Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

Nystartad profilleverantör har en tydlig vision för framgång.
Nystartad profilleverantör har en tydlig vision för framgång.

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

Den nya leverantören heter ”AODACi” och är startad av Alexandre Gil, tidigare försäljningschef på Stricker. Men det nystartade bolaget har fortfarande starka kopplingar till Stricker och delar bland annat lageryta och förädlingsutrustning och har följdaktligen precis som Stricker sin bas i Portugal.

Vidare kommer Strickers säljteam ansvara för försäljningen av Aodacis produkter. Trots det här så är Aodaci ett ”helt fristående” bolag med en annan ägarstruktur än Stricker, menar bolagets grundare Alexandre Gil.

”Tydligt att vi tillhör premium-segmentet”

– Vår kollektion har ett starkt fokus på hållbarhet och design och positionerar sig tydligt inom premium-segmentet. Vår vision för bolaget är att hela tiden växa inom hållbarhet med fler certifikat och bättre produkt-konstruktioner samtidigt som vi kan innovera vår produkt-design som vi presenterar för marknaden år till år, säger Alexandre Gil till Branschkoll.

Aodaci är igång för fullt sedan januari och håller just nu på att fylla upp sina lager. Man ställde ut tillsammans med Stricker på mässan i januari.

Annons

Bland bolaget produkter återfinns bland annat hörlurar och vattenflaskor med ett tydligt designfokus.

”Branschen går in i en mognadsfas”

Aodaci besökte också PSI och i ett inlägg på Linkedin delar Alexandre Gil med sig av sina observationer under den mässan. Han berättar bland annat om hur den europeiska profilmarknaden får in allt mer ”smarta pengar” från investmentbolag. Något som redan är vardagsmat i USA men ett lite nyare fenomen för europeiska bolag.

– PSI signalerar starten för den europeiska reklambranschen och är en utmärkt indikator på marknadens tillstånd. Några märkbara trender under mässan:

  • Alla visade upp en hållbarhetsberättelse (om det verkligen innebär ett hållbart erbjudande är en annan fråga…)
  • Montrarna har blivit mindre (den postpandemiska världen har gjort alla mer rationella)
  • En ökning av professionalismen bland besökarna (kortare och mer målinriktade möten), säger han och fortsätter:

– Detta är goda nyheter för en bransch som under många år behövt bekämpa flera stigman (från att sälja icke relevanta artiklar till att befolkas av amatörer) och som nu är på väg in i sin mognadsfas. Det finns ingen bättre indikator på detta påstående än att se ankomsten av så kallade ”smart pengar” (privata kapitalfonder) till vår marknad (redan en utbredd verklighet i USA, fortfarande i sina tidiga skeden i Europa).

Allt mer smarta pengar tillförs till branschen

Exempel på dessa smarta pengar menar Gil är PF Concept som delvis ägs av Charlesbank Capital Partners och XD Connects som delvis ägs av Rivean Capital (tidigare Gilde Buy Out Partners).

Även Aodaci har en stark investerare i ryggen, Testa Group (med en årlig omsättning på cirka 200 miljoner euro) som äger 70 procent av bolaget, resterande 30 procent ägs av Aodacis ledning. Och enligt dokument Branschkoll tagit del av så ska Testa Group alltid äga minst 2/3 av bolaget.

Annons

När det kommer till samarbetet mellan Stricker och Aodaci beskriver man de fördelar som sägs finnas såhär:

Fördelarna för Aodaci är att vi kommer snabbare till markanden med minst två år och vi får ta del av ovärderlig kunskap och erfarenhet som Stricker samlat på sig under decennier. För Stricker är fördelarna skalbarhet som möjliggör mer effektiv resurshantering och ett förbättrat förhandlingsläge. Vidare får Stricker in betydande pengar enligt en ekonomisk överenskommelse som bidrar till en gemensam framgång. Avslutningsvis är Aodacis erbjudande ett komplement till Strickers och medför därför ingen risk för kannibalisering.

Ambitiösa hållbarhetsmål

aodaci sustain
Här är Aodacis hållbarhetsmål kommande tre år, där de bland annat ska köpa skog och kompensera. Bild: Aodaci.

Förutom hållbarhetsmålen satsar man på att ta fram fler produkter och planerar att lansera ett 70-tal nya produkter under Q2 och Q3.

Läs mer om hur och varför bolaget grundandes och om Alexandre Gils perspektiv på branschen i hans Linkedin-inlägg här nedan.

Annons
Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons