Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör
En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.
Den nya leverantören heter ”AODACi” och är startad av Alexandre Gil, tidigare försäljningschef på Stricker. Men det nystartade bolaget har fortfarande starka kopplingar till Stricker och delar bland annat lageryta och förädlingsutrustning och har följdaktligen precis som Stricker sin bas i Portugal.
Vidare kommer Strickers säljteam ansvara för försäljningen av Aodacis produkter. Trots det här så är Aodaci ett ”helt fristående” bolag med en annan ägarstruktur än Stricker, menar bolagets grundare Alexandre Gil.
”Tydligt att vi tillhör premium-segmentet”
– Vår kollektion har ett starkt fokus på hållbarhet och design och positionerar sig tydligt inom premium-segmentet. Vår vision för bolaget är att hela tiden växa inom hållbarhet med fler certifikat och bättre produkt-konstruktioner samtidigt som vi kan innovera vår produkt-design som vi presenterar för marknaden år till år, säger Alexandre Gil till Branschkoll.
Aodaci är igång för fullt sedan januari och håller just nu på att fylla upp sina lager. Man ställde ut tillsammans med Stricker på mässan i januari.
Bland bolaget produkter återfinns bland annat hörlurar och vattenflaskor med ett tydligt designfokus.
”Branschen går in i en mognadsfas”
Aodaci besökte också PSI och i ett inlägg på Linkedin delar Alexandre Gil med sig av sina observationer under den mässan. Han berättar bland annat om hur den europeiska profilmarknaden får in allt mer ”smarta pengar” från investmentbolag. Något som redan är vardagsmat i USA men ett lite nyare fenomen för europeiska bolag.
– PSI signalerar starten för den europeiska reklambranschen och är en utmärkt indikator på marknadens tillstånd. Några märkbara trender under mässan:
- Alla visade upp en hållbarhetsberättelse (om det verkligen innebär ett hållbart erbjudande är en annan fråga…)
- Montrarna har blivit mindre (den postpandemiska världen har gjort alla mer rationella)
- En ökning av professionalismen bland besökarna (kortare och mer målinriktade möten), säger han och fortsätter:
– Detta är goda nyheter för en bransch som under många år behövt bekämpa flera stigman (från att sälja icke relevanta artiklar till att befolkas av amatörer) och som nu är på väg in i sin mognadsfas. Det finns ingen bättre indikator på detta påstående än att se ankomsten av så kallade ”smart pengar” (privata kapitalfonder) till vår marknad (redan en utbredd verklighet i USA, fortfarande i sina tidiga skeden i Europa).
Allt mer smarta pengar tillförs till branschen
Exempel på dessa smarta pengar menar Gil är PF Concept som delvis ägs av Charlesbank Capital Partners och XD Connects som delvis ägs av Rivean Capital (tidigare Gilde Buy Out Partners).
Även Aodaci har en stark investerare i ryggen, Testa Group (med en årlig omsättning på cirka 200 miljoner euro) som äger 70 procent av bolaget, resterande 30 procent ägs av Aodacis ledning. Och enligt dokument Branschkoll tagit del av så ska Testa Group alltid äga minst 2/3 av bolaget.
När det kommer till samarbetet mellan Stricker och Aodaci beskriver man de fördelar som sägs finnas såhär:
Fördelarna för Aodaci är att vi kommer snabbare till markanden med minst två år och vi får ta del av ovärderlig kunskap och erfarenhet som Stricker samlat på sig under decennier. För Stricker är fördelarna skalbarhet som möjliggör mer effektiv resurshantering och ett förbättrat förhandlingsläge. Vidare får Stricker in betydande pengar enligt en ekonomisk överenskommelse som bidrar till en gemensam framgång. Avslutningsvis är Aodacis erbjudande ett komplement till Strickers och medför därför ingen risk för kannibalisering.
Ambitiösa hållbarhetsmål
Förutom hållbarhetsmålen satsar man på att ta fram fler produkter och planerar att lansera ett 70-tal nya produkter under Q2 och Q3.
Läs mer om hur och varför bolaget grundandes och om Alexandre Gils perspektiv på branschen i hans Linkedin-inlägg här nedan.