Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.
Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.

– Vi ser en enorm marknad och potential, inte bara för klistermärken utan allt som fäster, säger delägaren.

Dibor driver i dag lokalt tryckeri i Kalmar. I maskinparken kan de producera allt möjligt i tryckväg och foliering. Nu sjösätter de varumärket och e-handelssatsningen Stickerloco.com för att sälja klistermärken och etiketter.

– Vi har en maskinpark för att kunna köra det här online också, förklarar vd:n Behnam Borghey.

Idén funnits sedan start

När Behnam och kollegan Dardan Drini startade Dibor för drygt ett år så fanns planen redan att även erbjuda en e-handelsplats.

– För vår del har planen alltid varit att ha en e-handel och sedan har vi jobbat aktivt med det här sedan i augusti 2023. Då anställde vi en grafiker (Frida Ketikidou, reds anm) som börjat designa hemsidan och vår grafiska profil och i samband med detta kom kodaren Julian Simonsson in, hjärnan skulle jag säga.

Varumärket Stickerloco kommer till en början vara en del av Dibor, men på sikt kan det bli ett eget bolag beroende på hur det går och hur de väljer att göra framöver, enligt Behnam.

Hur kom ni fram till varumärket Stickerloco?

– När vi undersökte målgruppen så landade vi i att vår målgrupp har starkt intresse av klistermärken. De är dedikerade och ”loco” för stickers. Det utvecklades vidare till Stickerloco där vi kunde bygga ett varumärke kring det.

– I loggan ser vi också vår maskot, papegojan Loco, som dyker upp lite överallt på vår hemsida.

Erfarenhet sedan tidigare

Dardan och Julian i företaget har en lång arbetslivserfarenhet inom e-handel och personalisering, och har varit drivande i att dra projektet framåt, berättar Behnam. Julian har kodat hela hemsidan, från konfigurator till att ha byggt egna affärssystem.

– Det är inte mycket vi köpt in utan allt är egenutvecklat från orderhanteringssystem till produktionsfiler och sådana saker.

I den första versionen av sajten som nu är lanserad finns en rad olika material att välja på. Behnam räknar upp vanlig vit vinyl med matt eller blank finish, men också allt ifrån hårdhäftande vinyl för starkare ändamål och transparent vinyl till avtagbar vinyl och reflexvinyl.

– Vill man sedan ha hjälp med att ha klistermärken på ark eller etikettrullar kan man mejla oss så löser vi det till kunden också.

Annons

Enstyck till bulkbeställningar

Han säger att Stickerloco inte ställer några krav när det gäller kvantitet. Det går att beställa ett enda klistermärke, säger han men tillägger att kunden då får räkna med lite längre leveranstid än om man skulle bulkbeställa 100 stycken i ett svep.

– Tanken är att göra det enkelt för kunden och kunna konfigurera allt online. I version två ska vi kunna lägga ut klistermärken på ark där vi har bestämda mått som det sedan går att designa i.

Vilka kunder vänder ni er till?

– Egentligen alla typer av kunder. Stickerloco är främst nischat inom B2C, alltså privatkunder. Men det roliga är att när vi lanserade hemsidan så var de första två kunderna företagskunder. Så det är kul också.

– Vi älskar möjligheten att designa själv. Lokalt är det just det vi gör. Kunden har en logga
och en idé och sedan tar vi fram skisser efter det. Vi förverkligar sedan kundens önskemål.
Och nu med Stickerloco gör vi det med klistermärken.

Vi frågar om hur Benham ser på konkurrensen och andra aktörer. En framgångssaga är den stora aktören Stickerapp. Han säger att de såklart är en förebild och att de ”har gjort en fantastisk resa” och i dag har en enorm maskinpark. Som nystartad mindre utmanare får de konkurrera med det de gör bäst:

– Men jag tycker vi har en bra grund och vi får sticka ut på vårt sätt och leverera kvalitet i allt vi gör med snabba leveranser, säger han och fortsätter:

– Vi ser en trend i att kunder vill ha snabba leveranser och det är där jag ser att vi kan konkurrera.

Snabba med att gå live

Hur e-handelssatsningen fortskrider återstår att se, men planer finns:

– Nu är vi live med Stickerloco.com och marknadsföringen har
vi dragit igång också. Och vi ser en framtid där vi kommer inkludera fler produkter och
möjligheter för personalisering. Om det är under varumärket stickerloco eller kanske Dibor,
det är inte fastställt men med den maskinpark vi har kan vi erbjuda ett väldigt bra och brett
sortiment.

Hur känns det nu då när allt är igång?

– Det känns sjukt och bra. Vi gick ut med det, körde en Facebook-annons och efter två timmar kom första ordern. Då kände vi att vi gjort ett bra jobb, att folk känner sig hemma i det och tycker att det är enkelt att beställa. Det var ett bra kvitto. Senare under kvällen tickade det in två ordrar till så det gick fort. I dag har jag producerat dem, skurit ner dem och packat ner dem, säger han när vi når honom en dag efter lanseringen.

Det är annorlunda att bedriva e-handel jämfört med att vara ett lokalt tryckeri. Det fysiska kundmötet byts ut till att endast ske på mejl, chatt eller telefon. Men Behnam Borghey poängterar dock att de har goda erfarenheter i huset av att lyckas bygga relationer och kundkontakter även utan träffa kunderna.

– Vi träffar företagskunder varje dag på Dibor. Men helt plötsligt får vi inte träffa kunderna nu som köper klistermärken. Det känns lite konstigt att komma tillbaka till det men samtidigt roligt. Man ”träffar” så mycket fler och då nationellt och inte bara i lilla Kalmar.

Annons

Helly Hansen Workwear kommer till Unitedprofile

Helly Hansens workwear-produkter kommer nu till Unitedprofiles plattform.

Helly Hansen Workwear är ett välkänt och välrenommerat varumärke inom yrkesbranschen som funnits över 140 år, skriver Unitedprofile i ett blogginlägg.

– Vi är riktigt glada att nu kunna erbjuda vårt sortiment via Unitedprofile. Att bli tillgängliga för våra återförsäljare i nätverket och även öppna upp för nya förfrågningar inom Unitedprofile känns toppen, särskilt då vi vet att våra produkter redan är efterfrågade i Unitedprofiles plattform, säger Robin Sokoloff, Försäljningschef Sverige på Helly Hansen.

– Sedan 1877 har Helly Hansen utvecklat professionella kläder som hjälper människor att hålla sig och känna sig vid liv. Helly Hansen Workwear är ledande inom premium-arbetskläder och förstavalet för den nya generationen professionella hantverkare. Vi ser vi fram emot att fortsätta hjälpa fler att arbeta säkert och effektivt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes anställer tre

wackes nyanstall
Ämnen i artikeln: Wackes

Wackes har anställt tre nya medarbetare.

Först ut är Frida som kommer jobba med orderhantering i Göteborg. Följt av Maria som kommer jobba med sälj från Stockholmskontoret och sist ut Donghui som kommer jobba med inköp på Stockholmskontoret. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska profilförsäljningen ökade

Den tyska branschföreningen GWW höll i början på juni sitt årsmöte där man bland annat presenterade ett nytt mässkoncept och siffrorna för 2023 för den tyska profilförsäljningen.

När det gäller profilförsäljningen i Tyskland under 2023 så visade den rapport som Promotional Products Monitor presenterade en årlig omsättning på 3,36 miljarder euro, en ökning med 7 procent jämfört med 2022. Man har den här gången kraftigt minskat antalet tillfrågade företag, från 500 till 230 stycken, så det kan vara svårt att jämföra siffrorna helt och hållet.

Nytt mässkoncept

Vidare presenterades ett nytt mässkoncept som inkluderar en vårutgåva av “Trend” den 12 februari i Stuttgart, i samarbete med Expo 4.0. Denna vårutgåva kommer att hållas i en egen hall nära Expo 4.0 och följas av första delen av “Newsweek” på samma plats, vilket ersätter “Giveadays”. Detta ska säkerställa att endast så kallade ”kvalificerade besökare” får tillträde, med fler “Newsweek”-evenemang planerade i Hamburg och Frankfurt senare under året, rapporterar EPPI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

trad denmark

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

Granskningen (som SVT genomfört) visade att den här skogen består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket inte räcker för att kvalificera sig som en skog (det krävs cirka 1.500 träd enligt FN:s stadgar).

– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, skriver SVT.

Nu har både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmälts till Konsumentverket för greenwashing. Juristen Anna Gunnarsson från Konsumentverket påpekar att både företag och influencers kan fällas för vilseledande marknadsföring om de inte kan bevisa sina påståenden. Anmälningarna menar att kampanjen medvetet använde felaktiga påståenden och därmed vilseledde konsumenter om Gina Tricots miljöarbete, skriver SVT.

Annons

Konsumentverket har ännu inte beslutat om de kommer ta upp ärendet.

Oavsett vad som sker belyser händelsen vikten av att svenska företag och influencers tar större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring, särskilt i ljuset av EU:s nya direktiv mot greenwashing.

”Vad trodde vi egentligen?”

Och i det offentliga rummet hörs besvikna röster. I ett debattinlägg i Resumé skriver kommunikatören Maja Risholm att sådant här beteende förstör för hela branschen.

– De allra flesta verkar slående överens om att Gina Tricot, och i viss mån Ingrosso, har greenwashat och missat att säkerställa due diligence. Tyvärr verkar merparten föga förvånade. Det är nästan så att man fnyser åt det hela och dumförklarar konsumenterna som litat på budskapen. Vad trodde vi egentligen, skriver Maja Risholm.

Enligt uppgifter till SVT beräknas Gina Tricot ha betalat mellan 5 och 10 miljoner till Bianca Ingrosso för de hållbarhetskampanjer hon frontade åt bolaget under 2022-23. Samtidigt har man betalat cirka 80.000 kronor för att plantera träden i Danmark.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

Ämnen i artikeln: Wellpapp
Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

Profilebear i Falkenberg som startade upp i juni 2021 med försäljning av arbetskläder och industriförnödenheter har försatts i konkurs på egen begäran.

Företaget hade inga anställda vid konkurstillfället utan endast grundaren var aktiv, enligt konkursansökan.

Under de två år som man bedrev sin verksamhet låg omsättning på 0,5 miljoner kronor per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons