Sveriges profilhjärta slår hårda slag i Dingle

Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.
Tomas Jansson vd för New Wave Mode och D&J Frantextil.

Det tog ett tag att landa från resan till Dingle, ”metropolen” som nästan alla, förutom Tomas Jansson, lite lätt ironiskt refererade till Dingle som. Men om du är en tisha från Clique eller en mugg från D&J, ja då är Dingle sannerligen en metropol.

Där bor miljontals produkter, backar, pallar, truckar, hyllmeter efter hyllmeter fyllda med några av Sveriges mest sålda profilprodukter som pumpas ut från Dingle till företag runt om i Norden likt hur ett hjärta förser kroppen med blod. Anläggningen med sina styvt 160 medarbetare fördelat på kontor, lager och produktion är kort och gott – imponerande.

Lokalerna där New Wave Mode håller till slingrar sig som långa labyrinter, de har byggts ut i omgångar genom åren och jag slussas från rum till rum, utan guidning hade jag garanterat gått vilse. Glöm storyn om t-shirttryck hemma i föräldrarnas källare, det var här allt började på riktigt en gång i tiden.

Och New Wave Mode med varumärkena Clique, Cutter & Buck och Toppoint samt det egna bolaget D&J Frantextil som Tomas Jansson (Torsten Janssons bror) är vd över håller fortsatt till i lokalerna. Tillsammans med Projob som just nu vinner mark i workwear-segementet.

Förutom Toppoint som har all sin produktion i Polen, så har man nu kapacitet att förädla samtliga mjuka produkter och håller på att bygga upp kapacitet för att förädla även de hårda. Vidare är man buffertlager för Norra Europa och till Dingle kommer inkommande gods från Asien direkt till porten. Nämnvärt är att lagret här är av typen tullager, vilket betyder att varorna tullas in först när de blivit köpta, något som kräver lite mer säkerhet och en del andra rutiner.

Lagret hanterar samtliga varumärken som ingår i New Wave Mode, man har också tre externa lager runt om i Sverige som tillhör samma IT-system. Enligt uppgift så blir helheten, med Dingle som hjärtat i operationen, New Wave Groups största enskilda lager i världen.

Satsat 50 miljoner och köpt en åker

New Wave dingle 3
Robotarna åker runt på toppen av Autostore-lagret, en best med 37.500 backar i sig fördelade på flera våningar. En investering på totalt 30 miljoner kronor.
OBS, klicka på bilderna för att göra dem större.

Men även om lokalerna byggts ut i omgångar sedan någon gång i mitten på 90-talet då man först flyttade in så är kanske de senaste två årens satsningar de mest signifikanta New Wave Mode har gjort. Totalt har man investerat 50 miljoner kronor, pengarna har främst gått till ett automatiserat lager från Autostore och till en maskinpark för förädling på mjuka profilprodukter.

– Vi var tvungna att investera i ett robotlager för att kunna hålla våra leveranslöften och för att få plats i de här lokalerna på lång sikt, det går inte att stapla på höjden i oändlighet, förklarar Tomas Jansson och fortsätter:

– Robotarna klarar nästan ett helt arbetspass på 8 timmar innan de måste laddas, det är väldigt få driftstopp, om det väl blir fel handlar det oftast om att en för stor produkt hamnat i backen, en otymplig jacka eller sådär som roboten inte lyckas få grepp om. Dessutom lär sig robotarna själva över tid vilka varor som är mest populära och dessa hamnar i mer centrala backar.

Det går tre heltidstjänster bara till att mata Autostore-lagret med produkter och det är ”väldigt viktigt att man gör rätt vid in-skanning”, annars blir det fel på andra sidan där en handfull personer packar ner de produkter som robotarna rullar ut i backar. En mur av kartonger hamnar sedan på rullband och över till leveranskorgar som Postnord kommer och hämtar två gånger om dagen.

new wave dingle 1
Till vänster syns en medarbetare som matar Autostore-backarna med nya produkter. Till höger ses en annan medarbetare som plockar ihop ordrar från de produktbackarna som kommer ut ur slussen.

– Vårt leveranslöfte är 1-3 arbetsdagar på de flesta ordrarna, men oftast så fixar vi att leverera dagen efter ordern läggs, förklarar Tomas.

Fakta om New Wave Modes Autostore-lager:

  • Utgörs av 37.500 backar med varor och ett 15-tal robotar som åker runt och flyttar dessa backar fram och tillbaks.
  • Två portar för att leverera in varor, där tre personer jobbar i tvåskift för att fylla på med varor.
  • Lagret har varit i full produktion i drygt 1 år nu.
  • Gör 10 personers jobb över ett arbetsår.
  • Enklare att lära säsongsarbetare till den typen av arbetsuppgifter.
  • Kan bli aktuellt att addera fler robotar som plockar varor i närtid.

Bakom Autostore-lagret tornar en stor åker upp sig, Tomas pekar på den och säger:

– Vi har köpt den åkern, den är på 7 hektar, vi kommer inte bygga något där nästa år eller året efter det, men det vore oansvarigt att inte planera för den möjligheten. New Wave Mode ska gå bra om 5 och 10 år också.

new wave lager
”Vi har goa lagernivåer nu”. Här sitter Mattias Bernhardsson som är ansvarig på produktionskontoret, en del av Mattias jobb är att hålla koll på vad som finns i lagret och var det finns. Det kommer in mellan 8 och 10 containrar i veckan fyllda med produkter till lagret i Dingle. På frågan hur många produkter det är på lagret just nu svarar Mattias blixtsnabbt ”8.000 Projob, 20.000 New Wave mode och 2.000 D&J, give or take, och då pratar vi såklart artikelnummer.”

Investerat kraftigt i förädling av mjuka (och hårda) produkter – ”Jag ska inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden”

Ja det har väl inte undgått någon i Profilsverige att New Wave Mode just nu håller på att bygga upp en modern produktionsanläggning för förädling av framförallt textil i Dingle.

Trots det vill Tomas Jansson inte göra en alltför stor affär av saken, det ses mer som en naturlig utveckling, en sidebusiness bredvid att utveckla bra produkter och leverera dem på ett tillförlitligt sätt.

Förädlings-enheten som erbjuder alla sorters transfertryck samt tillverkning av transfer och brodyr har dock relativt hög kapacitet och i höstas fick man för första gången testa vad anläggningen går för när en stor order kom in.

– Vi körde igenom en order på 40.000 tröjor med tillhörande transfertryck på en vecka, berättar Tomas Jansson.

special new wave
På ”Specialavdelningen” är man just specialiserade på att göra ändringar i standardsortimentet och hjälpa kunderna leverera skräddarsydda förfrågningar. Emma Wikheim berättar för Branschkoll att en av de mest udda förfrågningar som kommit in var på att ta fram en präglad koskälla, ”där fick vi säga nej”, berättar Emma.

Enligt Tomas Jansson så är det vinnande konceptet en kombination av att förädlingsenheten ligger i anslutning till New Wave Modes stora lager och på så sätt kan förädla produkter från Projob, D&J och Clique för att få tillräcklig volym i produktionen. Samt att man har tagit fram ett digitalt system för att göra det enkelt att beställa en produkt med förädling, samt få se bilder på hur det kommer se ut.

– Vi har tagit fram ett digitalt system där återförsäljaren kan lägga en order där denne kan välja produkt, typ av förädling och sen få se priset direkt. Det här underlättar ofta ganska mycket för återförsäljaren, eftersom de direkt kan se vad provisionen till säljaren blir utan att behöva matcha fakturor. Vi har lagt ner mycket energi på de här systemen för förädling och en transfershop där man kan köpa färdiga transfers.

Annons

Vad är målet med den här anläggningen?

– Det har länge varit standard i branschen att hårda produkter levereras förädlade och klara och när vi tittar framåt så tror vi att det kommer bli allt vanligare med det förfarandet även på mjuka produkter. Här får du en faktura, en leverans och en part att prata med vid eventuella reklamationer och dylikt, säger Jansson och fortsätter:

– Kunden köper varan precis som vanligt och vill du ha förädlingen också så finns den möjligheten, allt sker digitalt och det är bara att lägga till loggan. Det kan vara så att man tar hjälp av oss ibland under högsäsong när man vill fokusera fullt ut på försäljning och sedan när det är lite lugnare ja då vill man kanske börja trycka själv igen.

Tomas menar att de av erfarenhet vet att det vid högsäsong finns det för lite produktionskapacitet för förädling av profilprodukter i Sverige och att den anläggning man nu byggt kommer kunna hantera en del av det underskottet.

brodyr new wave
Full fart på Brodyr-avdelningen.
transfer new wave mode
Likaså på transferavdelningen.

Är det fritt fram för hela Profilsverige att ta hjälp av er?

– Absolut, i början fick New Wave Profiles medlemmar lite tjuvstart för att testa anläggning men nu när vi är igång på riktigt så är det fritt fram att ta hjälp med förädling, medlem eller inte.

Vad har varit den största utmaningen med det här projektet?

– En utmaning med att erbjuda något nytt är att bryta en befintligt vana, att få någon att göra ett aktivt val, det tar alltid tid med nyheter och att nå ut genom informationsflödet. Bäst effekt får vi när vi tar hit kunden och visar dem vad det är vi har byggt upp här, säger Tomas Jansson och fortsätter:

– Sen ska jag inte säga att det är enkelt att bygga upp en fabrik från grunden och bygga upp ett nytt system för hur vi gör saker, men det har vi klarat av nu.

Fick reklamera de 8 enheterna man köpte av Coloreel

En annan utmaning man stötte på var den beställning man gjorde av Coloreel då man investerade i 8 av deras enheter för att färga tråd med Inkjet.

– Vi fick det inte att funka, resultaten blev inte tillräckligt enhetliga och det är ju det som är grundprincipen med profilering, att det ska se likadant ut förklarar Tomas.

Anställt säljare till D&J och har planer på att börja förädla hårda produkter också

Förädling av hårda produkter är nästa plan hos New Wave Mode. Framförallt är det D&J-sortimentet då med ett sortiment mer fokuserat på hårda produkter som är nästa steg.

Vidare har man anställt en till säljare till bolaget, det är Anna Öhman som kommer från PSS och börjar i mitten på juni, då ska hon bearbeta Mälardalen och Stockholmsregionen för D&Js räkning.

Fakta om New Wave Modes förädlingskapacitet i Dingle:

  • Har investerat cirka 20 miljoner i produktionsutrustning och mjukvara senaste två åren.
  • Har 10 transferpressar och 4 stycken brodyrmaskiner med 8 huvuden var.
  • Har även börjat bygga upp en maskinpark för förädling av hårda produkter, räknar med att komma igång i höst.
  • Tagit fram IT-system för att förenkla beställningar av förädla plagg där slutpris och skiss framkommer direkt.
  • Sysselsätter 10 personer.

Viktigt för Dingle, viktigt för New Wave Group och viktigt för svenskt näringsliv

lager dingle
Utsiktsbild över delar av lagret.

New Wave Modes anläggning i Dingle är som sagt imponerade och det är svårt att förstå hur omfattande det är, även om man har varit där en hel dag. Människorna man träffar är glada, personalomsättningen är låg och lovorden om Tomas Jansson som chef kommer ofta och ärligt.

Kanske beror den höga trivseln på att det finns med i New Wave Groups verksamhetsbeskrivning att man ska ha roligt på jobbet. Det här tar bland annat formen av årliga jul- och sommarfester och regelbundna brännbollsturneringar. Glada medarbetare presterar bättre och som Tomas säger ”Förutom alla uppenbara fördelar med det, så är det alltid mycket roligare att vara bussig och snäll”.

– Att ha en sund företagskultur är en konkurrensfördel, vi är en platt organisation, det är enkelt och prestigelöst här och vi ger våra medarbetare både frihet och ansvar och den här organisationen bär sig just genom att vi omger oss med duktiga medarbetare, säger Tomas Jansson.

Och när man bjuder in till öppna dagar kommer samhället i Dingle på besök i drivor, kollar in lokalerna, ställer frågor, äter lite lunch och får en goodiebag. Det här skapar goodwill i samhället och gör New Wave till en attraktiv arbetsgivare.

Så New Wave Mode är viktigt för Dingle, en stor arbetsgivare i en liten kommun, det är viktigt för New Wave Group att komma ihåg hur och var allt började för att inte tappa bort sina värderingar, sin ödmjukhet och sitt bondförnuft.

Och det är viktigt för svenskt näringsliv att det finns väloljade organisationer som kan fortsätta leverera allas våran favoritmarknadsföring, produktmedia.

Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons