Sveriges profilhjärta slår hårda slag i Dingle

Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.
Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.

Det tog ett tag att landa från resan till Dingle, ”metropolen” som nästan alla, förutom Tomas Jansson, lite lätt ironiskt refererade till Dingle som. Men om du är en tisha från Clique eller en mugg från D&J, ja då är Dingle sannerligen en metropol.

Där bor miljontals produkter, backar, pallar, truckar, hyllmeter efter hyllmeter fyllda med några av Sveriges mest sålda profilprodukter som pumpas ut från Dingle till företag runt om i Norden likt hur ett hjärta förser kroppen med blod. Anläggningen med sina styvt 160 medarbetare fördelat på kontor, lager och produktion är kort och gott – imponerande.

Lokalerna där New Wave Mode håller till slingrar sig som långa labyrinter, de har byggts ut i omgångar genom åren och jag slussas från rum till rum, utan guidning hade jag garanterat gått vilse. Glöm storyn om t-shirttryck hemma i föräldrarnas källare, det var här allt började på riktigt en gång i tiden.

Och New Wave Mode med varumärkena Clique, Cutter & Buck och Toppoint samt det egna bolaget D&J Frantextil som Tomas Jansson (Torsten Janssons bror) är vd över håller fortsatt till i lokalerna. Tillsammans med Projob som just nu vinner mark i workwear-segementet.

Förutom Toppoint som har all sin produktion i Polen, så har man nu kapacitet att förädla samtliga mjuka produkter och håller på att bygga upp kapacitet för att förädla även de hårda. Vidare är man buffertlager för Norra Europa och till Dingle kommer inkommande gods från Asien direkt till porten. Nämnvärt är att lagret här är av typen tullager, vilket betyder att varorna tullas in först när de blivit köpta, något som kräver lite mer säkerhet och en del andra rutiner.

Lagret hanterar samtliga varumärken som ingår i New Wave Mode, man har också tre externa lager runt om i Sverige som tillhör samma IT-system. Enligt uppgift så blir helheten, med Dingle som hjärtat i operationen, New Wave Groups största enskilda lager i världen.

Satsat 50 miljoner och köpt en åker

New Wave dingle 3
Robotarna åker runt på toppen av Autostore-lagret, en best med 37.500 backar i sig fördelade på flera våningar. En investering på totalt 30 miljoner kronor.
OBS, klicka på bilderna för att göra dem större.

Men även om lokalerna byggts ut i omgångar sedan någon gång i mitten på 90-talet då man först flyttade in så är kanske de senaste två årens satsningar de mest signifikanta New Wave Mode har gjort. Totalt har man investerat 50 miljoner kronor, pengarna har främst gått till ett automatiserat lager från Autostore och till en maskinpark för förädling på mjuka profilprodukter.

– Vi var tvungna att investera i ett robotlager för att kunna hålla våra leveranslöften och för att få plats i de här lokalerna på lång sikt, det går inte att stapla på höjden i oändlighet, förklarar Tomas Jansson och fortsätter:

– Robotarna klarar nästan ett helt arbetspass på 8 timmar innan de måste laddas, det är väldigt få driftstopp, om det väl blir fel handlar det oftast om att en för stor produkt hamnat i backen, en otymplig jacka eller sådär som roboten inte lyckas få grepp om. Dessutom lär sig robotarna själva över tid vilka varor som är mest populära och dessa hamnar i mer centrala backar.

Det går tre heltidstjänster bara till att mata Autostore-lagret med produkter och det är ”väldigt viktigt att man gör rätt vid in-skanning”, annars blir det fel på andra sidan där en handfull personer packar ner de produkter som robotarna rullar ut i backar. En mur av kartonger hamnar sedan på rullband och över till leveranskorgar som Postnord kommer och hämtar två gånger om dagen.

new wave dingle 1
Till vänster syns en medarbetare som matar Autostore-backarna med nya produkter. Till höger ses en annan medarbetare som plockar ihop ordrar från de produktbackarna som kommer ut ur slussen.

– Vårt leveranslöfte är 1-3 arbetsdagar på de flesta ordrarna, men oftast så fixar vi att leverera dagen efter ordern läggs, förklarar Tomas.

Fakta om New Wave Modes Autostore-lager:

  • Utgörs av 37.500 backar med varor och ett 15-tal robotar som åker runt och flyttar dessa backar fram och tillbaks.
  • Två portar för att leverera in varor, där tre personer jobbar i tvåskift för att fylla på med varor.
  • Lagret har varit i full produktion i drygt 1 år nu.
  • Gör 10 personers jobb över ett arbetsår.
  • Enklare att lära säsongsarbetare till den typen av arbetsuppgifter.
  • Kan bli aktuellt att addera fler robotar som plockar varor i närtid.

Bakom Autostore-lagret tornar en stor åker upp sig, Tomas pekar på den och säger:

– Vi har köpt den åkern, den är på 7 hektar, vi kommer inte bygga något där nästa år eller året efter det, men det vore oansvarigt att inte planera för den möjligheten. New Wave Mode ska gå bra om 5 och 10 år också.

new wave lager
”Vi har goa lagernivåer nu”. Här sitter Mattias Bernhardsson som är ansvarig på produktionskontoret, en del av Mattias jobb är att hålla koll på vad som finns i lagret och var det finns. Det kommer in mellan 8 och 10 containrar i veckan fyllda med produkter till lagret i Dingle. På frågan hur många produkter det är på lagret just nu svarar Mattias blixtsnabbt ”8.000 Projob, 20.000 New Wave mode och 2.000 D&J, give or take, och då pratar vi såklart artikelnummer.”

Investerat kraftigt i förädling av mjuka (och hårda) produkter – ”Jag ska inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden”

Ja det har väl inte undgått någon i Profilsverige att New Wave Mode just nu håller på att bygga upp en modern produktionsanläggning för förädling av framförallt textil i Dingle.

Trots det vill Tomas Jansson inte göra en alltför stor affär av saken, det ses mer som en naturlig utveckling, en sidebusiness bredvid att utveckla bra produkter och leverera dem på ett tillförlitligt sätt.

Förädlings-enheten som erbjuder alla sorters transfertryck samt tillverkning av transfer och brodyr har dock relativt hög kapacitet och i höstas fick man för första gången testa vad anläggningen går för när en stor order kom in.

– Vi körde igenom en order på 40.000 tröjor med tillhörande transfertryck på en vecka, berättar Tomas Jansson.

special new wave
På ”Specialavdelningen” är man just specialiserade på att göra ändringar i standardsortimentet och hjälpa kunderna leverera skräddarsydda förfrågningar. Emma Wikheim berättar för Branschkoll att en av de mest udda förfrågningar som kommit in var på att ta fram en präglad koskälla, ”där fick vi säga nej”, berättar Emma.

Enligt Tomas Jansson så är det vinnande konceptet en kombination av att förädlingsenheten ligger i anslutning till New Wave Modes stora lager och på så sätt kan förädla produkter från Projob, D&J och Clique för att få tillräcklig volym i produktionen. Samt att man har tagit fram ett digitalt system för att göra det enkelt att beställa en produkt med förädling, samt få se bilder på hur det kommer se ut.

– Vi har tagit fram ett digitalt system där återförsäljaren kan lägga en order där denne kan välja produkt, typ av förädling och sen få se priset direkt. Det här underlättar ofta ganska mycket för återförsäljaren, eftersom de direkt kan se vad provisionen till säljaren blir utan att behöva matcha fakturor. Vi har lagt ner mycket energi på de här systemen för förädling och en transfershop där man kan köpa färdiga transfers.

Annons

Vad är målet med den här anläggningen?

– Det har länge varit standard i branschen att hårda produkter levereras förädlade och klara och när vi tittar framåt så tror vi att det kommer bli allt vanligare med det förfarandet även på mjuka produkter. Här får du en faktura, en leverans och en part att prata med vid eventuella reklamationer och dylikt, säger Jansson och fortsätter:

– Kunden köper varan precis som vanligt och vill du ha förädlingen också så finns den möjligheten, allt sker digitalt och det är bara att lägga till loggan. Det kan vara så att man tar hjälp av oss ibland under högsäsong när man vill fokusera fullt ut på försäljning och sedan när det är lite lugnare ja då vill man kanske börja trycka själv igen.

Tomas menar att de av erfarenhet vet att det vid högsäsong finns det för lite produktionskapacitet för förädling av profilprodukter i Sverige och att den anläggning man nu byggt kommer kunna hantera en del av det underskottet.

brodyr new wave
Full fart på Brodyr-avdelningen.
transfer new wave mode
Likaså på transferavdelningen.

Är det fritt fram för hela Profilsverige att ta hjälp av er?

– Absolut, i början fick New Wave Profiles medlemmar lite tjuvstart för att testa anläggning men nu när vi är igång på riktigt så är det fritt fram att ta hjälp med förädling, medlem eller inte.

Vad har varit den största utmaningen med det här projektet?

– En utmaning med att erbjuda något nytt är att bryta en befintligt vana, att få någon att göra ett aktivt val, det tar alltid tid med nyheter och att nå ut genom informationsflödet. Bäst effekt får vi när vi tar hit kunden och visar dem vad det är vi har byggt upp här, säger Tomas Jansson och fortsätter:

– Sen ska jag inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden och bygga upp ett nytt system för hur vi gör saker, men det har vi klarat av nu.

Fick reklamera de 8 enheterna man köpte av Coloreel

En annan utmaning man stötte på var den beställning man gjorde av Coloreel då man investerade i 8 av deras enheter för att färga tråd med Inkjet.

– Vi fick det inte att funka, resultaten blev inte tillräckligt enhetliga och det är ju det som är grundprincipen med profilering, att det ska se likadant ut förklarar Tomas.

Anställt säljare till D&J och har planer på att börja förädla hårda produkter också

Förädling av hårda produkter är nästa plan hos New Wave Mode. Framförallt är det D&J-sortimentet då med ett sortiment mer fokuserat på hårda produkter som är nästa steg.

Vidare har man anställt en till säljare till bolaget, det är Anna Öhman som kommer från PSS och börjar i mitten på juni, då ska hon bearbeta Mälardalen och Stockholmsregionen för D&Js räkning.

Fakta om New Wave Modes förädlingskapacitet i Dingle:

  • Har investerat cirka 20 miljoner i produktionsutrustning och mjukvara senaste två åren.
  • Har 10 transferpressar och 4 stycken brodyrmaskiner med 8 huvuden var.
  • Har även börjat bygga upp en maskinpark för förädling av hårda produkter, räknar med att komma igång i höst.
  • Tagit fram IT-system för att förenkla beställningar av förädla plagg där slutpris och skiss framkommer direkt.
  • Sysselsätter 10 personer.

Viktigt för Dingle, viktigt för New Wave Group och viktigt för svenskt näringsliv

lager dingle
Utsiktsbild över delar av lagret.

New Wave Modes anläggning i Dingle är som sagt imponerade och det är svårt att förstå hur omfattande det är, även om man har varit där en hel dag. Människorna man träffar är glada, personalomsättningen är låg och lovorden om Tomas Jansson som chef kommer ofta och ärligt.

Kanske beror den höga trivseln på att det finns med i New Wave Groups verksamhetsbeskrivning att man ska ha roligt på jobbet. Det här tar bland annat formen av årliga jul- och sommarfester och regelbundna brännbollsturneringar. Glada medarbetare presterar bättre och som Tomas säger ”Förutom alla uppenbara fördelar med det, så är det alltid mycket roligare att vara bussig och snäll”.

– Att ha en sund företagskultur är en konkurrensfördel, vi är en platt organisation, det är enkelt och prestigelöst här och vi ger våra medarbetare både frihet och ansvar och den här organisationen bär sig just genom att vi omger oss med duktiga medarbetare, säger Tomas Jansson.

Och när man bjuder in till öppna dagar kommer samhället i Dingle på besök i drivor, kollar in lokalerna, ställer frågor, äter lite lunch och får en goodiebag. Det här skapar goodwill i samhället och gör New Wave till en attraktiv arbetsgivare.

Så New Wave Mode är viktigt för Dingle, en stor arbetsgivare i en liten kommun, det är viktigt för New Wave Group att komma ihåg hur och var allt började för att inte tappa bort sina värderingar, sin ödmjukhet och sitt bondförnuft.

Och det är viktigt för svenskt näringsliv att det finns väloljade organisationer som kan fortsätta leverera allas våran favoritmarknadsföring, produktmedia.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons