Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.
Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.

– Vi ser en enorm marknad och potential, inte bara för klistermärken utan allt som fäster, säger delägaren.

Dibor driver i dag lokalt tryckeri i Kalmar. I maskinparken kan de producera allt möjligt i tryckväg och foliering. Nu sjösätter de varumärket och e-handelssatsningen Stickerloco.com för att sälja klistermärken och etiketter.

– Vi har en maskinpark för att kunna köra det här online också, förklarar vd:n Behnam Borghey.

Idén funnits sedan start

När Behnam och kollegan Dardan Drini startade Dibor för drygt ett år så fanns planen redan att även erbjuda en e-handelsplats.

– För vår del har planen alltid varit att ha en e-handel och sedan har vi jobbat aktivt med det här sedan i augusti 2023. Då anställde vi en grafiker (Frida Ketikidou, reds anm) som börjat designa hemsidan och vår grafiska profil och i samband med detta kom kodaren Julian Simonsson in, hjärnan skulle jag säga.

Varumärket Stickerloco kommer till en början vara en del av Dibor, men på sikt kan det bli ett eget bolag beroende på hur det går och hur de väljer att göra framöver, enligt Behnam.

Hur kom ni fram till varumärket Stickerloco?

– När vi undersökte målgruppen så landade vi i att vår målgrupp har starkt intresse av klistermärken. De är dedikerade och ”loco” för stickers. Det utvecklades vidare till Stickerloco där vi kunde bygga ett varumärke kring det.

– I loggan ser vi också vår maskot, papegojan Loco, som dyker upp lite överallt på vår hemsida.

Erfarenhet sedan tidigare

Dardan och Julian i företaget har en lång arbetslivserfarenhet inom e-handel och personalisering, och har varit drivande i att dra projektet framåt, berättar Behnam. Julian har kodat hela hemsidan, från konfigurator till att ha byggt egna affärssystem.

– Det är inte mycket vi köpt in utan allt är egenutvecklat från orderhanteringssystem till produktionsfiler och sådana saker.

I den första versionen av sajten som nu är lanserad finns en rad olika material att välja på. Behnam räknar upp vanlig vit vinyl med matt eller blank finish, men också allt ifrån hårdhäftande vinyl för starkare ändamål och transparent vinyl till avtagbar vinyl och reflexvinyl.

– Vill man sedan ha hjälp med att ha klistermärken på ark eller etikettrullar kan man mejla oss så löser vi det till kunden också.

Annons

Enstyck till bulkbeställningar

Han säger att Stickerloco inte ställer några krav när det gäller kvantitet. Det går att beställa ett enda klistermärke, säger han men tillägger att kunden då får räkna med lite längre leveranstid än om man skulle bulkbeställa 100 stycken i ett svep.

– Tanken är att göra det enkelt för kunden och kunna konfigurera allt online. I version två ska vi kunna lägga ut klistermärken på ark där vi har bestämda mått som det sedan går att designa i.

Vilka kunder vänder ni er till?

– Egentligen alla typer av kunder. Stickerloco är främst nischat inom B2C, alltså privatkunder. Men det roliga är att när vi lanserade hemsidan så var de första två kunderna företagskunder. Så det är kul också.

– Vi älskar möjligheten att designa själv. Lokalt är det just det vi gör. Kunden har en logga
och en idé och sedan tar vi fram skisser efter det. Vi förverkligar sedan kundens önskemål.
Och nu med Stickerloco gör vi det med klistermärken.

Vi frågar om hur Benham ser på konkurrensen och andra aktörer. En framgångssaga är den stora aktören Stickerapp. Han säger att de såklart är en förebild och att de ”har gjort en fantastisk resa” och i dag har en enorm maskinpark. Som nystartad mindre utmanare får de konkurrera med det de gör bäst:

– Men jag tycker vi har en bra grund och vi får sticka ut på vårt sätt och leverera kvalitet i allt vi gör med snabba leveranser, säger han och fortsätter:

– Vi ser en trend i att kunder vill ha snabba leveranser och det är där jag ser att vi kan konkurrera.

Snabba med att gå live

Hur e-handelssatsningen fortskrider återstår att se, men planer finns:

– Nu är vi live med Stickerloco.com och marknadsföringen har
vi dragit igång också. Och vi ser en framtid där vi kommer inkludera fler produkter och
möjligheter för personalisering. Om det är under varumärket stickerloco eller kanske Dibor,
det är inte fastställt men med den maskinpark vi har kan vi erbjuda ett väldigt bra och brett
sortiment.

Hur känns det nu då när allt är igång?

– Det känns sjukt och bra. Vi gick ut med det, körde en Facebook-annons och efter två timmar kom första ordern. Då kände vi att vi gjort ett bra jobb, att folk känner sig hemma i det och tycker att det är enkelt att beställa. Det var ett bra kvitto. Senare under kvällen tickade det in två ordrar till så det gick fort. I dag har jag producerat dem, skurit ner dem och packat ner dem, säger han när vi når honom en dag efter lanseringen.

Det är annorlunda att bedriva e-handel jämfört med att vara ett lokalt tryckeri. Det fysiska kundmötet byts ut till att endast ske på mejl, chatt eller telefon. Men Behnam Borghey poängterar dock att de har goda erfarenheter i huset av att lyckas bygga relationer och kundkontakter även utan träffa kunderna.

– Vi träffar företagskunder varje dag på Dibor. Men helt plötsligt får vi inte träffa kunderna nu som köper klistermärken. Det känns lite konstigt att komma tillbaka till det men samtidigt roligt. Man ”träffar” så mycket fler och då nationellt och inte bara i lilla Kalmar.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons