Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.
Satsningen på att sälja klistermärken och etiketter via e-handel har har dragit igång för tryckeriet.

– Vi ser en enorm marknad och potential, inte bara för klistermärken utan allt som fäster, säger delägaren.

Dibor driver i dag lokalt tryckeri i Kalmar. I maskinparken kan de producera allt möjligt i tryckväg och foliering. Nu sjösätter de varumärket och e-handelssatsningen Stickerloco.com för att sälja klistermärken och etiketter.

– Vi har en maskinpark för att kunna köra det här online också, förklarar vd:n Behnam Borghey.

Idén funnits sedan start

När Behnam och kollegan Dardan Drini startade Dibor för drygt ett år så fanns planen redan att även erbjuda en e-handelsplats.

– För vår del har planen alltid varit att ha en e-handel och sedan har vi jobbat aktivt med det här sedan i augusti 2023. Då anställde vi en grafiker (Frida Ketikidou, reds anm) som börjat designa hemsidan och vår grafiska profil och i samband med detta kom kodaren Julian Simonsson in, hjärnan skulle jag säga.

Varumärket Stickerloco kommer till en början vara en del av Dibor, men på sikt kan det bli ett eget bolag beroende på hur det går och hur de väljer att göra framöver, enligt Behnam.

Hur kom ni fram till varumärket Stickerloco?

– När vi undersökte målgruppen så landade vi i att vår målgrupp har starkt intresse av klistermärken. De är dedikerade och ”loco” för stickers. Det utvecklades vidare till Stickerloco där vi kunde bygga ett varumärke kring det.

– I loggan ser vi också vår maskot, papegojan Loco, som dyker upp lite överallt på vår hemsida.

Erfarenhet sedan tidigare

Dardan och Julian i företaget har en lång arbetslivserfarenhet inom e-handel och personalisering, och har varit drivande i att dra projektet framåt, berättar Behnam. Julian har kodat hela hemsidan, från konfigurator till att ha byggt egna affärssystem.

– Det är inte mycket vi köpt in utan allt är egenutvecklat från orderhanteringssystem till produktionsfiler och sådana saker.

I den första versionen av sajten som nu är lanserad finns en rad olika material att välja på. Behnam räknar upp vanlig vit vinyl med matt eller blank finish, men också allt ifrån hårdhäftande vinyl för starkare ändamål och transparent vinyl till avtagbar vinyl och reflexvinyl.

– Vill man sedan ha hjälp med att ha klistermärken på ark eller etikettrullar kan man mejla oss så löser vi det till kunden också.

Annons

Enstyck till bulkbeställningar

Han säger att Stickerloco inte ställer några krav när det gäller kvantitet. Det går att beställa ett enda klistermärke, säger han men tillägger att kunden då får räkna med lite längre leveranstid än om man skulle bulkbeställa 100 stycken i ett svep.

– Tanken är att göra det enkelt för kunden och kunna konfigurera allt online. I version två ska vi kunna lägga ut klistermärken på ark där vi har bestämda mått som det sedan går att designa i.

Vilka kunder vänder ni er till?

– Egentligen alla typer av kunder. Stickerloco är främst nischat inom B2C, alltså privatkunder. Men det roliga är att när vi lanserade hemsidan så var de första två kunderna företagskunder. Så det är kul också.

– Vi älskar möjligheten att designa själv. Lokalt är det just det vi gör. Kunden har en logga
och en idé och sedan tar vi fram skisser efter det. Vi förverkligar sedan kundens önskemål.
Och nu med Stickerloco gör vi det med klistermärken.

Vi frågar om hur Benham ser på konkurrensen och andra aktörer. En framgångssaga är den stora aktören Stickerapp. Han säger att de såklart är en förebild och att de ”har gjort en fantastisk resa” och i dag har en enorm maskinpark. Som nystartad mindre utmanare får de konkurrera med det de gör bäst:

– Men jag tycker vi har en bra grund och vi får sticka ut på vårt sätt och leverera kvalitet i allt vi gör med snabba leveranser, säger han och fortsätter:

– Vi ser en trend i att kunder vill ha snabba leveranser och det är där jag ser att vi kan konkurrera.

Snabba med att gå live

Hur e-handelssatsningen fortskrider återstår att se, men planer finns:

– Nu är vi live med Stickerloco.com och marknadsföringen har
vi dragit igång också. Och vi ser en framtid där vi kommer inkludera fler produkter och
möjligheter för personalisering. Om det är under varumärket stickerloco eller kanske Dibor,
det är inte fastställt men med den maskinpark vi har kan vi erbjuda ett väldigt bra och brett
sortiment.

Hur känns det nu då när allt är igång?

– Det känns sjukt och bra. Vi gick ut med det, körde en Facebook-annons och efter två timmar kom första ordern. Då kände vi att vi gjort ett bra jobb, att folk känner sig hemma i det och tycker att det är enkelt att beställa. Det var ett bra kvitto. Senare under kvällen tickade det in två ordrar till så det gick fort. I dag har jag producerat dem, skurit ner dem och packat ner dem, säger han när vi når honom en dag efter lanseringen.

Det är annorlunda att bedriva e-handel jämfört med att vara ett lokalt tryckeri. Det fysiska kundmötet byts ut till att endast ske på mejl, chatt eller telefon. Men Behnam Borghey poängterar dock att de har goda erfarenheter i huset av att lyckas bygga relationer och kundkontakter även utan träffa kunderna.

– Vi träffar företagskunder varje dag på Dibor. Men helt plötsligt får vi inte träffa kunderna nu som köper klistermärken. Det känns lite konstigt att komma tillbaka till det men samtidigt roligt. Man ”träffar” så mycket fler och då nationellt och inte bara i lilla Kalmar.

Annons

Yangi värvar innovationschef från Stora Enso

ElisabethBergvallYangiCInO 1800
Ämnen i artikeln: Yangi

Svenska Yangi, som utvecklar en teknik för att torrforma fiberförpackningar, har värvat en ny chief innovation officer.

Ämnen i artikeln: Yangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt förpackningsmaterial av ull ska halvera mängden plast

Wooli 1800

Konsumenten vill ha koll på förpackningens hållbarhet – men man saknar kunskap i frågan och verkar inte heller göra något åt det.

Estniska Woola har som affärsidé att använda ull för att tillverka produkter som ersätter exempelvis bubbelplast i förpackningar.

Bolagets målsättning är att halvera användningen av bubbelplast gjord av fossila bränslen till 2030 genom att använda spillull från lokala fårfarmare för att producera förpackningsemballage.

Annons
Anna Liisa Palatu
Anna-Liisa-Palatu har grundat bolaget.

Enligt en undersökning som företaget har initierat så påverkas tre av fyra konsumenter inte av förpackningens hållbarhet vid deras val av inköp, leverantör eller butik i dagsläget, men majoriteten skulle till och med kunna tänka sig att betala mer för en hållbar förpackning.

9 av 10 har ingen aning

Sveriges invånare beställer i snitt hem två e-handelspaket per person och månad. Men nio av tio konsumenter har inte koll på om de förpackningar som de får hem är hållbara eller inte. Däremot uppger en ungefär lika stor andel att de tycker att det är viktigt att de förpackningar som de beställer hem består av hållbara material.

– Vi vet att närmare hälften av alla e-handelsförpackningar är gjorda av icke hållbara material som till exempel plast. Genom att öka medvetenheten bland konsumenter om detta ökas pressen på e-handelsbranchen. Att minska andelen fossilbaserade förpackningar är möjligt om fler använder sin konsumentmakt, säger Anna-Liisa Palatu, vd och medgrundare av Woola i ett pressmeddelande.

– Det finns alternativ till både plast och andra material, men det är få som vet om det. Exempelvis är överbliven ull från bondgårdar ett mycket slitstarkt material som kan återanvändas flera gånger, istället för plast. Idag förstörs över hälften av all ull från svenska bondgårdar. Ett fantastiskt material som kan användas till så mycket annat – till exempel förpackningar, avslutar Anna-Liisa Palatu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

Krisbroschyr

✔️Lägger ut tryckningen på underleverantör ✔️”Detta är inte som vilket jobb som helst.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Om krisen eller kriget kommer” – nya broschyren ska nå ännu fler hushåll

Christina Andersson Fotograf Melker Dahlstrand 1800

Så många får den nya broschyren med samhällsinformation.

Det var 2018 den omtalade broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” skickades ut till alla hushåll i Sverige. En ny version av broschyren med uppdaterad samhällsinformation ska skickas ut i slutet av november.

LÄS OCKSÅ: De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

– Vi går nu in i ett skede med produktion som bland annat omfattar grafisk formgivning och disposition, säger Christina Andersson, projektledare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), till Branschkoll.

Den förra broschyren landade i brevlådan hos cirka 4,8 miljoner hushåll i Sverige.

Hur stor blir upplagan denna gång?

– Den totala upplagan är 5 644 000 i dagsläget. En ny beräkning av antalet hushåll kommer i höst. Men det skiljer sig inte så mycket.

Christina Andersson säger att broschyren även denna gång kommer att vara i A5-formatet. Sidomfånget och valet av papper, har det ännu inte fattats beslut om.

Annons

Omvärlden och Sveriges situation ser annorlunda ut i dag jämfört med när den förra broschyren kom ut. 24 februari 2022 inledde Ryssland sitt fullskaliga krig i Ukraina. 7 mars 2024 blev Sverige medlem i NATO.

Kan du säga något om vilka nyheter gällande innehåll som finns med i den nya versionen?

– Den nya broschyren Om krisen eller kriget kommer, innehåller både uppdaterad och utvecklad information som finns i den nuvarande broschyren samt nya avsnitt med bland annat råd till privatpersoner kring hur man kan förbereda sig inför kris och krig och agera rätt om något allvarligt inträffar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Distributionsföretag rustar i produktionen

20240620 123531 1800

Efter utköpet från Exakta: ”Vi får samarbetspartners hela tiden”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort pengahål efter konkursen i V-tab

KK skulder
Ämnen i artikeln: V-TAB

V-tab försattes i konkurs i mars 2024 och storleken på bolagen i koncernen gör det till en komplex konkurs som nu börjar redas ut.

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidsblick på efterbehandling

Framtidsblick efterbehandling
Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini

✔️Så ska maskinerna bli smartare i framtiden ✔️Inline är framtiden och mjukvarukoppling mellan maskiner och MIS-system blir avgörande ✔️Ännu mer automation för bättre drift och kalibrering av papper

Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En helt ny tryckt medieprodukt – tar sig in i varje brevlåda

Janne Reaktion 1 1800
Ämnen i artikeln: ADR

”Det är något helt nytt inom svensk marknadsföring”.

I slutet av maj landade första utgåvan av Tipset! hos svenska hushåll.

Det är en helt ny medieprodukt som kommer ge annonsörer möjlighet att nå alla Sveriges hushåll, menar Reaktion som står bakom den nya produkten.

Genom att adressera produkten så stoppas man inte av ”nej tack”-dekalen som sitter på över hälften av alla Sveriges brevlådor idag.

– I en tid då annonsörer behöver spendera sina mediepengar på ett smart sätt som ger effekt, så har brevlådan varit en kanal som blivit svårtillgänglig eftersom portpriserna höjs och att utdelningen begränsas, säger Jan Ringsö som är vd på Reaktion.

tipset ex
Tipset är en adresserad produkt som skickas till svenska hushåll.

Man menar att detta är en unik reklamlösning som erbjuder företag möjligheten att nå ut till potentiella till en femtedel av kostnaden för vanlig, adresserad direktreklam eftersom distributionskostnaderna delas med andra annonsörer.

– Tipset! är inte bara ett adresserat direktutskick, det är något helt nytt inom svensk marknadsföring. Som enda mediekanal i Sverige, kan våra annonsörer via Tipset! nå alla Sveriges hushåll, vilket innebär 50 procent fler hushåll jämfört med traditionell oadresserad reklam, säger Jan Ringsö.

– Annonsörer vet idag att rätt gjort så är brevlådan en mycket effektiv kanal som ger mycket goda resultat och driver både försäljning och trafik till både e-handel och butik.

Stibo står för trycket

Branschkoll ställde några frågor till Jan Ringsö på byrån Reaktion som står bakom produkten.

Ni skickar alltså detta adresserat till alla svenska hushåll?

– Första numret skickar vi till 300 000 hushåll men vi har möjligheten att skicka till alla hushåll vilket vi gör i samspel med våra annonsörer.

Är det samma tryck/innehåll till samtliga mottagare?

Annons

– Beror på vilken annonsör vi jobbar med. Men i grunden ja.

Vem är det som sköter distributionen?

– City Mail är en av våra huvudpartners tillsammans med Stibo. Men för att kunna komma ut i hela landet så kommer vi även att anlita Postnord.

Går det att avsäga sig om man inte vill ha detta?

– Det gör man isåfall via NIX DM.

Är det Reaktion som är avsändare och sköter samordning/tryck?

– Reaktion och vår sajt Vårahem.se är avsändare och står för alla delar. 

Av vem och/eller var trycks det?

– Stibo har varit en viktigt partner för oss för att komma ut i detta första numret. Stor eloge både till Stibo och City Mail. 

QR-koderna som finns på de olika sidorna är de samma för alla eller kan ni printa dem tillsammans med adressen och därmed kunna göra dem spårbara?

– Det är inte möjligt i det utförandet vi har idag. Men det är möjligt om man vill, men det kommer påverka ekonomin i produkten.

Fyra utgåvor 2024 och tolv planeras för 2025

Nästa utgåva av Tipset! planeras att distribueras i samband med skolstarten i augusti, följt av särskilda utgåvor för Black Friday samt julhandeln. Under 2025 är målet att distribueras en gång per månad.

Ämnen i artikeln: ADR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ruter investerar i digitalpress med XL-feeder

Erik Tibell Ruter 1800
Ämnen i artikeln: RuterVisutech

Ruter i Laholm investerar i en digitalpress från Fujifilm.

Det är en Fujifilm Revoria Press EC1100 som man köper av Visutech.

– Vi ser fram emot att växa och utvecklas som partner, och det är något vi känner att vi kan göra med Visutech. Det är en viktig faktor för oss när vi väljer leverantör, säger Erik Tibell som är prepresschef på Ruter.

Den nya pressen är utrustad med en XL-feeder i stället för en vanlig, vilket gör det möjligt för Ruter att köra bannerformat upp till 1,2 meter långa.

Den har också en så kallade ”folding unit”, vilket gör att Ruter kan producera färdigfalsade foldrar för direkt leverans, både i Z-fals och rull-fals, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: RuterVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriernas uppskjutna skatter – så här står det till

Skatteverket 1800
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Och så här går det med återbetalningarna.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons