Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.
Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.

– Vi ser en enorm marknad och potential, inte bara för klistermärken utan allt som fäster, säger delägaren.

Dibor driver i dag lokalt tryckeri i Kalmar. I maskinparken kan de producera allt möjligt i tryckväg och foliering. Nu sjösätter de varumärket och e-handelssatsningen Stickerloco.com för att sälja klistermärken och etiketter.

– Vi har en maskinpark för att kunna köra det här online också, förklarar vd:n Behnam Borghey.

Idén funnits sedan start

När Behnam och kollegan Dardan Drini startade Dibor för drygt ett år så fanns planen redan att även erbjuda en e-handelsplats.

– För vår del har planen alltid varit att ha en e-handel och sedan har vi jobbat aktivt med det här sedan i augusti 2023. Då anställde vi en grafiker (Frida Ketikidou, reds anm) som börjat designa hemsidan och vår grafiska profil och i samband med detta kom kodaren Julian Simonsson in, hjärnan skulle jag säga.

Varumärket Stickerloco kommer till en början vara en del av Dibor, men på sikt kan det bli ett eget bolag beroende på hur det går och hur de väljer att göra framöver, enligt Behnam.

Hur kom ni fram till varumärket Stickerloco?

– När vi undersökte målgruppen så landade vi i att vår målgrupp har starkt intresse av klistermärken. De är dedikerade och ”loco” för stickers. Det utvecklades vidare till Stickerloco där vi kunde bygga ett varumärke kring det.

– I loggan ser vi också vår maskot, papegojan Loco, som dyker upp lite överallt på vår hemsida.

Erfarenhet sedan tidigare

Dardan och Julian i företaget har en lång arbetslivserfarenhet inom e-handel och personalisering, och har varit drivande i att dra projektet framåt, berättar Behnam. Julian har kodat hela hemsidan, från konfigurator till att ha byggt egna affärssystem.

– Det är inte mycket vi köpt in utan allt är egenutvecklat från orderhanteringssystem till produktionsfiler och sådana saker.

I den första versionen av sajten som nu är lanserad finns en rad olika material att välja på. Behnam räknar upp vanlig vit vinyl med matt eller blank finish, men också allt ifrån hårdhäftande vinyl för starkare ändamål och transparent vinyl till avtagbar vinyl och reflexvinyl.

– Vill man sedan ha hjälp med att ha klistermärken på ark eller etikettrullar kan man mejla oss så löser vi det till kunden också.

Annons

Enstyck till bulkbeställningar

Han säger att Stickerloco inte ställer några krav när det gäller kvantitet. Det går att beställa ett enda klistermärke, säger han men tillägger att kunden då får räkna med lite längre leveranstid än om man skulle bulkbeställa 100 stycken i ett svep.

– Tanken är att göra det enkelt för kunden och kunna konfigurera allt online. I version två ska vi kunna lägga ut klistermärken på ark där vi har bestämda mått som det sedan går att designa i.

Vilka kunder vänder ni er till?

– Egentligen alla typer av kunder. Stickerloco är främst nischat inom B2C, alltså privatkunder. Men det roliga är att när vi lanserade hemsidan så var de första två kunderna företagskunder. Så det är kul också.

– Vi älskar möjligheten att designa själv. Lokalt är det just det vi gör. Kunden har en logga
och en idé och sedan tar vi fram skisser efter det. Vi förverkligar sedan kundens önskemål.
Och nu med Stickerloco gör vi det med klistermärken.

Vi frågar om hur Benham ser på konkurrensen och andra aktörer. En framgångssaga är den stora aktören Stickerapp. Han säger att de såklart är en förebild och att de ”har gjort en fantastisk resa” och i dag har en enorm maskinpark. Som nystartad mindre utmanare får de konkurrera med det de gör bäst:

– Men jag tycker vi har en bra grund och vi får sticka ut på vårt sätt och leverera kvalitet i allt vi gör med snabba leveranser, säger han och fortsätter:

– Vi ser en trend i att kunder vill ha snabba leveranser och det är där jag ser att vi kan konkurrera.

Snabba med att gå live

Hur e-handelssatsningen fortskrider återstår att se, men planer finns:

– Nu är vi live med Stickerloco.com och marknadsföringen har
vi dragit igång också. Och vi ser en framtid där vi kommer inkludera fler produkter och
möjligheter för personalisering. Om det är under varumärket stickerloco eller kanske Dibor,
det är inte fastställt men med den maskinpark vi har kan vi erbjuda ett väldigt bra och brett
sortiment.

Hur känns det nu då när allt är igång?

– Det känns sjukt och bra. Vi gick ut med det, körde en Facebook-annons och efter två timmar kom första ordern. Då kände vi att vi gjort ett bra jobb, att folk känner sig hemma i det och tycker att det är enkelt att beställa. Det var ett bra kvitto. Senare under kvällen tickade det in två ordrar till så det gick fort. I dag har jag producerat dem, skurit ner dem och packat ner dem, säger han när vi når honom en dag efter lanseringen.

Det är annorlunda att bedriva e-handel jämfört med att vara ett lokalt tryckeri. Det fysiska kundmötet byts ut till att endast ske på mejl, chatt eller telefon. Men Behnam Borghey poängterar dock att de har goda erfarenheter i huset av att lyckas bygga relationer och kundkontakter även utan träffa kunderna.

– Vi träffar företagskunder varje dag på Dibor. Men helt plötsligt får vi inte träffa kunderna nu som köper klistermärken. Det känns lite konstigt att komma tillbaka till det men samtidigt roligt. Man ”träffar” så mycket fler och då nationellt och inte bara i lilla Kalmar.

Annons

Förpackningskoncern förvärvar danskt distributionsbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resultattapp för massatillverkare

Rottneros rörelseresultat föll till 30 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Över förväntan i andra kvartalet för Stora Enso

Massa- och pappersbolaget tar kliv i rätt riktning i senaste kvartalsrapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikoncern ansöker om rekonstruktion

KK skulder
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Tryckerikoncernen har hamnat på obestånd.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ingår strategiskt partnerskap på förpackningsområdet i Skandinavien

handshake 8683760 1280 1800 2

Tar viktigt kliv framåt inom automation och hållbara förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta har installerat automatisk CTP-linje

drupa 24 IMG 0483 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Investerar i offsettrycket på Exakta Print i Malmö.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europalansering avlägsnar uv-flexofärger från etiketter

Färgtillverkarens nya primersystem för borttagning av tryckfärger ska förbättra återvinningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator köper fransk förpackningstillverkare

Emb

Förvärvet markerar en strategisk expansion i Norra Europa, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnadskontroll i fortsatt fokus för Bong

Kuverttillverkaren Bong har släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Parter överens i storaffär på postmarknaden

Svenska postmarknaden är i förändring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons