla oss så löser vi det till kunden också.

Annons

Enstyck till bulkbeställningar

Han säger att Stickerloco inte ställer några krav när det gäller kvantitet. Det går att beställa ett enda klistermärke, säger han men tillägger att kunden då får räkna med lite längre leveranstid än om man skulle bulkbeställa 100 stycken i ett svep.

– Tanken är att göra det enkelt för kunden och kunna konfigurera allt online. I version två ska vi kunna lägga ut klistermärken på ark där vi har bestämda mått som det sedan går att designa i.

Vilka kunder vänder ni er till?

– Egentligen alla typer av kunder. Stickerloco är främst nischat inom B2C, alltså privatkunder. Men det roliga är att när vi lanserade hemsidan så var de första två kunderna företagskunder. Så det är kul också.

– Vi älskar möjligheten att designa själv. Lokalt är det just det vi gör. Kunden har en logga
och en idé och sedan tar vi fram skisser efter det. Vi förverkligar sedan kundens önskemål.
Och nu med Stickerloco gör vi det med klistermärken.

Vi frågar om hur Benham ser på konkurrensen och andra aktörer. En framgångssaga är den stora aktören Stickerapp. Han säger att de såklart är en förebild och att de ”har gjort en fantastisk resa” och i dag har en enorm maskinpark. Som nystartad mindre utmanare får de konkurrera med det de gör bäst:

– Men jag tycker vi har en bra grund och vi får sticka ut på vårt sätt och leverera kvalitet i allt vi gör med snabba leveranser, säger han och fortsätter:

– Vi ser en trend i att kunder vill ha snabba leveranser och det är där jag ser att vi kan konkurrera.

Snabba med att gå live

Hur e-handelssatsningen fortskrider återstår att se, men planer finns:

– Nu är vi live med Stickerloco.com och marknadsföringen har
vi dragit igång också. Och vi ser en framtid där vi kommer inkludera fler produkter och
möjligheter för personalisering. Om det är under varumärket stickerloco eller kanske Dibor,
det är inte fastställt men med den maskinpark vi har kan vi erbjuda ett väldigt bra och brett
sortiment.

Hur känns det nu då när allt är igång?

– Det känns sjukt och bra. Vi gick ut med det, körde en Facebook-annons och efter två timmar kom första ordern. Då kände vi att vi gjort ett bra jobb, att folk känner sig hemma i det och tycker att det är enkelt att beställa. Det var ett bra kvitto. Senare under kvällen tickade det in två ordrar till så det gick fort. I dag har jag producerat dem, skurit ner dem och packat ner dem, säger han när vi når honom en dag efter lanseringen.

Det är annorlunda att bedriva e-handel jämfört med att vara ett lokalt tryckeri. Det fysiska kundmötet byts ut till att endast ske på mejl, chatt eller telefon. Men Behnam Borghey poängterar dock att de har goda erfarenheter i huset av att lyckas bygga relationer och kundkontakter även utan träffa kunderna.

– Vi träffar företagskunder varje dag på Dibor. Men helt plötsligt får vi inte träffa kunderna nu som köper klistermärken. Det känns lite konstigt att komma tillbaka till det men samtidigt roligt. Man ”träffar” så mycket fler och då nationellt och inte bara i lilla Kalmar.

Annons

Alvöen tar in fräsmaskiner från polsk tillverkare

alvoenabdemokimla 2

Utökar sortimentet med CNC-fräsmaskiner för större industriell produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

&Repeat och Kamupak går i konkurs

repeat
Ämnen i artikeln: &Repeat

Bolagen erbjuder system för pant av snabbmatsförpackningar som matlådor och muggar.

Ämnen i artikeln: &Repeat
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mats Nordlander lämnar SCA

mats nordlander sca
Ämnen i artikeln: SCA

Mats Nordlander, affärsområdeschef Containerboard och Massa på SCA, har beslutat att lämna sin tjänst under 2024.

– Efter 30 år i ledande befattningar i skogsindustribolag, både i Sverige och internationellt, ser jag nu fram emot att fortsätta min karriär i andra typer av uppdrag, kommenterar Mats Nordlander sitt beslut att vid årsskiftet lämna SCA.

En process för att rekrytera ny affärsområdeschef för Containerboard och Massa inleds omgående, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Display, skylt- och merchkonsult till salu

sale 1800

Ett bolag som utvecklar POS-material till butiker vill nu sälja sin verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de mest lästa Print-artiklarna på Branschkoll hittills i år

Mest last 24H1 1800

Konkurser och förvärv, en nybildad koncern och tryckeriet som jagar effektiva processer. Vi ger dig tio i topp-listan på de mest lästa artiklarna på Branschkoll Print & Media hittills i år.

Det har hänt mycket spännande i nyhetsväg i branschen under första halvan av 2024. Kolla så att du inte har missat något.

10. Swagg förvärvas av Spendrups

Sveriges största bryggeri förvärvade 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättade för Branschkoll om hur affären kom till.

9. Statistiken för pappersmarknaden stämmer inte med verkligheten – här får du veta varför

Branschkoll tog ett grepp om pappersförsäljningen i Sverige och Europa med hjälp av Jonas Palmgren på Antalis. Om hur statistiken för pappersmarknaden bör tolkas och varför den inte stämmer med verkligheten.

8. Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen

Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, anställde åtta personer i sin satsning på retailbranschen – alla med en bakgrund på konkursade Brandfactory.

7. Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

En annan Åtta45-nyhet var förvärvet av tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box. Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta cirka 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

Annons

6. Åtta45 omstrukturerar produktionen – ökar kraftigt inom logistik

Åtta45 aviserade att de flyttar sin grafiska produktion i Falun och Sundsvall till Stockholm. Man startade även upp ett helt nytt affärsområde – en satsning på det växande området logistik.

5. Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

I efterdyningarna av konkurserna i Brandfactory framkom det stora skulder i bouppteckningarna och att 150 underleverantörer var drabbade.

4. Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättade i en intervju med Branschkoll om hur tryckerikoncernen ställer om för att effektivisera sina processer genom att ta intryck från processindustrin: ”Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i en nedåtgående bransch.”

3. Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå hamnade på obestånd och lämnade in sin konkursansökan 13 maj. Intresset var stort för konkursboet och till sist blev köparen Ljungby Screen som ska flytta ner allt till sina produktionslokaler i Ljungby.

2. Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Man tillsatte en ny vd i början av året för att snabba på förvärvsresan i Sverige och Skandinavien. Koncernens ägare berättade i en större intervju om planen, att växa kraftigt de kommande åren och att nå en omsättning på ”hundratals”några hundra miljoner”.

1. V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

Mest klickat överlägset var artikeln om V-tabs konkurs 27 mars och flera artiklar i kölvattnet av det; vad som skulle hända med konkursboet, vilka intressenter konkursförvaltaren hade att jobba med och att Stibo slutligen köpte stora delar av verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt grafiskt företag startar i Enköping

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri investerat 12 miljoner i efterbehandling

Ålgård Offset 1800
Ämnen i artikeln: Ålgård Offset

Tryckeriet investerar i efterbehandlingslinje från Müller Martini.

Ålgård Offset har investerat 12 miljoner norska kronor i en ny sadelhäftsmaskin från Muller Martini. Köpet stod klart på Drupa-mässan och maskinen förväntas vara installerad och produktionsklar i slutet av 2024. Det handlar om tillverkarens Primera PRO-modell med senaste tekniken.

Enligt Ålgård Offset kommer maskinen bli användarvänlig för operatörerna. Exempelvis inmatningen – de medföljande stream-feederna – ska att minska behovet av tunga lyft och ge en förbättrad arbetsmiljö. Investeringen förväntas förbättra både effektiviteten och kvaliteten på de färdiga produkterna avsevärt, enligt tryckeriet.

Ålgård Offset äger Svenska Printagon.

Ämnen i artikeln: Ålgård Offset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt stortryckeri investerar i högvolymsinkjet

Thomas Roberts og Kjetil Sjoeng 1800 2

Påbörjar övergången från offset till inkjet: ”En anpassning till de förändrade marknadsbehoven”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trioworld köper två franska bolag

Trioworld Andreas pressbild 1800

Koncernchefen om förvärven: ”En ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa.”

Trioworld-koncernens senaste förvärv avser de franska företagen Palamy och BRJ genom ett köp av samtliga aktier i Sopal SAS. Avtalet stod klart 25 juni. Båda är ledande aktörer inom högkvalitativa förpackningslösningar för bröd, frysta livsmedel och andra konsumentförpackningar på den franska marknaden, enligt Trioworld, tillverkare av plastfilmer och förpackningslösningar i Europa och Nordamerika med huvudkontor i Sverige.

Blir helägda bolag

Trioworld-koncernen kommer när transaktionen är genomförd – om tillträdesvillkor och myndighetsgodkännanden i Frankrike är klara – att äga 100 procent av aktierna.

Andreas Malmberg, vd och koncernchef, välkomnar Palamy-BRJ till Trioworld-koncernen:

Annons

– Förvärvet ger oss möjlighet att skapa en ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa, säger han i ett pressmeddelande.

”Potential i sammanslagningen”

Han säger att båda de franska företagen har lång erfarenhet av att leverera premiumprodukter och exceptionell service samt att han har stort förtroende för Palamy-BRJ:s organisation och ledning.

– Det finns en stor potential i sammanslagningen och en fortsatt framgångsrik resa tillsammans.

Patrick Proux, vd för Sopal:

– Genom att kombinera våra starka, innovativa produktportföljer kan vi skapa ännu mer värde för våra kunder, säger han i ett uttalande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk aktör inom industriell 3D-printing till salu

tillsalu

Bolaget letar ny ägare eller investerare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons