Sveriges profilhjärta slår hårda slag i Dingle

Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.
Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.

Det tog ett tag att landa från resan till Dingle, ”metropolen” som nästan alla, förutom Tomas Jansson, lite lätt ironiskt refererade till Dingle som. Men om du är en tisha från Clique eller en mugg från D&J, ja då är Dingle sannerligen en metropol.

Där bor miljontals produkter, backar, pallar, truckar, hyllmeter efter hyllmeter fyllda med några av Sveriges mest sålda profilprodukter som pumpas ut från Dingle till företag runt om i Norden likt hur ett hjärta förser kroppen med blod. Anläggningen med sina styvt 160 medarbetare fördelat på kontor, lager och produktion är kort och gott – imponerande.

Lokalerna där New Wave Mode håller till slingrar sig som långa labyrinter, de har byggts ut i omgångar genom åren och jag slussas från rum till rum, utan guidning hade jag garanterat gått vilse. Glöm storyn om t-shirttryck hemma i föräldrarnas källare, det var här allt började på riktigt en gång i tiden.

Och New Wave Mode med varumärkena Clique, Cutter & Buck och Toppoint samt det egna bolaget D&J Frantextil som Tomas Jansson (Torsten Janssons bror) är vd över håller fortsatt till i lokalerna. Tillsammans med Projob som just nu vinner mark i workwear-segementet.

Förutom Toppoint som har all sin produktion i Polen, så har man nu kapacitet att förädla samtliga mjuka produkter och håller på att bygga upp kapacitet för att förädla även de hårda. Vidare är man buffertlager för Norra Europa och till Dingle kommer inkommande gods från Asien direkt till porten. Nämnvärt är att lagret här är av typen tullager, vilket betyder att varorna tullas in först när de blivit köpta, något som kräver lite mer säkerhet och en del andra rutiner.

Lagret hanterar samtliga varumärken som ingår i New Wave Mode, man har också tre externa lager runt om i Sverige som tillhör samma IT-system. Enligt uppgift så blir helheten, med Dingle som hjärtat i operationen, New Wave Groups största enskilda lager i världen.

Satsat 50 miljoner och köpt en åker

New Wave dingle 3
Robotarna åker runt på toppen av Autostore-lagret, en best med 37.500 backar i sig fördelade på flera våningar. En investering på totalt 30 miljoner kronor.
OBS, klicka på bilderna för att göra dem större.

Men även om lokalerna byggts ut i omgångar sedan någon gång i mitten på 90-talet då man först flyttade in så är kanske de senaste två årens satsningar de mest signifikanta New Wave Mode har gjort. Totalt har man investerat 50 miljoner kronor, pengarna har främst gått till ett automatiserat lager från Autostore och till en maskinpark för förädling på mjuka profilprodukter.

– Vi var tvungna att investera i ett robotlager för att kunna hålla våra leveranslöften och för att få plats i de här lokalerna på lång sikt, det går inte att stapla på höjden i oändlighet, förklarar Tomas Jansson och fortsätter:

– Robotarna klarar nästan ett helt arbetspass på 8 timmar innan de måste laddas, det är väldigt få driftstopp, om det väl blir fel handlar det oftast om att en för stor produkt hamnat i backen, en otymplig jacka eller sådär som roboten inte lyckas få grepp om. Dessutom lär sig robotarna själva över tid vilka varor som är mest populära och dessa hamnar i mer centrala backar.

Det går tre heltidstjänster bara till att mata Autostore-lagret med produkter och det är ”väldigt viktigt att man gör rätt vid in-skanning”, annars blir det fel på andra sidan där en handfull personer packar ner de produkter som robotarna rullar ut i backar. En mur av kartonger hamnar sedan på rullband och över till leveranskorgar som Postnord kommer och hämtar två gånger om dagen.

new wave dingle 1
Till vänster syns en medarbetare som matar Autostore-backarna med nya produkter. Till höger ses en annan medarbetare som plockar ihop ordrar från de produktbackarna som kommer ut ur slussen.

– Vårt leveranslöfte är 1-3 arbetsdagar på de flesta ordrarna, men oftast så fixar vi att leverera dagen efter ordern läggs, förklarar Tomas.

Fakta om New Wave Modes Autostore-lager:

  • Utgörs av 37.500 backar med varor och ett 15-tal robotar som åker runt och flyttar dessa backar fram och tillbaks.
  • Två portar för att leverera in varor, där tre personer jobbar i tvåskift för att fylla på med varor.
  • Lagret har varit i full produktion i drygt 1 år nu.
  • Gör 10 personers jobb över ett arbetsår.
  • Enklare att lära säsongsarbetare till den typen av arbetsuppgifter.
  • Kan bli aktuellt att addera fler robotar som plockar varor i närtid.

Bakom Autostore-lagret tornar en stor åker upp sig, Tomas pekar på den och säger:

– Vi har köpt den åkern, den är på 7 hektar, vi kommer inte bygga något där nästa år eller året efter det, men det vore oansvarigt att inte planera för den möjligheten. New Wave Mode ska gå bra om 5 och 10 år också.

new wave lager
”Vi har goa lagernivåer nu”. Här sitter Mattias Bernhardsson som är ansvarig på produktionskontoret, en del av Mattias jobb är att hålla koll på vad som finns i lagret och var det finns. Det kommer in mellan 8 och 10 containrar i veckan fyllda med produkter till lagret i Dingle. På frågan hur många produkter det är på lagret just nu svarar Mattias blixtsnabbt ”8.000 Projob, 20.000 New Wave mode och 2.000 D&J, give or take, och då pratar vi såklart artikelnummer.”

Investerat kraftigt i förädling av mjuka (och hårda) produkter – ”Jag ska inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden”

Ja det har väl inte undgått någon i Profilsverige att New Wave Mode just nu håller på att bygga upp en modern produktionsanläggning för förädling av framförallt textil i Dingle.

Trots det vill Tomas Jansson inte göra en alltför stor affär av saken, det ses mer som en naturlig utveckling, en sidebusiness bredvid att utveckla bra produkter och leverera dem på ett tillförlitligt sätt.

Förädlings-enheten som erbjuder alla sorters transfertryck samt tillverkning av transfer och brodyr har dock relativt hög kapacitet och i höstas fick man för första gången testa vad anläggningen går för när en stor order kom in.

– Vi körde igenom en order på 40.000 tröjor med tillhörande transfertryck på en vecka, berättar Tomas Jansson.

special new wave
På ”Specialavdelningen” är man just specialiserade på att göra ändringar i standardsortimentet och hjälpa kunderna leverera skräddarsydda förfrågningar. Emma Wikheim berättar för Branschkoll att en av de mest udda förfrågningar som kommit in var på att ta fram en präglad koskälla, ”där fick vi säga nej”, berättar Emma.

Enligt Tomas Jansson så är det vinnande konceptet en kombination av att förädlingsenheten ligger i anslutning till New Wave Modes stora lager och på så sätt kan förädla produkter från Projob, D&J och Clique för att få tillräcklig volym i produktionen. Samt att man har tagit fram ett digitalt system för att göra det enkelt att beställa en produkt med förädling, samt få se bilder på hur det kommer se ut.

– Vi har tagit fram ett digitalt system där återförsäljaren kan lägga en order där denne kan välja produkt, typ av förädling och sen få se priset direkt. Det här underlättar ofta ganska mycket för återförsäljaren, eftersom de direkt kan se vad provisionen till säljaren blir utan att behöva matcha fakturor. Vi har lagt ner mycket energi på de här systemen för förädling och en transfershop där man kan köpa färdiga transfers.

Annons

Vad är målet med den här anläggningen?

– Det har länge varit standard i branschen att hårda produkter levereras förädlade och klara och när vi tittar framåt så tror vi att det kommer bli allt vanligare med det förfarandet även på mjuka produkter. Här får du en faktura, en leverans och en part att prata med vid eventuella reklamationer och dylikt, säger Jansson och fortsätter:

– Kunden köper varan precis som vanligt och vill du ha förädlingen också så finns den möjligheten, allt sker digitalt och det är bara att lägga till loggan. Det kan vara så att man tar hjälp av oss ibland under högsäsong när man vill fokusera fullt ut på försäljning och sedan när det är lite lugnare ja då vill man kanske börja trycka själv igen.

Tomas menar att de av erfarenhet vet att det vid högsäsong finns det för lite produktionskapacitet för förädling av profilprodukter i Sverige och att den anläggning man nu byggt kommer kunna hantera en del av det underskottet.

brodyr new wave
Full fart på Brodyr-avdelningen.
transfer new wave mode
Likaså på transferavdelningen.

Är det fritt fram för hela Profilsverige att ta hjälp av er?

– Absolut, i början fick New Wave Profiles medlemmar lite tjuvstart för att testa anläggning men nu när vi är igång på riktigt så är det fritt fram att ta hjälp med förädling, medlem eller inte.

Vad har varit den största utmaningen med det här projektet?

– En utmaning med att erbjuda något nytt är att bryta en befintligt vana, att få någon att göra ett aktivt val, det tar alltid tid med nyheter och att nå ut genom informationsflödet. Bäst effekt får vi när vi tar hit kunden och visar dem vad det är vi har byggt upp här, säger Tomas Jansson och fortsätter:

– Sen ska jag inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden och bygga upp ett nytt system för hur vi gör saker, men det har vi klarat av nu.

Fick reklamera de 8 enheterna man köpte av Coloreel

En annan utmaning man stötte på var den beställning man gjorde av Coloreel då man investerade i 8 av deras enheter för att färga tråd med Inkjet.

– Vi fick det inte att funka, resultaten blev inte tillräckligt enhetliga och det är ju det som är grundprincipen med profilering, att det ska se likadant ut förklarar Tomas.

Anställt säljare till D&J och har planer på att börja förädla hårda produkter också

Förädling av hårda produkter är nästa plan hos New Wave Mode. Framförallt är det D&J-sortimentet då med ett sortiment mer fokuserat på hårda produkter som är nästa steg.

Vidare har man anställt en till säljare till bolaget, det är Anna Öhman som kommer från PSS och börjar i mitten på juni, då ska hon bearbeta Mälardalen och Stockholmsregionen för D&Js räkning.

Fakta om New Wave Modes förädlingskapacitet i Dingle:

  • Har investerat cirka 20 miljoner i produktionsutrustning och mjukvara senaste två åren.
  • Har 10 transferpressar och 4 stycken brodyrmaskiner med 8 huvuden var.
  • Har även börjat bygga upp en maskinpark för förädling av hårda produkter, räknar med att komma igång i höst.
  • Tagit fram IT-system för att förenkla beställningar av förädla plagg där slutpris och skiss framkommer direkt.
  • Sysselsätter 10 personer.

Viktigt för Dingle, viktigt för New Wave Group och viktigt för svenskt näringsliv

lager dingle
Utsiktsbild över delar av lagret.

New Wave Modes anläggning i Dingle är som sagt imponerade och det är svårt att förstå hur omfattande det är, även om man har varit där en hel dag. Människorna man träffar är glada, personalomsättningen är låg och lovorden om Tomas Jansson som chef kommer ofta och ärligt.

Kanske beror den höga trivseln på att det finns med i New Wave Groups verksamhetsbeskrivning att man ska ha roligt på jobbet. Det här tar bland annat formen av årliga jul- och sommarfester och regelbundna brännbollsturneringar. Glada medarbetare presterar bättre och som Tomas säger ”Förutom alla uppenbara fördelar med det, så är det alltid mycket roligare att vara bussig och snäll”.

– Att ha en sund företagskultur är en konkurrensfördel, vi är en platt organisation, det är enkelt och prestigelöst här och vi ger våra medarbetare både frihet och ansvar och den här organisationen bär sig just genom att vi omger oss med duktiga medarbetare, säger Tomas Jansson.

Och när man bjuder in till öppna dagar kommer samhället i Dingle på besök i drivor, kollar in lokalerna, ställer frågor, äter lite lunch och får en goodiebag. Det här skapar goodwill i samhället och gör New Wave till en attraktiv arbetsgivare.

Så New Wave Mode är viktigt för Dingle, en stor arbetsgivare i en liten kommun, det är viktigt för New Wave Group att komma ihåg hur och var allt började för att inte tappa bort sina värderingar, sin ödmjukhet och sitt bondförnuft.

Och det är viktigt för svenskt näringsliv att det finns väloljade organisationer som kan fortsätta leverera allas våran favoritmarknadsföring, produktmedia.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons