Tio kontor lämnar Koneo och bildar nytt bolag

Gibon tryckeri
Mia Åslander är marknadschef och Erik Asker är talesperson för nya Gibon-gruppen. (Bild: Gibon)

En ny medlemsägd företagsgrupp lanseras under namnet Gibon, bolaget satsar på att hjälpa små och medelstora företag med sin digitala transformation.

2015 sålde Konica Minolta efter fyra års ägande Koneo till två tidigare ägare. Nu lämnar tio partners kedjan och startar medlemsägda Gibon.

Affärsidén går ut på att hjälpa små och medelstora företag med digitala lösningar, genom att kombinera en lokal förankring med en bred kompetens. Gibon tar fastighetsbranschen som exempel och säger att visningar sker virtuellt och budgivning online. Och att detta är en transformation som gäller många branscher.

– Alla våra medlemmar har olika kompetensområden och vår affärsmodell bygger på att vi nyttjar varandras spetskompetenser mellan kontoren, säger Mia Åslander, marknadschef för Gibon, i ett pressmeddelande. 

Det är tio före detta affärsavtalspartners från Koneo som går samman och bildar Gibon. Företaget är medlemsägt och har redan från start 130 medarbetare och en omsättning på 300 miljoner kronor, uppdelat på tio kontor. Planen är att växa, genom att öppna nya kontor runt om i landet och Gibon har som målsättning att omsätta 1,5 miljarder om fem år. 

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons